Checkpoint: do 2030 r. kasy tradycyjne wciąż będą dominować w sklepach

Niemniej nowoczesne metody, takie jak kasy samoobsługowe, self-scan, inteligentne wózki na zakupy i rozwiązania typu walk out też zdobędą swoje miejsce na rynku - taki wniosek płynie z najnowszych badań przeprowadzonych przez Checkpoint Systems.

Firma Checkpoint Systems przeprowadziła ankietę wśród 27 menedżerów wyższego szczebla kilku największych europejskich sprzedawców artykułów spożywczych, odzieżowych, sprzętu komputerowego i kosmetyków. Reprezentują oni departamenty zapobiegania stratom, operacji, rozwoju handlu i rozwoju strategicznego.

Większość z nich (89%) potwierdziła, że klienci ich sklepów oczekują ulepszonej, szybszej obsługi przy kasie. Jest to trend zyskujący na znaczeniu w różnych sektorach.

Potwierdzają to badania przeprowadzone przez Retail Dive, według których mając do wyboru pomiędzy dwoma takimi samymi sklepami niemal połowa (49%) klientów wybrałaby ten, który oferuje nowoczesne rozwiązania, takie jak kasy samoobsługowe (raport z marca 2021 r.). Podobna ankieta przeprowadzona wśród użytkowników Internetu przez iVend Retail również stwierdza, że szybkość i prostota to najbardziej doceniane elementy procesu płatności (EMarketer, Self-checkout is changing the retail landscape, marzec 2020).

Nie bez znaczenia bowiem na potrzeby deklarowane przez klientów mają ich doświadczenia wyniesione z zakupów internetowych. Najczęściej do wyboru mają oni przynajmniej kilka różnych form płatności, włącznie z coraz popularniejszymi płatnościami odroczonymi, a dodatkowo kilka różnych form dostawy. I nie ma co się czarować - taka elastyczność metod w sklepach internetowych wprost przekłada się na podobne oczekiwania wobec sklepów stacjonarnych. Klient sam chce zdecydować, czy chce skorzystać z kas automatycznych, tradycyjnej obsługi przez kasjera, ręcznych skanerów (często mających dziś formę aplikacji na telefon konsumenta) czy też w ogóle nie chce wchodzić w interakcję z pracownikami i urządzeniami, a proces zakupów i płatności ma się odbyć całkowicie automatycznie.

– Warto w tym miejscu zauważyć jednak, że im większa samodzielność klientów, tym większe staje się ryzyko błędnych lub nieuczciwych operacji – mówi Ewa Pytkowska, szefowa polskiego oddziału Checkpoint Systems.

Jej zdaniem wraz z wprowadzaniem udogodnień i systemów skracających czas obsługi, należy jednocześnie wdrażać systemy pomagające zmniejszyć poziom kradzieży. - Dopiero ich połączenie daje sprzedawcy korzyść w postaci krótkiego czasu płatności za zakupy oraz minimalizacji start wynikających z błędów lub działań nieuczciwych klientów – twierdzi Pytkowska.

Tradycyjne kasy wciąż są potrzebne

Szefowa polskiego oddziału Checkpoint Systems uważa jednak, że pomimo tych nowych trendów, nic nie wskazuje na to, aby tradycyjne kasy miały całkowicie zniknąć. I powołuje się na badania przeprowadzone przez Checkpoint Systems.

Respondenci wskazali w nich, że w najbliższej przyszłości nie planują pozbywać się tradycyjnego modelu obsługi przy kasie ze swoich sklepów. W rzeczywistości niemal połowa z nich (44%) spodziewa się, że w ich branży do 2030 r. będzie to nadal najpopularniejszy sposób płacenia za zakupy.

Jest też druga - bardziej nowoczesna - strona medalu. Kasy samoobsługowe, self-scan, inteligentne wózki na zakupy i rozwiązania typu walk out będą zabierały klientów tradycyjnym kasom. I dla jednej trzeciej (33%) ankietowanych do 2030 roku jednak to kasy samoobsługowe będą najpopularniejszą metodą płacenia.

- Rzeczywistość dla większości sklepów w najbliższych 10 latach to różnorodne metody obsługi przy kasie, dające klientowi możliwość wyboru jak chcą zapłacić – komentuje Nimesh Shah, menadżer produktu ds. rozwiązań EAS w Checkpoint Systems.

I zdecydowana większość respondentów zgadza się z tym stwierdzeniem. 93% pytanych uważa, że w sklepach powinny być różne opcje płacenia za zakupy, a klienci powinni mieć wybór, z której skorzystać.

Katarzyna Pierzchała 4867 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.