GfK wie, na co Polacy zwracają uwagę w czasie zakupów

Pandemia mocno wpłynęła na oczekiwania nabywców wobec marek. Według GfK, konsumentom zależy dziś przede wszystkim na tym, aby produkty odpowiadały na ich bieżące potrzeby, wyróżniały się wysoką jakością i miały unikalny charakter.

Pandemia, galopująca inflacja i wzrost kosztów życia wywarły olbrzymi wpływ, zarówno na nasz styl życia i przyzwyczajenia, jak i przekonania oraz wyznawane wartości. W swoim najnowszym badaniu „Consumer Life” firma GfK postanowiła sprawdzić, w jaki sposób uwarunkowania zewnętrzne przełożyły się na oczekiwania i potrzeby polskich konsumentów.

I co się okazuje? Po trudnym pandemicznym roku nabywcy poczuli silną potrzebę, aby rozpieścić samych siebie. Jest to trend, który obecnie cieszy się większą niż wcześniej popularnością.

- Chcemy zamanifestować kim jesteśmy, pragniemy mocniej o siebie zadbać i oczekujemy, że zakupione produkty pomogą nam osiągnąć lepsze samopoczucie. Sposobów na umilanie codzienności jest wiele: od dobrego jedzenia, poprzez ulubione książki, aż po home SPA – wyjaśnia Dominika Grusznic-Drobińska, director marketing & consumer intelligence w GfK.

Dlatego też – jak wynika z badania GfK - produkty i marki, które „dogadzają” konsumentom są częściej i chętniej wybierane przez nabywców. Polacy oczekują ponadto, że marki będą wychodzić naprzeciw ich indywidualnym potrzebom – aż 57% konsumentów kupuje produkty, które są dokładnie dopasowane do ich profilu.

Liczą się sprawdzone marki – Polacy nie chcą być już testerami

Zmiany nawyków konsumenckich to także efekt wprowadzanych restrykcji, w wyniku których Polacy częściej spędzali czas w swoich domach. Przymusowa izolacja nie zniechęciła nas jednak do przesiadywania w domowym zaciszu. Jest wręcz przeciwnie. Z danych GfK wynika, że aż 66% nabywców uważa dziś własny dom lub mieszkanie za komfortowy azyl, w którym mogą odpocząć i uciec od codziennych zmartwień.

Odkąd spędzamy w domach znacznie więcej czasu, bardziej dbamy o nasze cztery kąty, a szczególnie o ich przytulność i wyposażenie. Większą uwagę niż dotychczas zwracamy na design – nawet w przypadku zakupu produktów technologicznych. Z badania „Consumer Life” wynika także, że duży odsetek nabywców – bo aż 45% – po prostu lubi spędzać wolny czas w domach.

- Takie podejście znacząco wpływa na nasze decyzje zakupowe, na co z pewnością powinni zwrócić uwagę zarówno producenci, jak i detaliści – podkreśla Anna Szwedowska, consultant w GfK.

Warto też odnotować, że pomimo obniżki nastrojów konsumenckich i rosnącej inflacji, Polacy nie przestali zwracać uwagi na jakość kupowanych produktów. Nabywcy wolą posiadać mniej rzeczy, ale zależy im, aby były one unikalne i wyróżniały się wysoką jakością. Ważne jest także zaufanie do marki – konsumenci chętniej wybierają sprawdzone już produkty. Nie chcą pełnić funkcji testerów, a zamiast tego wolą kupować produkty zweryfikowane i ocenione przez innych.

– Niedobory produktów związane z pandemią COVID-19 zmusiły wielu konsumentów do wypróbowania oferty nowych marek. Jeśli podjęte próby okażą się rozczarowaniem, nabywcy wrócą zapewne do poprzednich wyborów. W badaniu „Consumer Life” aż 44% respondentów stwierdziło, że w razie niezadowolenia z produktu lub usługi, zamieni produkt na inny – mówi Dominika Grusznic-Drobińska.

Coraz bardziej świadome zakupy

Badanie GfK pokazuje również, że jako nabywcy stajemy się bardziej świadomi. Wynika z niego, że 38% polskich konsumentów deklaruje, że przed zakupem produktu zapoznaje się z treścią etykiety. To trend, który idzie w parze z rosnącą sprzedażą produktów i usług z tzw. wartością dodaną, czyli powstających np. zgodnie z normami zrównoważonego rozwoju lub pochodzących od lokalnych dostawców.

Rosnąca świadomość nabywców, a także coraz większa personalizacja produktów i usług to trendy, które wraz z nadejściem pandemii zyskały więc nowe oblicze i zapewne zostaną z nami na dłużej. Na zakupach coraz mniej pozostawiamy przypadkowi, zwracając przy tym uwagę na najmniejsze szczegóły.

- Marki to dostrzegają, a zmiany w podejściu do kupujących zachodzą dosłownie na naszych oczach – podsumowuje Anna Szwedowska.

 

Katarzyna Pierzchała 4867 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.