Wyszukiwarka wizualna produktów od Allegro

Allegro rozwija nową funkcję w swojej aplikacji mobilnej. Wyszukiwarka wizualna na podstawie algorytmu uczenia maszynowego analizuje przedmiot widoczny na zdjęciu wykonanym przez użytkownika, a następnie znajduje podobny asortyment na stronie sklepu internetowego.

Funkcja obsługuje obecnie ponad 100 mln ofert w kategoriach: moda (w tym buty i odzież sportowa), zdrowie, uroda, produkty spożywcze, media, książki, komiksy, gry i muzyka, zabawki, a także znaczną część kategorii dom i ogród.

Średnio 21 mln użytkowników, którzy według danych firmy odwiedzają platformę każdego miesiąca, mają ułatwione zadanie, zwłaszcza w przedświątecznych poszukiwaniach prezentów.

Wyszukiwanie obrazem – jak to działa?

Funkcja jest wbudowana w aplikację Allegro, dostępną dla urządzeń z systemem Android lub iOS. Konsument może zrobić i wysłać zdjęcie np. wybranego ubrania, butelki wody czy książki. Następnie narzędzie Allegro na podstawie algorytmów uczenia maszynowego wyszuka artykuły dostępne na stronie i wyświetli najbardziej pasujące do fotki oferty.

Uczenie maszynowe jest podzbiorem sztucznej inteligencji (AI) i uczą komputery, jak mają doskonalić swoją wiedzę w oparciu o dane i doświadczenie.

Klient nie musi iść do sklepu i robić tam zdjęcia produktu. Wyszukiwarka wizualna rozpoznaje zdjęcia przedmiotów np. w czasopismach czy na zrzutach ekranu na telefonie.

– Wyszukiwarka wizualna pod prostotą użytkowania kryje wyrafinowany system. Spodziewamy się, że nasze narzędzie będzie w stanie zaoferować kupującym bogaty wybór podobnych produktów – komentuje Wojciech Bogdan, chief data officer w Allegro.

Jak dotąd Grupa nie zwalnia tempa. Firma wprowadziła różne funkcje ułatwiające zarządzanie
sprzedażą, takie jak usługi szybkiej dostawy (np. zielone paczkomaty One Box) czy wygodne metody płatności, w tym płatności odroczone dla firm na Allegro Biznes.

– Zawsze stawiamy na nowoczesne technologie. Poza tym od samego początku chcieliśmy ułatwić Polakom robienie zakupów w Internecie. Właśnie dlatego kolejnym logicznym krokiem było wprowadzenie nowatorskiego rozwiązania, które pomogłoby wyszukiwać trudno opisywalne produkty. Możemy łatwo zidentyfikować usłyszaną w radiu piosenkę czy rosnącą na naszym osiedlu roślinę. Dlaczego miałoby być inaczej z sukienką czy artykułem spożywczym, który zobaczyliśmy na ulicy albo w sklepie? Pomysł na wyszukiwanie zdjęciem wziął się z sytuacji, w której każdy z nas kiedyś był – kto nigdy nie próbował godzinami znaleźć fajną koszulkę czy parę butów, którą wcześniej zobaczył gdzieś na ulicy? – dodaje Wojciech Bogdan.

Aplikację Allegro można pobrać w sklepach Google Play i App Store.

Grupa Allegro prowadzi platformę handlową typu marketplace w Polsce, jaką jest Allegro.pl, oraz porównywarkę cenową Ceneo.pl.