W stronę neutralności: drony, refillomaty, drugi obieg

Handel i producenci ogłaszają kolejne inicjatywy mające ograniczyć ich negatywny wpływ na środowisko. Do neutralności klimatycznej zarówno im, jak i całej gospodarce jednak daleko. Oczywiście z drobnymi wyjątkami.

Przykłady  takich  czy  innych  działań dla klimatu to już codzienność. Wpisują się w recykling, w ograniczenie konsumpcji czy zużycia pewnych środków do produkcji, w ponowne używanie, w niemarnowanie itd. Oto nasz subiektywny wybór różnych akcji organizowanych przez producentów i handlu – ku inspiracji.

Neutralność klimatyczna to równowaga pomiędzy emisją gazów cieplarnianych a ich pochłanianiem. „Osiągnięcie neutralności klimatycznej jest ogromnym wyzwaniem cywilizacyjnym, które będzie wymagało przede wszystkim odejścia od wykorzystania paliw kopalnych do produkcji energii, a co za tym idzie radykalnej zmiany obecnego modelu funkcjonowania sektora energetycznego. Ponadto konieczna będzie zmiana modeli konsumpcyjnych społeczeństw i wdrożenie nowych, jeszcze nierozwiniętych technologii. Zmiany miałyby dotknąć wszystkich sektorów gospodarki, w tym m.in.  energetyki,  rolnictwa,  transportu, sektora komunalno-bytowego, gospodarki
odpadami, itd.” – to oficjalne słowa resortu rolnictwa.

Co biznes robi w praktyce?


Auchan i PepsiCo
Firmy  postawiły  na  próbę  wspólny  recyklomat, na razie w Auchan w Piasecznie. Umożliwia on zbieranie, segregację i kompaktowanie (zgniatanie) jednorazowych opakowań po napojach: butelek PET i plastikowych zakrętek. Dzięki urządzeniu konsumenci mogą nie tylko zadbać o planetę i przyczynić się do zwiększenia świadomości w zakresie segregacji odpadów, ale też zaoszczędzić pieniądze przy następnych zakupach w sieci hipermarketów Auchan. Każda oddana butelka to 6 groszy na karcie lojalnościowej Skarbonka w aplikacji Auchan.

Lewiatan
Sieć także testuje butelkomaty. Podczas dwumiesięcznej akcji na terenie dwóch sklepów sieci Lewiatan zebrano łącznie 25 tys. butelek PET. Detalista przeprowadził też przy okazji badania z Interseroh: aż 70% respondentów potwierdziło wyższość potrzeby działań w duchu eko nad lokalizacją urządzenia (24%), co oznacza, że większość konsumentów pokusi się o zakupy w bardziej oddalonym sklepie, jeśli będzie on miał na swoim terenie umieszczony butelkomat z systemem kaucyjnym. Wszyscy respondenci wyrazili chęć korzystania z automatu, gdyby był blisko ich domu.

Yope i m.in. Carrefour
Kosmetyczne Yope zaoferowało opcje ponownego napełniania opakowań w swoim warszawskim butiku w 2018 r., a w 2020 r. wspólnie ze start-upem Swapp uruchomiło nowoczesny proekologiczny koncept – automaty do ponownego uzupełniania produktów w płynie, które trafiły do Carrefour Bio w Warszawie i we Wrocławiu. Teraz producent zapowiada, że stworzył nowy „analogowy” koncept refillomatów dla detalistów – od września 2021 r. go wdraża, a w efekcie chce mieć ponad 200 takich stacji w całej Polsce.  


Jurajska i Carrefour
Na półkach hipermarketów i supermarketów Carrefour pojawił się w lipcu nowy produkt
– woda gazowana Jurajska w większym szklanym opakowaniu. To, co wyróżniło ją na rynku, to fakt, że zarówno szklane butelki, jak też skrzynki do ich transportu, są objęte systemem kaucyjnym w sieci Carrefour. System
jest następujący: przy pierwszym zakupie klient wnosi kaucję za butelki i skrzynkę, a przy kolejnych wymienia je na pełne opakowania już bez ponoszenia dodatkowych kosztów.


Goodvalley
Kiełbaski  z  zerowym  śladem  węglowym mogą niejednego konsumenta zaskoczyć. Goodvalley chwali się certyfikatem na ów właśnie zerowy ślad. Jak producent wieprzowiny i przetworów to uzyskał? Ograniczył
pierwotną emisję gazów cieplarnianych, wliczając tu bezpośrednie emisje wynikające z produkcji, pośrednie emisje z produkcji energii zakupionej z zewnątrz oraz inne pośrednie emisje wywołane przez zużycie surowców i zasobów potrzebnych do produkcji. Działania, które podejmuje to m.in. inny sposób uprawy pola (żeby nie uwalniać tlenku
azotu podczas orki), działalność w bliskich lokalizacjach (aby ograniczyć transport), drony przeprowadzają zabiegi kultywacyjne na polach (dzięki swojej precyzji robią to tylko w miejscach, które tego wymagają), trasy maszyn rolniczych na polu optymalizowane są za pomocą GPS, zaś finalne produkty zapakowane w tacki z recyklingu.

Lidl
Sieć ogłosiła m.in. redukcję plastiku o 73%. Na razie zmiana dotyczy opakowań na mięso mielone wieprzowe. Sieć zdecydowała się na to rozwiązanie z myślą o ochronie środowiska – plastik został zredukowany aż o 73%, a samo opakowanie nadaje się do recyklingu oraz zajmuje mniej miejsca w transporcie. Dyskonter wziął się też jako pierwszy na rynku do testowania ekoparagonów wyróżniających się niebieskim kolorem zamiast tradycyjnej bieli. Takie paragony wykonuje się z innowacyjnego, bardziej ekologicznego papieru termicznego, materiał pochodzi
ze zrównoważonej gospodarki leśnej, a do tego są trwałe – ich materiał jest odporny na światło, olej i wodę, dlatego można go przechowywać przez długi czas. Jeśli paragon nie jest już potrzebny, można go wyrzucić do
pojemnika na papier, ponieważ nadaje się do recyklingu. Jeśli „niebieski” paragon zetknie się z zakupioną żywnością, nie stanowi to żadnego problemu – materiał jest całkowicie bezpieczny dla zdrowia.

IKEA
Używane meble IKEA, ale nie starsze niż pięcioletnie, będzie można od 22 listopada 2021 r. przywieźć do placówki sieci i odsprzedać w Dziale Obsługi Klienta. Przed wizytą należy jednak odwiedzić stronę internetową sieci, aby otrzymać wycenę mebla, odpowiadając krok po kroku na pytania, m.in. o jego rodzaj i stan. Klienci otrzymają
za tak odsprzedane meble kartę refundacyjną na zakupy w sklepie i e-sklepie, a używane produkty trafią do działu circular hub, gdzie można je będzie kupić po okazyjnej cenie.
 
Netto i Wanzl
Sieć zaopatrzyła się w koszyki z recyklingu, początkowo na polskim rynku, a od września wprowadza je do sklepów w rodzimej Danii. Podkreśla, że już trzy lata temu rozpoczęła współpracę z dostawcami wózków sklepowych, aby stworzyć nowy model z przetworzonych tac jogurtowych, butelek szamponu i innych materiałów i zaowocowało to
wieloma nieudanymi próbami. Z pomocą przyszła Grupa Wanzl, bo to jej produkt wybrał detalista.

Neboa i Rossmann
Obecna w sieciach Rossmann Neboa wytwarza opakowania na wegańskie kosmetyki z plastiku wydobytego z oceanów. Każda butelka Neboa sprawia, że z wód wyławiane jest tworzywo o równowartości prawie 38 słomek.

Zdjęcie: Shutterstock

Ten artykuł jest częścią projektu Next Day Week, w ramach którego codziennie dyskutujemy o zmieniającym się konsumencie, dla którego odmienia się m.in. handel i producenci.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.