Zabawki w sieci droższe na Black Friday niż przed miesiącem

Zabawki dziecięce można było znaleźć za mniejszą kwotę pod koniec listopada niż w Czarny Piątek ‒ tak wynika z badań firmy Dealavo, która przeanalizowała ponad 700 tys. ofert w tej branży na niektórych platformach e-commerce.

Pod kątem wyboru produktów, cen oraz konkurencji porównano atrakcyjność: Allegro, Google Shopping, Amazon, Ceneo oraz marketplace Empik.

„Raport o rynku zabawek w e-commerce w Polsce” firmy Dealavo* pokazuje też, że konkurencja na Allegro w tej branży jest ponad sześciokrotnie większa niż na Amazonie, który od marca jest obecny na polskim rynku. Najniższe ceny zabawek można najczęściej znaleźć na Google Shopping ‒ ma to miejsce dla 40% produktów.

‒ Mimo że wielu konsumentów liczy na okazyjne promocje w Black Friday, często lepszym wyborem jest zakup prezentów dla dzieci na początku listopada. Aż 47% analizowanych produktów można było kupić taniej na początku miesiąca niż w Black Friday ‒ komentuje Jakub Kot, CEO Dealavo.

Podwyżki przed Black Friday

Dealavo przeprowadziło także analizę cen zabawek dziecięcych w Black Friday oraz okresie go poprzedzającym. Porównane zostały ceny ponad 5 tys. zabawek na początku miesiąca (2 listopada), tydzień przed Black Friday (19 listopada) oraz w dzień zakupów (26 listopada).

Okazuje się, że w Black Friday 32% analizowanych produktów można było kupić taniej niż tydzień wcześniej. W przypadku tych produktów minimalna cena na rynku była średnio o 9% niższa niż 19 listopada.

28% analizowanych produktów można było nabyć taniej tydzień przed Black Friday niż 26 listopada. Oznacza to, że dla prawie jednej piątej produktów najlepsza oferta została usunięta lub cena produktu została podwyższona.

Dla produktów, których cena minimalna się zwiększyła, średnia podwyżka wynosiła 11%.

Sporo podwyżek cen miało miejsce przed Black Friday 19 listopada, czyli tydzień wcześniej. Minimalna cena na rynku była wtedy wyższa niż 2 listopada dla 48% analizowanych produktów.

Średnia cena aż 66% produktów była niższa na początku miesiąca (2 listopada) niż w Black Friday. 

Gdzie najtaniej?

Listopad i grudzień to najważniejsze miesiące sprzedażowe dla branży zabawek dziecięcych. To w tym okresie pojawia się największa liczba wyszukiwań najbardziej znanych marek zabawek dziecięcych. Na koniec listopada przypada też Black Friday, czyli święto zakupów, podczas którego wielu Polaków planuje zrobić zakupy świąteczne, licząc na korzystne ceny. Szukając najlepszych ofert, często posiłkują się oni porównywarkami cenowymi oraz marketplace’ami, czyli platformami sprzedażowymi, z których najpopularniejszą jest Allegro.

Marketplace’y i porównywarki cenowe, na których konsumenci mogą zapoznać się z ofertami różnych sklepów, zyskują coraz większą popularność. Z jednej strony umożliwiają klientom znalezienie najlepszej oferty, a z drugiej - dają szansę dotarcia do klientów mniejszym graczom na rynku. Odgrywają tez dużą rolę w sprzedaży online. - Dzięki nim można dotrzeć do większej liczby klientów, którzy za pomocą tych platform dowiadują się o istnieniu sklepu - Joanna Musialik, właścicielka sklepu Lovely Shopping, wyróżnionego wśród sprzedawców na platformie Empik.

Analiza ponad 5 tysięcy produktów z branży zabawek dziecięcych pokazuje, że najtańszą ofertę konsumenci najczęściej mogą znaleźć w porównywarce Google Shopping. Ma to miejsce w 40% przypadków. Najniższa cena na rynku najrzadziej dostępna jest na marketplace Empiku (tylko 2% produktów).

Badanie przeprowadzono przy użyciu narzędzia Dealavo do monitoringu cen. Zweryfikowano także popularność najważniejszych słów kluczowych i popularność wybranych stron internetowych przy wykorzystaniu narzędzia Senuto.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.