Idą święta - wiemy o jakich prezentach marzą Polacy

Oczekiwania sobie, a rzeczywistość sobie - tak przynajmniej wynika z deklaracji klientów centrów handlowych, których spytano o tegoroczne prezenty świąteczne.

O jakich więc prezentach pod choinką marzą w tym roku Polacy? Kobiety przede wszystkim o biżuterii (ponad 32%), panowie – o prezencie elektronicznym (aż 46%). Najwięcej środków ze swojego świątecznego budżetu zamierzamy jednak przeznaczyć na prezenty kosmetyczne. Ponad połowa respondentów na tegoroczne prezenty przeznaczy do 500 zł, co trzecia osoba planuje wydać do 1000 zł.

Ile wydamy i ile osób obdarujemy?

Ankieterzy zapytali klientów odwiedzających 12 galerii handlowych w całej Polsce o plany zakupowe przed tegorocznymi świętami Bożego Narodzenia. Ponad 57% respondentów odpowiedziało, że na tegoroczne prezenty świąteczne przeznaczy do 500 zł. Co trzeci badany zamierza wydać między 500 a 1000 zł, 7% – między 1000 a 1500 złotych i zaledwie 4% – powyżej 1500 zł.

Większość panów planuje zakup prezentów dla maksymalnie czterech osób (49%), z kolei panie – do ośmiu osób (41%). Co piąty ankietowany planuje zakup prezentów dla więcej niż ośmiu osób.

Prawie połowa kobiet (49%) zaplanowała zakup prezentów jeszcze w listopadzie i w pierwszym tygodniu grudnia. Zaledwie 5% ankietowanych pań pozostawi zakupy prezentów na ostatnie dni przed świętami. Wśród mężczyzn najwięcej z nich, bo ponad 42% kupi prezenty na początku grudnia, 11% odkłada zakupy na czas bezpośrednio przed Bożym Narodzeniem.

Biżuteria i elektronika – o tym najczęściej marzymy

31% ankietowanych wskazało, że chciałoby znaleźć pod choinką voucher/kartę podarunkową, niewiele mniej, bo 30% – biżuterię. Na trzecim miejscu znalazły się kosmetyki, z których ucieszyłby się co czwarty ankietowany (25%). Blisko co piąty respondent chciałby poszerzyć swoją garderobę o nowe ubrania i buty (21%).

W podziale na preferencje kobiet i mężczyzn widać pewne różnice, ale i punkty wspólne. Najwięcej ankietowanych pań marzy o biżuterii, a panów o elektronice. Na drugim miejscu wśród oczekiwań zarówno kobiet jak i mężczyzn znalazły się karty podarunkowe. Co ciekawe – to więcej mężczyzn wskazało na tę odpowiedź – ponad 34% przy 28% kobiet. W niektórych ankietach respondenci wpisali, że jako świąteczny prezent chcieliby w tym roku dostać... paliwo.

Tymczasem to na kosmetyki klienci przeznaczą w tym roku najwięcej z świątecznego budżetu. Tak wskazało ponad 36% ankietowanych klientów galerii. Na drugim miejscu znalazły się zabawki (34%), a podium zamykają ubrania i buty (27%). Jak planowane wydatki wyglądają w podziale na płeć? Kobiety stawiają na kosmetyki (36%), zabawki (35%) oraz ubrania i buty (26%). Panowie – na kosmetyki (37%), elektronikę (31%) oraz zabawki (31%).

Badanie zostało zrealizowane 5-12 listopada br. na próbie 1000 klientów 12 galerii handlowych należących do NEPI Rockcastle, zlokalizowanych na terenie całej Polski, metodą PAPI oraz poprzez ankiety na platformie Facebook.

 

Katarzyna Pierzchała 4798 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.