GlaxoSmithKline odrzucił ofertę Unilevera wartą miliardy euro
Unilever wyraził zainteresowanie działem dóbr konsumenckich GlaxoSmithKline, ale brytyjski koncern farmaceutyczny uznał ofertę o wartości ok. 60 mld euro za zbyt niską. GSK planuje tej wydzielenie jednostki biznesowej w połowie roku.
GSK zamierza teraz kontynuować planowany już podział pionu consumer healthcare. W połowie roku ma zamiar wydzielić spółkę zależną z klasycznego biznesu farmaceutycznego z lekami i szczepionkami. Dywizja oferuje produkty zdrowotne, np. szczoteczki do zębów Dr. Best, maść przeciwbólowa Voltaren oraz suplementy diety marki Centrum.
Jak informuje "Lebensmittel Zetung", brytyjska grupa dóbr konsumpcyjnych Unilever – mająca w swoim portfolio m.in. Langnese, Knorr i Pfanni – ogłosiła 15 stycznia br., że spółka zależna GSK dobrze pasowałaby do portfolio.
Nie jest jasne, czy Unilever mógłby zwiększyć ofertę. Według GSK grupa zaoferowała 41,7 mld funtów w gotówce i 8,3 mld funtów własnych akcji, co oznacza, że oferta jest warta 50 mld funtów. Po raz pierwszy o tych planach poinformowała brytyjska gazeta „Sunday Times”.
GlaxoSmithKline to firma z obszaru ochrony zdrowia, która dostarcza łącznie ponad 300 leków i produktów ochrony zdrowia polskim pacjentom. Prowadzi także działalność badawczą i rozwojową w zakresie badań klinicznych nad nowymi lekami. Koncern jest właścicielem fabryki w Poznaniu od 1998 roku, jest pracodawcą i partnerem handlowym dla blisko 2400 podmiotów w Polsce. Jego segment produktów farmaceutycznych dysponuje portfolio leków stosowanych w leczeniu chorób układu oddechowego, zakażeń wirusem HIV, schorzeniach o podłożu autoimmunologicznym i zapalnym oraz chorób onkologicznych.
Unilever zatrudnia 149 tys. osób na całym świecie, ma ponad 400 marek w 190 krajach.
W Polsce jest obecny od 1991 roku, kiedy to otwarto fabrykę kosmetyków w Bydgoszczy. Obecnie Grupa zatrudnia blisko 3 tys. osób w całym kraju. Produkty z fabryk w Poznaniu, Bydgoszczy i Baninie k. Gdańska trafiają na rodzimy rynek, ale też do kilkudziesięciu krajów w Europie i na całym świecie. Firma eksportuje m.in. do Niemiec, Francji, Węgier, Holandii, a także do Australii, Argentyny, Brazylii, USA czy Kanady.
W 2017 r. Unilever sprzedał swój biznes margarynowy (marki Flora, Rama, Becel, Blue Band, Country Crock, Stork, I can't Believe It's Not Butter) za 6,8 mld euro firmie inwestycyjnej KKR. Najpierw wydzielono ten dział w osobną spółkę - Upfield. W końcu 2021 r. Unilever ogłosił, że sprzedaje swój herbaciany biznes. Chodzi łącznie o 34 marek, w tym Lipton, PG tips, Pukka, T2 i TAZO, którymi zarządza firma pod nazwą Ekattera.
Unilever zatrudnia 149 tys. osób na całym świecie, ma ponad 400 marek w 190 krajach. W Polsce obecny jest od 1991 r., kiedy to otwarto fabrykę kosmetyków w Bydgoszczy. Obecnie Grupa zatrudnia prawie 3 tys. osób w całym kraju. Produkty z fabryk w Poznaniu, Bydgoszczy i Baninie k. Gdańska trafiają na rodzimy rynek, ale też do kilkudziesięciu krajów w Europie i na całym świecie. Firma eksportuje m.in. do Niemiec, Francji, Węgier, Holandii, a także do Australii, Argentyny, Brazylii, USA czy Kanady.