Zakupy spożywcze w promocji o 22% droższe niż rok wcześniej [ANALIZA]

Drożyzna w sklepach stała się faktem. Już nawet zakupy w promocji nie gwarantują satysfakcjonujących cen.

Jak wynika z analizy "Indeksu cen promocyjnych w sklepach" dokonanej na prawie 34 tys. cen promocyjnych, na 12 badanych kategorii produktów spożywczych, aż 11 zanotowało wzrost cen w grudniu 2021 r. Najbardziej poszedł w górę asortyment tłuszczowy - aż o 70%. Staniały produkty sypkie.

Badanie przeprowadziła platforma analityczno-badawcza UCE Research Grupa BLIX i Hiper-Com Poland.
W ocenie Katarzyny Grochowskiej z Hiper-Com Poland żadna z mocno drożejących kategorii nie jest zaskoczeniem. - Inflacja w połączeniu z czynnikami klimatycznymi oraz rosnącymi kosztami produkcji, uprawy, hodowli, transportu i magazynowania oznacza podwyżki, ich poziom jest również zależny od dodatkowych kwestii, często lokalnych - zaznaczyła.

- Większość podwyżek była dwucyfrowa. Za tzw. inne artykuły klienci płacili po rabatach więcej o ponad 41%. Promocyjne ceny mięsa wzrosły o ponad 25% rdr., nabiału o prawie 22%, warzyw o ponad 21% (w tym ziemniaki o 44,9%, cebula o 44,3%). Za używki w grudniu klienci płacili o niespełna 20% (w tym za czarną herbatę o 41,7%), natomiast za napoje w promocji klienci płacili 14% więcej niż przed rokiem, a za owoce o 11% więcej - podali.

Jak dodali, jednocyfrowe wzrosty dotyczyły trzech kategorii, tj. pieczywa, dodatków spożywczych i chemii gospodarczej. W grudniu staniały jedynie produkty sypkie - o ponad 2% rdr.

Według Marcina Lenkiewicza z Grupy BLIX wzrosty są odzwierciedleniem podwyżek cen regularnych. - Polacy są przyzwyczajeni do rabatów i oczekują ich. Tymczasem koszty ponoszone przez wytwórców znacznie się zwiększyły, więc sieci handlowe, mimo silnej pozycji negocjacyjnej, zostały zmuszone kupować drożej - wskazał. Dodał, że akcje rabatowe nie znikną z rynku, natomiast koszty zakupów po przecenach nadal będą rosły. Póki co, ceny promocyjne poszły w górę ponad 2,5-krotnie bardziej niż regularne - zauważył.

Z analizy wynika, że w grudniu ub.r. w porównaniu z analogicznym okresem 2020 roku najbardziej podrożały produkty tłuszczowe – aż o 67,2% Szczególnie widoczne to było w przypadku oleju, który odnotował wzrost aż o 85,4%, masło zdrożało w tym czasie o 42,9%, margaryna do pieczenia o 35,2%. Wśród mięs, które średnio zdrożały o 25,4%, największy skok centowy zaliczyła% - podano.

Jak wskazał Krzysztof Łuczak z Grupy BLIX, jednocyfrowe wzrosty w kategorii pieczywo (7,9% rdr.) są chwilowe. - W związku ze skokowymi podwyżkami od stycznia br. cen gazu oraz prądu, które wywindują koszty prowadzenia piekarni, należy spodziewać się, że ta kategoria także będzie szybko drożeć, nawet w promocji - ocenia ekspert.

Łuczak zwrócił uwagę, że wprowadzony przed rokiem podatek cukrowy spowodował, że widocznie zmniejszył się popyt na słodzone napoje. - Producenci cukru, chcąc utrzymać wolumen sprzedaży, oferują atrakcyjniejsze ceny, sieci handlowe mogły więc zaoferować większe obniżki, żeby bardziej zachęcić do zakupów, zwłaszcza w okresie świąteczno-noworocznym co spowodowało, że cukier staniał rdr. o 6,9%.

Zdaniem Grochowskiej wzrosty cen promocyjnych będą wolniejsze na początku tego roku w związku z obniżką VAT-u oraz podatków pośrednich od paliw, gazu i energii elektrycznej. - Należy jednak pamiętać, że są to założenia tarczy inflacyjnej, po jej wygaśnięciu dynamika się zwiększy. I mimo tych działań obecna inflacja, wzrosty kosztów prowadzenia biznesu, cen węgla i uprawnień do emisji CO2 nieustannie będą powodowały podwyżki w sklepach - oceniła.

Dane pochodzą z „Indeksu cen promocyjnych w sklepach", gdzie porównano ceny promocyjne produktów 12 kategorii i 45 produktów. Łącznie zestawiono ze sobą ponad 20,5 tys. akcji rabatowych, przeanalizowano również ponad 33,7 tys. cen eksponowanych w promocjach. Analizą objęto wszystkie na rynku dyskonty, hipermarkety, supermarkety, sieci convenience i cash & carry, działające w 16 województwach.

Źródło: PAP/MH. Zdjęcie: Shutterstock

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.