Dilmah: trendy na rynku herbaty w 2022 r.

Młode pokolenie kształtuje obecnie nowe tendencje w tej kategorii rynku FMCG. Cena przestaje mieć znaczenie, liczy się jakość produktu, jego prozdrowotne właściwości oraz oryginalny smak. Niebagatelną rolę odgrywa także etyczny proces produkcji, mówi "EI" Dilhan C. Fernando z Dilmah Tea.

Jak zmieniało się spożycie herbaty na przestrzeni ostatnich lat? Jakie trendy konsumenckie Państwo obserwują?

Dilhan C. Fernando, dyrektor generalny, Dilmah Tea:

Tradycyjnie coraz większą popularnością wśród konsumentów cieszą się czarna herbata, zielona  i napary ziołowe, takie jak rumianek i mięta pieprzowa. Jednak to ewoluuje, ponieważ nowa generacja konsumentów napędza zmiany w kategorii herbat, w której przez dziesięciolecia cena ogrywała większą rolę niż jakość. Trend, który wymuszają milenialsi i pokolenie Z, jest powiązany ze smakiem i dobrym samopoczuciem. I to jest dla nich najważniejsze. Młodsi klienci zwracają uwagę na etyczny i społecznie odpowiedzialny proces produkcji i zrównoważony rozwój. Są gotowi zapłacić więcej za dobre herbaty. Dochodzi tu jeszcze jeszcze jeden aspekt – chęć przeżycia przygody, doświadczenia oryginalnych smaków – napędza to wzrost zainteresowania naparami oolong, herbatami rzemieślniczymi i ziołowymi. Poprawiają nastrój i zapewniają korzyści zdrowotne.

W jaki sposób COVID-19 przyspieszył konsumpcję herbaty?

Po pandemii obserwujemy, że konsumenci coraz częściej preferują zdrowe napoje, do których należy herbata ze względu na jej naturalne właściwości przeciwutleniające. Konsumpcję napędza nie tylko popyt konsumencki, ale także gracze herbaty wprowadzający na rynek nowe odmiany. Znów jest nacisk na autentyczność i ponowne odkrycie starożytnych, inspirowanych ajurwedą produktów ziołowych. Dlatego dużą popularnością cieszą herbaty owocowe, ziołowe właśnie ze względu na naturalne składniki.

Proszę wymienić zalety herbaty?

Ta tradycyjnie przygotowywana i pakowana na świeżo zawiera mnóstwo naturalnych przeciwutleniaczy. Dobrej jakości czarna, zielona, oolong i biała mają wysoką zawartość flawonoidów. To przeciwutleniacze, które mogą chronić nasz organizm przed stresem oksydacyjnym – kluczowym czynnikiem w rozwoju poważnych chorób. Mówi się również, że przeciwutleniacze w herbacie zwiększają odporność i pomagają organizmowi radzić sobie ze stresem emocjonalnym. Co ważne, herbata zawiera L-teaninę, poprawiającą czujność i relaksującą umysł, ale bez wywoływania senności.

W związku z tendencją prozdrowotną w segmencie herbat, ale i w innych kategoriach rynku FMCG, jak pan sądzi, które warianty herbat w przyszłości staną się najbardziej popularne?

Styl życia konsumentów zmienił się nieodwołalnie. Stawiamy na wykorzystanie w produkcji, jak już wspomniałem, ziół, np. moringa. Chociaż wolumeny te są niewielkie, z czasem będą rosły, a to rosnące zainteresowanie będzie widoczne głównie w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Stanach Zjednoczonych.

Przy rosnącej świadomości konsumentów na temat herbaty, jakiego kierunku rozwoju tego segmentu na świecie w 2022 r. i w ciągu najbliższych kilku lat możemy się spodziewać?

Herbata bez wątpienia będzie rozwijać się zgodnie z preferencjami konsumentów do naturalnych napojów o właściwościach zdrowotnych, a także z trendem do zróżnicowania smaków. Ważna będzie jej jakość i naturalny skład, jak wspomniałem wcześniej.

Tradycyjna metoda robienia herbaty opiera się na szacunku dla natury – ręcznym zbieraniu najdelikatniejszych liści. Aromat i naturalne przeciwutleniacze są najwyższe, podobnie jak proces produkcji: suszenie liści, rolowanie w sposób naśladujące metody lekarzy sprzed 5 tys. lat, kiedy herbaciane liście pierwotnie przygotowano jako lek. Na koniec kluczowa jest fermentacja (herbata czarna i oolong), a następnie wypalanie lub suszenie. Dzięki wykorzystaniu pierwotnego chińskiego gatunku herbaty Camellia sinensis, kształtowanego przez specyficzny terroir, herbata ma swój niepowtarzalny smak, aromat, kolor.

Terroir odnosi się do warunków wyróżniających dane miejsce, mających wpływ na końcowy smak herbaty. Terroir to budowa geologiczna miejsca, w tym rodzaj gleby, mikroklimat oraz inne rośliny, jakie występują w sąsiedztwie danej uprawy, pogoda. Kiperzy i herbaciarze właśnie na tej podstawie rozróżniają gatunki z danego ogrodu i plantacji z różnych lat. Jest to aspekt wybornej herbaty, który coraz bardziej docenia coraz więcej konsumentów.

Źródło: Euromonitor International, tłumaczenie: Małgorzata Hnat

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.