Żabka Nano: za chwilę ruszy kilkanaście kolejnych

Obecnie bezobsługowe Żabki Nano testowane są w 25 lokalizacjach. - Na tym nie poprzestajemy - zapowiada Tomasz Suchański, CEO Grupy Żabka.

Pierwszy autonomiczny sklep Żabki ruszył w czerwcu 2021 r. w Poznaniu. Zaledwie w pół roku Grupa stała się największą siecią sklepów autonomicznych w Europie – uruchomiła 25 sklepów wspieranych przez sztuczną inteligencję, o nazwie Żabka Nano.

Sklepy działają w kilku formatach, takich jak samodzielne kontenerowe automaty sprzedażowe, tradycyjne punkty brick-and-mortar czy store-in-the-store. Każdy z nich wykorzystuje technologię opracowaną we współpracy z amerykańską firmą technologiczną AiFi.

I to właśnie dzięki umiejętnemu wykorzystaniu najnowszych technologii Grupa Żabka stała się najszybciej rozwijającą się siecią spożywczą w Europie – w 2021 roku otworzyła 1100 sklepów, w sumie osiągając ponad 7900 tradycyjnych placówek.

– Żabka jest europejskim liderem w tworzeniu rozwiązań modern convenience, które odpowiadają na potrzeby współczesnych klientów. Skupiamy się na tym, by zapewniać wyjątkowe i wysoce spersonalizowane doświadczenia zakupowe, łącząc świat cyfrowy z otoczeniem. Chcemy na nowo definiować szybkość zakupów – mówi Tomasz Suchański, CEO Grupy Żabka. - W 2021 roku otworzyliśmy 25 placówek autonomicznych Żabka Nano. Na tym jednak nie poprzestajemy. Jeszcze w pierwszym kwartale tego roku uruchomimy kolejnych kilkanaście – zapowiada.

Placówki Żabka Nano są już testowane przez klientów w 25 lokalizacjach w sześciu miastach w kraju. Mogą z nich korzystać klienci w Gdańsku, Krakowie, Piasecznie, Poznaniu, Sopocie i Warszawie. Działają w różnorodnych lokalizacjach, m.in. w centrach miast, na dworcach kolejowych, stacjach metra, na terenie uczelni czy sklepów wielkopowierzchniowych.

– Nieustannie pracujemy nad rozwojem i doskonaleniem unikalnego na skalę globalną konceptu, jakim jest Żabka Nano. Stawiamy na jego elastyczność – jesteśmy w stanie otwierać kolejne autonomiczne placówki zarówno w mocno trafficowych lokalizacjach, takich jak ścisłe centra miast czy stacje metra, jak i w sklepach wielkopowierzchniowych – mówi Tomasz Blicharski, dyrektor zarządzający Żabka Future. - Jako jedni z pierwszych na świecie rozwijamy też koncept umożliwiający wejście do sklepu przy wykorzystaniu karty płatniczej – zaznacza.

I dodaje, że od momentu uruchomienia pierwszego sklepu Żabka Nano rośnie zainteresowanie konceptem. Z możliwości zrobienia szybkich i wygodnych zakupów w placówkach autonomicznych Żabki skorzystało już kilkanaście tysięcy osób. A wysoki poziom współczynnika NPS – powyżej 80 – potwierdza, że projekt bardzo dobrze odpowiada na oczekiwania klientów.

Żabka Nano wykorzystuje innowacyjne metody autoryzacji i płatności za zakupy. Pierwsze placówki były połączone z aplikacją mobilną sieci, która umożliwiała zarówno wejście do środka, jak i płatność za zakupy. Obecnie, w modelu store-in-the-store, rozwijany jest koncept umożliwiający wstęp do placówki przy wykorzystaniu dowolnej karty płatniczej. Same zakupy trwają tylko chwilę, a płatność realizowana jest automatycznie.

Stosowana we wszystkich sklepach platforma AiFi jest rozwiązaniem opartym na kamerach, wykorzystującym komputerową wizję i tzw. machine learning do rozpoznawania zdjętych z półek produktów i automatycznie finalizującym płatność po wyjściu ze sklepu. System nie identyfikuje klientów i nie zapamiętuje obrazu, co gwarantuje pełne zachowanie prywatności i bezpieczeństwo.

– Dzięki rozwojowi kolejnych sklepów Żabka Nano, napędzanych przez naszą technologię, zrewolucjonizujemy zakupy – zapowiada Steve Gu, CEO i współzałożyciel AiFi.

Asortyment w placówkach Żabka Nano dostosowany jest do specyfiki lokalizacji i profilu klienta. W zależności od modelu, liczy od 450 do nawet 1500 produktów. W każdej Żabce Nano dostępne są produkty marek własnych Żabki, m.in. zdrowe przekąski, soki i smoothie, dania gotowe oraz świeżo mielona kawa z ekspresu.

Placówki autonomiczne Żabki powstają w ramach Inkubatora Biznesu Żabka Future, który łączy w sobie trzy elementy: zarządzanie i wyszukiwanie innowacji, przekuwanie ich na nowe produkty i usługi oraz ich komercjalizację. Projekt wpisuje się też w strategię Grupy Żabka, która zakłada realizację działań zmierzających do utrzymania neutralności klimatycznej – Żabka Nano do swej działalności wykorzystuje wyłącznie ekwiwalent zielonej energii.

Żabka Future to jedna z jednostek organizacyjnych, które tworzą nową strukturę zarządzania Żabki. Zespoły działające w obszarze Żabki Future odpowiadają za wyszukiwanie, tworzenie oraz rozwój narzędzi technologicznych i systemowych dla przyszłości. Obszar ten podlega Tomaszowi Blicharskiemu, wiceprezesowi zarządu ds. rozwoju.

Katarzyna Pierzchała 5103 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.