Dyskonty w 2021 r. - sprawdzamy, jak rosły [NASZ RANKING]

Wydawałoby się, że rynek dyskontów spożywczych w Polsce jest już nasycony, ale ich operatorzy wciąż widzą możliwości rozwoju. Sprawdzamy, jak Aldi, Biedronka, Lidl i Netto urosły w 2021 r. Niektórzy zdradzają nam też plany na 2022 r.

2021 rok obfitował w kluczowe otwarcia dla sieci dyskontowych. Kluczowe – bo stanowiące kamienie milowe w ich rozwoju.

I tak 15 grudnia br. sieć Aldi otworzyła we Wrocławiu 200. sklep w Polsce. - W roku ubiegłym otworzyliśmy 24 sklepy, a w tym jest już ponad 40 otwarć. Dziś jesteśmy siecią ogólnopolską, z każdym rokiem chcemy przyspieszać rozwój, systematycznie i konsekwentnie zwiększając liczbę otwarć w kolejnych latach o minimum 60-70 sklepów rocznie – informuje nas Dominika Juszczyk, menedżer ds. komunikacji i PR, Aldi.

Sieć Biedronka z każdym rokiem otwiera placówki zarówno w dużych, jak i mniejszych miejscowościach. W 2020 r. operator zakładał 100 nowych lokalizacji i ten cel udało się znacząco przekroczyć - uruchomił wtedy 129 sklepów. - Ogłaszając priorytety na 2021 rok, planowaliśmy otwarcie kolejnych 100 nowych lokalizacji. Tymczasem do końca września br. otworzyliśmy już 75 nowych sklepów, by na koniec III kwartału ich liczba wyniosła 3174 – wymienia Joanna Piwowarczyk, menedżer ds. komunikacji korporacyjnej w sieci Biedronka.

Warto podkreślić, że ostatni kwartał roku zwykle charakteryzuje się w Biedronce zwiększoną dynamiką otwarć nowych sklepów. Przykładowo pod koniec października br. jednego dnia sieć otworzyła aż 13 nowych punktów, w połowie grudnia powiększyła się o sześć sklepów. W całym 2021 roku sieć uruchomiła 164 nowe Biedronki.

- Oprócz otwierania nowych placówek, skupiamy się na tym, aby nieustannie unowocześniać i modernizować istniejące sklepy. Jesteśmy na dobrej drodze, by zrealizować przyjęty na bieżący rok plan modernizacji, który zakładał odnowienie od 250 do 300 sklepów. W ciągu dziewięciu miesięcy br. oddaliśmy do użytku klientów aż 232 wyremontowane sklepy, dostosowując je do najwyższego standardu obowiązującego w sieci, tj. konceptu 3.0. - wylicza Joanna Piwowarczyk.

Niestety, sieć jak na razie nie informuje o planach dotyczących rozwoju w przyszłym roku. Te zostaną zaprezentowane przez prezesa Grupy Jerónimo Martins na konferencji podsumowującej wyniki za 2021 r., która odbędzie się w I kwartale 2022 r.

Według monitoringu serwisu HandelExtra.pl Lidl ma obecnie 803 sklepy w Polsce. To oznacza, że w 2021 r. otworzył 41 dyskonty. Najwięcej otwarć było w październiku i listopadzie (po siedem), a najmniej w sierpniu i styczniu (po jednym). Operator w ogóle nie uruchomił nowych sklepów w lutym i kwietniu. Pierwszy nowy Lidl ruszył 28 stycznia br. w Chyliczkach przy ul. Wschodniej i jest 762. sklepem tego operatora w naszym kraju. Przełomowa była też data 9 grudnia, kiedy to Lidl otworzył trzy placówki: w Jankach, Wodzisławiu Śląskim i w Nowej Dębie. Jeden z nich ma numer 800.

Sieć Netto kończy 2021 rok z liczbą 200 otwartych sklepów, z czego 188 to obiekty powstałe w procesie konwersji po Tesco. Dla porównania: w 2020 r. sieć uruchomiła 14 nowych marketów. W przyszłym roku dynamika otwarć będzie już mniejsza. Jak ustaliliśmy, operator planuje około nowych 70 sklepów, w tym 10–15 w ramach rozwoju organicznego.

Tegoroczne otwarcia sieci dyskontowych oznaczają więc, że obecnie niekwestionowanym liderem rozwoju jest sieć Netto (200 otwarć). Na drugim miejscu plasuje się Biedronka (164), a podium zamykają ex aequo Lidl (41 otwarcia) i Aldi (ponad 40).

Zdjęcie: Shutterstock

 

 

Katarzyna Pierzchała 5264 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.