Jak często i z kim odwiedzamy centra handlowe?

Mieszkańcy Warszawy i Krakowa preferują zakupy w pojedynkę. Klienci na Śląsku częściej wybierają rodzinne zakupy - oto wyniki badań Metro Properties. Czego jeszcze się z nich dowiadujemy?

83% mieszkańców dużych miejscowości to stali klienci centrów handlowych – wynika z internetowego badania przeprowadzonego w pięciu regionach Polski, na zlecenie Metro Properties, jednego z czołowych zarządców obiektów handlowych, będącego częścią międzynarodowego koncernu Metro. Zostało ono przeprowadzone na przełomie września i października tego roku.

Z badania jasno wynika, że zmieniają się modele zachowań klientów, bo dzisiaj kupujemy częściej w pojedynkę, bardziej kompleksowo, a w samym obiekcie przebywamy krócej. Jednak potrzeba bezpośrednich doświadczeń zakupowych jest nadal silna.

- Deklaruje ją zdecydowana większość respondentów, co pokazuje, jak ważną część naszej codzienności stanowią centra handlowe, jako miejsca, gdzie sprawnie i bezpiecznie możemy zrealizować nasze zróżnicowane potrzeby zakupowe – mówi Renata Kinde-Czyż, prezes zarządu Metro Properties w Polsce.

W grupie stałych klientów centrów handlowych aż 62% odwiedza je raz w tygodniu, by zrobić zakupy w sklepach wielu kategorii. Największą reprezentację stanowią
mieszkańcy Śląska, nieco mniej jest ich w Polsce centralnej. Mieszkańcy Warszawy
i Krakowa częściej wybierają zakupy w pojedynkę (46% / 47%), z kolei klienci na Śląsku zdecydowanie nie lubią samotnych wypraw do centrum handlowego. W Częstochowie, Zabrzu, Bytomiu i Czeladzi w pasażach handlowych najczęściej spotkamy rodziny (47%). Rzadziej jednak na zakupy wybierają się z dziećmi; najczęściej są to małżonkowie lub partnerzy.

Nadal najważniejszym czynnikiem przy wyborze centrum handlowego pozostaje lokalizacja – wskazuje na nią aż 56% badanych, zwłaszcza mieszkańcy największych aglomeracji: Warszawy, Krakowa, Poznania i Łodzi. Istotnymi elementami są również promocje i wyprzedaże, przystępny poziom cenowy, obecność sklepu spożywczego, dogodny dojazd i różnorodna oferta.

Wiele miejsca w badaniu poświęcono również kwestiom bezpieczeństwa w obliczu trwającej pandemii. Zdecydowanym numerem jeden, na który wskazali respondenci, jest brak tłoku (55%). Najbardziej wrażliwi na ten czynnik są mieszkańcy Warszawy, najmniej klienci z Częstochowy. Drugim kluczowym elementem jest możliwość zrobienia szybkich zakupów (46%) oraz przestrzeganie noszenia maseczek i dezynfekcji rąk (42%).

Spośród badanych, najwięcej entuzjastów zakupów online mieszka w Warszawie i Krakowie (38% / 39%), najmniej natomiast w Bytomiu i Czeladzi (27% / 28%). Do swoich zwyczajów zakupowych sprzed pandemii wróciło najwięcej mieszkańców Zabrza (43%), najmniej natomiast w Krakowie (29%).

Badanie na zlecenie Metro Properties Polska wykonała agencja badawcza Inquiry. Wyniki internetowej ankiety wypełniło 2038 respondentów, mieszkańców dziewięciu stref lokalnych w pięciu regionach kraju: na Mazowszu, w Wielkopolsce, Łodzi, Małopolsce i na Śląsku.

Metro Properties zarządza siecią dziewięciu centrów marki M1 w Polsce, zlokalizowanymi w centralnej i południowej części kraju. To 450 tysięcy mkw. powierzchni handlowej, na której swoje sklepy i punkty usługowe prowadzi ponad 900 najemców niemal wszystkich branż.

Katarzyna Pierzchała 4797 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.