Właściciel Żabki kupił herbaciany biznes od Unilevera

Unilever sprzedał swój herbaciany biznes, w tym markę Lipton, funduszowi CVC Capital Partners, właścicielowi Żabki, za 4,5 mld euro.

Jeszcze w lipcu br. brytyjskie media i analitycy zastanawiają się, jaki los czeka najpopularniejszą herbacianą markę Unilevera - Lipton. Przy okazji publikacji wyników za I półrocze spółka poinformowała bowiem o swojej decyzji wydzielenia części detalicznej z firmy (z wyjątkiem joint venture z PepsiCo, które produkuje Lipton Ice Tea) i pozostawienia plantacji w Indiach i Indonezji.

Ale Unilever rozpoczął przegląd herbacianego biznesu już w styczniu br. ze względu na spowolnienie sprzedaży czarnej herbaty w Stanach Zjednoczonych i Europie, wywołane przestawianiem się konsumentów na herbaty ziołowe.

Szacuje się, że do samego tylko Liptona należy ok. 10% globalnej sprzedaży.

18 listopada br. Unilever ogłosił wreszcie, że sprzedaje swój herbaciany biznes. Chodzi łącznie o 34 marek, w tym Lipton, PG tips, Pukka, T2 i TAZO, którymi zarządza firma pod nazwą Ekattera. W 2020 r. firma ta wygenerowała przychody w wysokości około 2 mld euro. ‒ Ewolucja naszego portfolio w kierunku obszarów o wyższym wzroście jest ważną częścią strategii rozwoju Unilevera. Decyzja o sprzedaży Ekaterra pokazuje dalszy postęp w realizacji tych planów – podsumował Alan Jope, dyrektor generalny Unilever. ‒ Nie możemy się doczekać, aby zobaczyć, jak Ekaterra z jej silnymi markami i globalnym zasięgiem wejdzie do CVC Fund VIII. Chciałbym podziękować naszym kolegom z branży herbaty na całym świecie za ich pasję i zaangażowanie i życzę im powodzenia na przyszłość – dodał.

Przypomnijmy, że w 2017 r. fundusz inwestycyjny CVC Capital Partners nabył spółkę Żabka Polska od Mid Europa Partners.

‒ Ekaterra to świetny biznes, zbudowany na silnych fundamentach wiodących marek i celowym podejściu do swoich produktów, ludzi i społeczności. Ekaterra ma dobrą pozycję na atrakcyjnym rynku, aby przyspieszyć jej przyszły wzrost i kierowanie zrównoważonym rozwojem kategorii. Z niecierpliwością czekamy na współpracę z zespołem w celu wykorzystania pełnego potencjału tej firmy – powiedział Pev Hooper, partner zarządzający w CVC Capital Partners.

Zakończenie transakcji jest uzależnione od konsultacji rady zakładowej oraz uzyskania określonych zgód regulacyjnych. Finalizacja inwestycji nastąpi w II połowie 2022 r. Umowa wyklucza działalność firmy Unilever w branży herbacianej w Indiach, Nepalu i Indonezji, a także udziały Unilever w spółkach joint venture Pepsi Lipton w zakresie gotowej do spożycia herbaty i powiązanych przedsiębiorstwach dystrybucyjnych.

W 2017 r. Unilever sprzedał swój biznes margarynowy (marki Flora, Rama, Becel, Blue Band, Country Crock, Stork, I can't Believe It's Not Butter) za 6,8 mld euro firmie inwestycyjnej KKR. Najpierw również wydzielono ten dział w osobną spółkę - Upfield.

Zdjęcie: Shutterstock

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.