Jest już ponad 13 tysięcy POP-ów DHL

Lidl, Api, Topaz, Prim, Top Market, Nasz Sklep oraz Polomarket - to sieci, z którymi DHL Parcel nawiązał współpracę i utworzył w nich tzw. POP-y, czyli Punkty Obsługi Paczek.

Miniony rok upłynął pod znakiem dynamicznego rozwoju sieci Punktów Obsługi Paczek DHL. Sieć powiększyła się o ponad trzy tysiące lokalizacji, dzięki czemu łączna liczba Punktów Obsługi Paczek DHL przekroczyła już 13 tysięcy.

W 2021 r. DHL Parcel nawiązał współpracę z siecią Lidl i zyskał ponad 800 lokalizacji dla Punktów Obsługi Paczek. Do grona partnerów dołączyły także mniejsze sieci m.in.: Api, Topaz, Prim, Top Market, Nasz Sklep oraz Polomarket, które łącznie zapewniły ponad nowych 500 POP-ów.

Ważnym etapem rozwoju sieci POP było też dodanie usługi nadania paczek na stacjach paliw Shell, które do tej pory jedynie wydawały przesyłki. Stacje tego brytyjsko-holenderskiego konsorcjum paliwowego rozpoczęły obsługę paczek DHL w pełnym zakresie jesienią.

Jednocześnie wysoki wzrost liczby POP-ów nastąpił dzięki współpracy z dotychczasowymi partnerami DHL Parcel. Systematycznie powiększali własne sieci sklepów, co skutkowało także pojawiałem się POP w nowych miejscach. Na tym tle wyróżnia się Żabka, która w ciągu roku udostępniła ponad tysiąc nowych lokalizacji z możliwością odbierania i nadawania przesyłek DHL Parcel.

Rozwój POP DHL jest konsekwencją zmian, jakie zachodzą na rynku usług kurierskich w Polsce. W ciągu ostatnich trzech lat udział nadań i odbiorów poza domem (out of home delivery - OOH) w rynku paczek zwiększył się trzykrotnie. Według szacunków Last Mile Experts (Polish CEP Report 2021) obecnie ponad 37% paczek doręczanych jest do punktu obsługi, a niemal 12% z niego nadawanych. Jednocześnie zmniejszył się udział dostaw paczek do domu. Trzy lata temu 77% paczek kurierskich było przewożonych w modelu od drzwi do drzwi. Obecnie jest to 55%.

- Klienci oczekują większej swobody i elastyczności w korzystaniu z usługi kurierskich. Coraz częściej decydują się odbiór paczki poza domem, bo chcą to robić w momencie i miejscu najbardziej dla nich odpowiednim – tłumaczy Maciej Dudek, menedżer sieci partnerskiej w DHL Parcel Polska.

I wskazuje, że 38% e-konsumentów wskazało czynnik samodzielnego odbioru jako decydujący w wyborze firmy kurierskiej. - Jak wynika z badania na reprezentatywnej grupie internautów przeprowadzonego przez DHL Parcel jest on bardziej istotny niż koszt czy czas dostaw – zauważa.

Jego zdaniem w przyszłości należy spodziewać się dalszego umacniania tendencji klientów do nadań i odbiorów paczek poza domem. Dlatego rozwój sieci POP-ów, które spełniają oczekiwania w zakresie samodzielnej obsługi paczek, będzie kontynuowany.

Obecnie 13 tysięcy POP-ów zlokalizowanych jest w największych sieciach handlowych, takich jak wymienione wcześniej Żabka i Lidl, ale także Abc, Biedronka czy Kaufland, salonikach prasowych Inmedio oraz na stacjach paliw Shell i Moya.

 

 

Katarzyna Pierzchała 5103 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.