Bank Pocztowy jako pierwszy ma kartę biometryczną

Od 20 grudnia w ręce klientów instytucjonalnych Banku Pocztowego trafiają pierwsze w Polsce karty biometryczne EMV. Dokonanie płatności tym środkiem płatniczym możliwe jest po biometrycznej weryfikacji odcisku palca posiadacza karty.

Projekt, którego celem było wprowadzenie na polski rynek innowacyjnego środka płatniczego, trwał pięć miesięcy i obejmował współpracę Banku Pocztowego, Fiserv Polska SA, Mastercard oraz Thales. Ta ostatnia firma przygotowuje ofertę kompleksową – poza opracowaniem karty z czytnikiem do biometrycznego kodowania odcisku palca, zapewnia nowoczesne opakowania, personalizację produktu oraz jego dystrybucję do finalnych użytkowników.

Trwająca pandemia COVID-19 sprzyja ograniczaniu obiegu gotówki, a najnowsze badania pokazują, że Polacy zdecydowanie wpisują się w ten trend (raport Narodowego Banku Polskiego z kwietnia 2021 r. „Zwyczaje płatnicze w Polsce w 2020 r. Podstawowe wyniki badania”: blisko 35% badanych zadeklarowało zmianę zwyczajów płatniczych, blisko 82% z nich częściej płaci bezgotówkowo). Ponadto płatności kartą stanowią w Polsce 62% wszystkich transakcji. Nowa karta płatnicza wykorzystująca uwierzytelnianie biometryczne umożliwia nowoczesne, szybkie i bezpieczne dokonywanie płatności bezgotówkowych.

Warto odnotować, że ten rodzaj uwierzytelniania uniemożliwia wykorzystanie karty przez osobę trzecią – w przypadku kradzieży czy zgubienia karty staje się ona bezużyteczna. Jednocześnie bezstykowa transakcja jest wygodna, pozwala zachować konieczny w pandemicznej rzeczywistości dystans społeczny, a brak konieczności wpisywania kodu PIN ogranicza kontakt użytkownika z potencjalnymi wirusami. Co ważne, zapisany wzorzec biometryczny palca użytkownika pozostaje wyłącznie na karcie i nie jest przesyłany do systemów bankowych, terminala POS czy bankomatu, co gwarantuje posiadaczowi pełną prywatność.

Nowy produkt, przewidziany jak na razie dla klientów instytucjonalnych Banku Pocztowego, w styczniu 2022 roku zostanie skierowany również do małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP). Stanowi on alternatywę szczególnie wygodną dla posiadaczy kont biznesowych. Sposób zawierania transakcji za pomocą biometrycznej karty debetowej przypomina płatność mobilną, jednak bez konieczności rejestrowania karty np. w aplikacji mobilnej. Ponadto karta biometryczna EMV nigdy się nie rozładuje. Energię za każdym razem pobiera z terminala POS i nie potrzebuje baterii.

Oferowana klientom Banku Pocztowego karta biometryczna Mastercard ma na awersie specjalny czytnik linii papilarnych spełniający bardziej rygorystyczne normy niż czytniki odcisków palca powszechnie wykorzystywane w smartfonach – jest to pierwsza karta posiadająca homologację laboratoriów niezależnych oraz akredytowanych przy Mastercard. Przed realizacją transakcji posiadacz karty musi przyłożyć palec do czytnika. Jeśli wzorzec biometryczny jest zgodny z tym zapisanym uprzednio, dioda na karcie zapala się na zielono i płatność zostaje zrealizowana. Natomiast gdy karty chce użyć osoba niepowołana, środki właściciela konta są bezpieczne: dioda na karcie zapala się na czerwono, a transakcja zostaje odrzucona.

- Dzięki udanej i szeroko zakrojonej współpracy z naszymi partnerami ten ambitny projekt zakończył się sukcesem i dziś Bank Pocztowy może zaoferować polskim klientom pierwszą kartę biometryczną EMV. Na polskim rynku płatności bezgotówkowych jest to wydarzenie przełomowe. Dotychczas w Europie z tego nowoczesnego rozwiązania mogli korzystać wyłącznie klienci francuscy – podkreśla Agata Kontrym-Woś, członek zarządu Thales DIS Polska odpowiadająca za obszar sprzedaży Banking & Payment Services.

 

 

 

Katarzyna Pierzchała 5277 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.