Pointpack: liczba niedzielnych przesyłek nie jest duża

- Zamieszanie związane regulacjami dotyczącymi handlu w niedzielę jest dla nas neutralne biznesowo. Unormowanie się sytuacji może nawet przekonać kolejne sieci do wprowadzenia punktu odbioru paczek- mówi w rozmowie z HandelExtra.pl Tomasz Perkowski, menadżer ds. wsparcia i rozwoju sieci Pointpack.

HandelExtra.pl: Ile do tej pory obsłużyliście paczek, a ile szacujecie obsłużyć ich w przyszłym roku?

Tomasz Perkowski (na zdjęciu), menadżer ds. wsparcia i rozwoju sieci Pointpack:

Do tej pory obsłużyliśmy prawie 47 mln przesyłek i liczba ta stale rośnie. Tegoroczny szczyt będzie szczególny. Zauważamy, że przybywa w ogólnym ujęciu liczby przesyłek do punktów i automatów kurierskich, a konsumenci, którzy przekonali się do skorzystania z takiej możliwości dostawy, systematycznie ją kontynuują.

Zakładamy, że za kilka lat udział tego modelu dostawy przekroczy nawet 60% całego wolumenu w porównaniu do 30% obecnie. Przybywa również unikatowych klientów, którzy do wybranego punktu mają zaledwie 3 minuty drogi. To wszystko wpływa na zwiększenie wolumenu obsługiwanych przesyłek.

Z iloma sieciami handlowymi współpracujecie i czy Żabka to wciąż wasz główny klient?

Obecnie mamy około 16 tys. punktów handlowo-usługowych, z którymi współpracujemy. Działają oni w kilkunastu największych sieciach w Polsce. W porównaniu do 2020 r. odnotowaliśmy wzrost o 47%. Żabka od początku była jednym z naszych głównych klientów. Współpracujemy z tą siecią już niemal 10 lat, zaczynaliśmy od ok. 2500 sklepów, a obecnie wspieramy ponad 7700 sklepów Żabka w całej Polsce.

Jaka jest wasza rola w tej współpracy? Za co konkretnie odpowiadacie?

Jako partner technologiczny i operacyjny odpowiadamy za integrację sieci handlowych i firm kurierskich. Budujemy rozwiązania IT oraz dostarczamy technologię, dzięki której możliwe jest nadawanie i odbieranie przesyłek w punktach. Umożliwiamy również naszym kooperantom tworzenie dodatkowych usług, zwiększanie zysku oraz pozyskiwanie nowych klientów, umacniając pozycję ich marek na rynku w obszarze pierwszej i ostatniej mili logistyki miejskiej. Wspieramy także rozwój sieci współdzielonych urządzeń nadawczo-odbiorczych i integrujemy producentów automatów kurierskich z usługodawcami.

Ile sieci/sklepów chcecie dołączyć jeszcze w tym roku, a ile w 2022?

Z obecnymi partnerami możemy jeszcze uruchomić kilka tysięcy punktów do nadania i odbioru paczek. Robimy to w sposób ciągły, często każdy nowy sklep naszych partnerów ma wdrożoną usługę już w dniu otwarcia. Cały czas prowadzimy rozmowy z kolejnymi sieciami. Z nowymi partnerami z branży kurierskiej i handlowej notujemy nawet dwukrotny wzrost wolumenu miesięcznie; szczególnie w pierwszych kilku miesiącach współpracy jest to naturalne tempo. W tym roku rozpoczęliśmy partnerstwa z takimi firmami, jak GLS Poland, Biedronka, Lidl, Auchan, Carrefour, Shell czy Smyk. W 2022 r. spodziewamy się systematycznie kolejnych owoców z tych współprac a także kolejnych partnerów, w tym także zagranicznych.

Wspomniał pan o sieci Smyk. Porozmawiajmy zatem o sieciach niespożywczych: na ile opcja odbioru paczki w punkcie rozwija się w tej części handlu?

Sklepy np. z branży sportowej czy usługowej potrzebują punktu obsługi lub automatu paczkowego na własne potrzeby oraz współpracy z lokalnymi kurierami. Istotny jest również rozwój usług na żądanie (on demand) oraz kurierów miejskich, np. dla sektora drobnej budowlanki czy motoryzacji. W zasadzie każdy punkt handlowy ma mniejszą czy większą potrzebą obsługi przesyłek, a nasza platforma umożliwiająca integrację z wieloma dostarczycielami zapewnia elastyczność i ułatwia m.in. obsługę przesyłki w ciągu jednego dnia. O popularności rozwoju usługi nadawczo-odbiorczej wśród sieci niespożywczych świadczy nawiązanie współpracy właśnie z takimi partnerami jak Shell czy Smyk.

Czy widzicie różnice w podejściu do odbioru paczek w punkcie w zależności od wielkości miast i regionów Polski? Na ile możemy tu mówić o większym bądź mniejszym zainteresowaniu i ruchu?

Należy podkreślić, że wolumen jest dodatnio skorelowany z liczbą ludności, a to oznacza, że im większa gęstość zaludnienia, tym większy wolumen. Dla przykładu - Warszawa jest ponad trzy razy większa od Poznania. W ciągu jednego okresu stolica wygenerowała 2,8 mln przesyłek, podczas gdy w Poznaniu było to 0,8 mln przesyłek. Zauważamy również potrzebę otwierania punktów nadawczo-odbiorczych w mniejszych miejscowościach. Sprawdzają się wtedy lokalne punkty handlowe. Dla klientów istotne są wygoda, oszczędność czasu i komfort odbioru lub nadania przesyłki przy okazji robienia codziennych zakupów w ulubionym sklepie. Warto też zwrócić uwagę na to, że lokalne sklepy mają zbudowane określone relacje z mieszkańcami (klientami), a to dodatkowa przewaga dla tych miejsc, aby wdrażać usługę kurierską.

Automaty paczkowe, kurierzy miejscy, punkty odbioru w sklepach – na które rozwiązanie jest teraz największy popyt a które będzie się najmocniej rozwijać w przyszłości?

W przyszłości zakładamy, że będzie rosła potrzeba na kompleksową platformę dla firm do zarządzania logistyką miejską, która łączy w sobie elementy integracji automatów kurierskich, synergicznych, jak i przydomowych (prywatnych) oraz usług kurierskich, zarówno lokalnej dostawy na żądanie tego samego dnia (same day delivery) oraz następnego (next day) na terenie całego kraju. Usługa kurierska nadal będzie rozwijać się w punktach i automatach kurierskich, ale stopniowo, częściej pojawią się lokalne usługi z dostawą w ciągu kilku godzin w promieniu kilku kilometrów od punktu sprzedaży. Następuje wzrost potrzeby na rozwiązanie IT “all in one”, którą nieustannie rozwijamy w naszej Platformie Pointpack zwiększając dostępność usług, skalowalność oraz dostarczają synergii i efektu skali dla wszystkich kooperantów.

A q-commerce?

Obserwujemy zachowania i potrzeby konsumentów, którzy cenią sobie szybkość, wygodę i czas dostawy. Stąd pojawiają się nowe modele dostaw produktów, jak na przykład q-commerce (dostarczenie e-zakupów w kilkanaście minut od zamówienia). W przyszłości spodziewamy się łączenia dostaw przesyłek kurierskich razem z dostawami e-zakupów spożywczych. Na wszystkie z tych rozwiązań jesteśmy przygotowani, bo wiemy, jak ważne są dla klientów. Jedną z naszych inwestycji rozpoczętych w tym roku jest pilotaż dotyczący integracji sieci współdzielonych automatów kurierskich – do końca roku dostarczymy technologię do sieci kilkudziesięciu takich maszyn. Ten model sprzyja nie tylko sieciom handlowym, ale także lokalnym przedsiębiorcom, którzy mogą wykorzystać automat na własne cele. Chcemy integrować kolejnych producentów urządzeń nadawczo-odbiorczych, wspierając ich we wprowadzaniu ich produktów na rynek. Istotny jest również czynnik ekologiczny, ponieważ konsumenci coraz częściej stawiają na rozwiązania „eco friendly”.

O ile możecie zredukować emisję CO2?

Dzięki naszym wyliczeniom wiemy, że w modelu, który rozwijamy, a więc dostaw przesyłek do punktów, osiągalny poziom redukcji emisji CO2 to nawet do 30% na odcinku ostatniej mili. Na każdy milion przesyłek długość trasy kuriera zmniejszy się o 82 tys. km, a ślad węglowy na każdy milion przesyłek zmniejszy się o 13 ton CO2.

Usługa odbioru paczki w sklepie stosowana jest przez niektóre sieci jako wybieg mający pozwolić im handlować w niehandlowe niedziele. Od lutego 2022 r. straci on rację bytu. Czy w związku z tym spodziewacie się odpływu klientów i zmniejszonego zainteresowania waszą ofertą? Co się może wtedy wydarzyć?

Zamieszanie związane nowymi regulacjami dotyczącymi handlu w niedzielę jest dla nas neutralne biznesowo. Liczba przesyłek obsługiwanych w niedzielę nie jest duża, a unormowanie się sytuacji może przekonać kolejne sieci do wprowadzenia punktu odbioru paczek, bez obaw o reakcję ich pracowników. Mamy rozwiązania, które pozwolą każdemu zainteresowanemu podmiotowi handlowemu na współpracę z wieloma usługodawcami usług kurierskich. Możliwość odbierania i nadawania przesyłek w punktach sprzyja lojalizacji klientów oraz zapewnia współkupowanie. Placówki handlowe potrzebują nowych możliwości po to, aby móc realizować szerszą współpracę oraz tworzyć wygodne usługi dla swoich klientów. Wdrażanie usługi kurierskiej w sklepach jest krokiem w stronę budowania nowoczesnych sklepów multifunkcyjnych, które odpowiadają na potrzeby swoich klientów.

 

 

 

 

Katarzyna Pierzchała 4867 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.