Auchan i Carrefour - coraz bliżej fuzji?

Wsparcie brytyjskich funduszy inwestycyjnych może pomóc Auchan odnieść sukces w przejęciu Carrefoura. Pierwsza próba nie powiodła się kilka miesięcy temu. W tym czasie wzrosła wycena pojedynczej akcji drugiej sieci.

Jak donosi "Lebensmittel Zeitung", dwie europejskie sieci handlowe mogą sfinalizować już niedługo transakcję. Rodzina, do której należy francuski Auchan, współpracuje z brytyjskimi funduszami inwestycyjnymi nad nową ofertą przejęcia rywalizującego z nią Carrefoura, który jest ponad dwukrotnie większy, donosi z kolei francuska gazeta "Les Echos".

Pierwsza próba nie powiodła się kilka miesięcy temu. W tym czasie cena kupna akcji Carrefoura wynosiła 21,5 euro, aktualna oferta ma wynosić 23,5 euro. Dałoby to Carrefourowi wycenę na prawie 20 mld euro.

Jednym z rozważanych potencjalnych inwestorów okazała się firma Clayton Dubilier & Rice (CD&R). CD&R nabył już jesienią ubiegłego roku udziały w brytyjskim Morrisons za 7 mld funtów (5,9 mld euro). Eksperci spółki widzą duże szanse, że główni akcjonariusze Carrefoura zgodzą się na ofertę na obecnych warunkach. Na początku 2021 roku kanadyjska grupa Couche-Tard złożyła ofertę przejęcia o wartości 16,4 mld euro. Fuzja nie powiodła się wówczas z powodu sprzeciwu rządu francuskiego.

Jeśli plany Auchan się powiodą, nowa firma po konsolidacji miałaby roczną sprzedaż netto w wysokości około 100 mld euro. Zgodnie z rankingiem „Global Powers of Retailing” firmy Deloitte (na który powołuje się "LZ") mogłoby to przesunąć Auchan z 20. na 6. lub 7. miejsce wśród największych sieci handlowych na świecie.

Auchan więc jest pod presją. Biznes w kraju, który odpowiada za ponad 50% obrotów Grupy, znajduje się w kryzysie. Według danych Kantar World Panel, detalista stanowi obecnie tylko 9,2% francuskiego handlu żywnością. Pięć lat temu było to 10,6%. Ostatnio dyrektor generalny Auchan Retail, Yves Claude, przedstawił swój nowy zespół zarządzający. Być może pójdą za tym też nowe koncepcje rozwoju.

Dzięki przejęciu Auchan za jednym zamachem zyskałby pożądany know-how, bo pod względem transformacji omnichannelowej Carrefour wyprzedza konkurencję. Detalista bowiem rozpoczął swoją internetową transformację pięć lat temu. W związku z tym obroty jego dywizji cyfrowej wzrosły w 2020 roku o 70%, a celem jest potrojenie wartości produktu brutto biznesu w sieci do 10 mld euro w ciągu najbliższych pięciu lat. Dlatego inwestycje mają zostać zwiększone o połowę, do 3 mld euro.

W Auchan obroty cyfrowej jednostki biznesowej zatrzymały się na 40% w 2020 r.

Szyld Auchan obecny jest w 12 krajach. Aktualnie liczy 2100 punktów sprzedaży w różnych formatach takich jak: hipermarkety, supermarkety, sklepy typu convenience, click-and-collect i e-commerce. W Polsce sieć obecna jest od 1996 r., zatrudnia prawie 20 tys. pracowników i zarządza ponad setką sklepów wielkopowierzchniowych w Polsce.

Carrefour z kolei to omnikanałowa sieć handlowa, pod szyldem której działa w Polsce ponad 900 sklepów w 6 formatach: hipermarketów, supermarketów, sklepów hurtowo-dyskontowych, osiedlowych i specjalistycznych oraz sklepu internetowego. Carrefour jest w również właścicielem sieci 20 centrów handlowych o łącznej powierzchni ponad 230 tys. GLA oraz sieci ponad 40 stacji paliw.