Amazon w 2022 r. planuje ekspansję na rynku spożywczym?

Mówi się, że internetowy sprzedawca detaliczny chce w przyszłym roku rozszerzyć swój program zamówień i dostaw artykułów spożywczych online na całą Europę i Stany Zjednoczone, np. z niemieckim operatorem Tegut. Chodzi o projekt Amazon Fresh Marketplace.

Według serwisu „The Information”, na który powołuje się "Lebensmittel Zeitung", plany Amazona stawiają firmę w bezpośredniej konkurencji z usługami opartymi na aplikacjach: Doordash, Instacart czy Uber.

Amazon spędził ostatni rok na testowaniu projektu znanego nieoficjalnie jako Amazon Fresh Marketplace, który według cytowanego przez „Lebensmittel Zeitung” „The Information” jest podobny do modelu Instacart. W ten sposób sprzedawca internetowy chce stać się częścią rynku dostaw artykułów spożywczych jako usługi dla innych detalistów, który jest w dużej mierze domeną Instacart w USA.

Instacart to kalifornijska firma kurierska dostarczająca jedzenie z opcją „dostawa priorytetowa”, czyli w ciągu 30 minut. Klienci w ponad 15 miastach w Stanach Zjednoczonych mają dostęp właśnie do przesyłek ekspresowych. W marcu 2021 roku wycena Instacart wzrosła do 39 mld dol. W październiku ubiegłego roku firma zebrała 200 mln dol. i podniosła wycenę do 17,7 mld dol. Oczekiwane jest jej wejście na giełdę.

Natomiast Tegut to heski operator supermarketów opracował w Niemczech koncepcję cyfrowego minisklepu, wspólnie z ekspertem ds. handlu detalicznego, firmą Wanzl. Tutaj klienci mogą kupować najważniejsze produkty codziennego użytku przez 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Dostęp i płatności są regulowane za pomocą inteligentnej technologii za pośrednictwem aplikacji Tegut lub rozwiązań dla kart kredytowych bądź debetowych. Minisklep Tegut Teo opiera się na koncepcji Mobile Store, którą po raz pierwszy zaprezentowano na targach EuroShop 2020.

Pierwsze kolaboracje Amazona

W Wielkiej Brytanii Amazon współpracuje już z siecią supermarketów Morrisons i grupą spółdzielczą Co-op. Tam abonenci aplikacji Prime mogą z niej korzystać  lub ze strony internetowej, aby zamawiać artykuły spożywcze z supermarketów, które są dostarczane tego samego dnia przez kierowców Amazon Flex. Internetowy gigant współpracuje również z firmami detalicznymi w Niemczech. Na przykład w ubiegłym roku rozszerzono współpracę z Tegut.

Amazon Prime, do którego należy ponad 200 mln klientów Amazon z 23 krajów, od października 2021 r. jest dostępny także w Polsce. Usługa oferuje szybkie i darmowe dostawy bez minimalnej kwoty zamówienia, do domu, paczkomatu i punktów odbioru. Obejmują one miliony produktów w ponad 30 kategoriach - od artykułów sportowych, elektroniki, kosmetyków i książek, po smartfony i zabawki.

Amazon działa w Polsce od 2014 r., natomiast serwis Amazon.pl wystartował 2 marca 2021 r.

Firma odmówiła komentarza na temat planów ekspansji, ale jej rzeczniczka jest cytowana w doniesieniach medialnych. Jej zdaniem celem firmy jest zapewnienie jak najlepszych doświadczeń „jeśli chodzi o dostawy żywności, czy to z Amazon Fresh, Whole Foods Market lub lokalne sklepy, takie jak Bartell w Seattle, Morrison w Londynie lub Monoprix w Paryżu”. Współpraca ze sklepami spożywczymi pozwoliłaby większej liczbie klientów robić zakupy online, a także oferowałaby członkom Amazon Prime większy wybór asortymentu.

Wprowadzenie usługi Flex w USA nie byłoby pierwszym tego typu działaniem firmy Amazon, która od zeszłego roku oferuje usługę dostawy żywności.