Producenci FMCG 2021: zmiany personalne, awanse

Oto zestawienie pokazujące zmiany na różnych stanowiskach w branży FMCG w 2021 r.

1 stycznia stanowisko prezesa zarządu Nestlé Polska objął Artur Jankowski. Z Nestlé związał się w 2016 r., gdy objął stanowisko dyrektora sprzedaży. Wcześniej pracował w Grupie Danone, w której pełnił kolejno funkcje dyrektora zakupów oraz dyrektora sprzedaży. W pierwszych latach pracy w Nestlé przekształcił swój dział w elastyczną, adaptującą się do zmian rynkowych strukturę, zorientowaną na zrównoważony rozwój, wdrażając w życie podstawową wartość Nestlé, jaką jest szacunek dla innych. Po trzech latach Artur Jankowski objął funkcję dyrektora dywizji Nutrition, utrzymując pozytywną dynamikę tego kluczowego biznesu Nestlé. Zastąpi on na stanowisku Simona Smitha, który przechodzi na emeryturę, który w swoich ostatnich zawodowych latach pełnił takie funkcje jak CEO Nestlé Adriatic, CFO Nestlé Europe, czy w końcu szefa rynku w Polsce.

W styczniu Dawid Borowiec został nowym dyrektorem marketingu w Żywiec Zdrój. Dawid Borowiec ma ponad 20-letnią praktykę w marketingu największych marek na rynku FMCG. Swoje pierwsze doświadczenia zdobywał pod koniec lat 90., pracując w Unileverze i Johnson&Johnson. Następnie przez 10 lat związany był z producentem słodyczy Mondelez International, gdzie pełnił funkcje m. in. dyrektora marketingu marki Milka na Europę oraz globalnego dyrektora marki Milka. Pracował też PepsiCo i firmie Hortex. Do głównych zadań nowego dyrektora marketingu Żywiec Zdrój należy planowanie i egzekucja strategii marketingowych prowadzonych w obrębie poszczególnych linii produktów z portfolio firmy oraz nadzorowanie działań marki w projektach z zakresu zrównoważonego rozwoju.

18 stycznia br. stanowisko wiceprezesa ds. sprzedaży w Carlsberg Polska objęła Joanna Glonek. Kontynuuje strategię rynkową Carlsberga poprzez m.in. dalsze wzmacnianie kompetencji zespołu, budowanie dostępności portfela marek oraz współpracy z partnerami handlowymi firmy. Joanna Glonek związana jest z Carlsberg Polska od ponad 20 lat, gdy dołączyła do zespołu Browaru Okocim w Brzesku. Swoje doświadczenie w pracy z klientami budowała na różnych stanowiskach w dziale sprzedaży i Horeca, m.in. jako key account manager i dyrektor ds. rozwoju rynku. Joanna Glonek zastąpiła w roli wiceprezesa zarządu ds. sprzedaży Mieszka Musiała, który od listopada 2020 r. pełni funkcję prezesa zarządu i dyrektora generalnego.

1 lutego do zespołu Calsberg Polska na stanowisko wiceprezesa ds. marketingu dołączyła Izabela Głodek. Ma ponad 20-letnie doświadczenie zdobyte w czołowych organizacjach branży FMCG. Kierując działem marketingu Carlsberg Polska odpowiada za tworzenie i realizację strategii marketingowych dla wszystkich marek z portfolio firmy. W nowej roli Izabela Głodek zastąpiła Wojciecha Żabińskiego, który 1 stycznia 2021 r. przeszedł do Carlsberg Bułgaria na stanowisko dyrektora generalnego.

1 lutego stanowisko country sales managera Lavazza na Polskę objął Marco Barbieri, były dyrektor marketingu dla Europy Wschodniej. Marco Barbieri, który od ponad dwóch lat pełnił swoją funkcję, miał już szansę zdobyć wiedzę na temat polskiego rynku. - W ciągu ostatnich lat miałem okazję poznać i dogłębnie zrozumieć zwyczaje kawowe w Polsce. Teraz, jako country sales manager, będę nadal dawał z siebie wszystko, będąc zaangażowany w rozwój marki i jej pozycji na rynku, dbając o to by Polacy stale mogli doświadczać niezwykłych doznań prawdziwie włoskiej kawy - mówił Marco Barbieri, country sales manager w Lavazza.

Ekspertka rynku produktów konsumenckich - Stuart Kronauge – w marcu została mianowana na stanowisko CEO firmy Juice Plus+. To pierwsza kobieta na czele firmy Juice Plus+. Wcześniej zajmowała m.in. stanowisko CMO w Beyond Meat, gdzie poza marketingiem była zaangażowana w nowatorskie idee związane z odżywianiem. Ten okres poprzedziła jej kariera w Coca-Coli, gdzie piastowała wiele funkcji kierowniczych, w tym również prezesa Dywizji Napojów Gazowanych.

 

 

MV Poland z nowym dyrektorem generalnym. Z początkiem marca stanowisko to objął Donatas Zykus. Zastąpił Arūnasa Rokasa, który kierował oddziałem firmy od 9 lat. Głównym zadaniem nowego dyrektora generalnego MV Poland jest poprawa wyników operacyjnych Grupy i kontynuacja realizacji strategii opierającej się o zrównoważony rozwój. Donatas Zykus pracuje w MV Group od 2016 r. W ostatnich kilku latach zajmował się m.in. rozwojem e-commerce w krajach bałtyckich oraz ekspansją marki Nespresso na Litwie, Łotwie i w Estonii. Pod jego kierownictwem powstał zespół Nespresso Baltics, który zainicjował sprzedaż kapsułek i urządzeń do kawy oraz otworzył pierwsze butiki Nespresso na Litwie.

Światowa marka Kärcher, od 1993 r. przybliżana polskim odbiorcom przez spółkę Kärcher., zyskuje w Polsce nowe przewodnictwo. W marcu stanowisko dyrektora zarządu objął Rafał Nęcek, od 18 lat związany z przedsiębiorstwem. Obecny dyrektor zarządu Kärcher poznał bezpośrednio najważniejsze obszary funkcjonalne firmy, zaczynając od pracy w logistyce, następnie w marketingu, a przez ostatnie 12 lat kierował działem ds. sprzedaży w sieci dealerskiej Kärcher, jednym z kluczowych kanałów dystrybucji. Teraz przejął stanowisko po Jacku Olko, który kierował firmą przez 28 lat.

Pfeifer & Langen Polska ma nowego członka zarządu. W marcu został nim Sebastian Tomaszewski, który pracował już w Pfeifer & Langen w latach 2010-2016, kiedy odpowiadał za rozwój portfolio produktów jak i poszukiwanie nowych obszarów dystrybucji. Teraz zajmuje się też zarządzaniem produkcją uszlachetniającą i zakupami operacyjnymi, efektywnością przedsiębiorstwa, oraz logistyką. Sebastian Tomaszewski przez kilkanaście lat pracował w firmie Dramers m.in. jako dyrektor handlowy i ds. rozwoju biznesu.

 

Od kwietnia 2021 r. rolę dyrektor generalnej dla Polski i Krajów Bałtyckich w Coca-Cola Poland Services pełni Natalia Stroe. Ma ona ponad 17-letnie doświadczenie w firmach systemu Coca-Cola, gdzie zajmowała wysokie stanowiska kierownicze w marketingu i sprzedaży w różnych krajach Europy Południowo-Wschodniej. Od 2019 r. pełniła rolę dyrektora generalnego Czech i Słowacji.

 

 

Grzegorz Wróbel jest nowym członkiem zarządu Fabryki Cukierków „Pszczółka” w Lublinie.  Pracę na nowym stanowisku rozpoczął z początkiem kwietnia. Grzegorz Wróbel jest członkiem rady nadzorczej RCEkoenergia oraz Lubelskiego Węgla Bogdanka. Swoją karierę zawodową związał również z samorządem. Obecnie jest radnym Sejmiku Województwa Lubelskiego. Fabryka Cukierków "Pszczółka"to producent słodyczy, którego historia sięga 1952 r. Firma należy do Grupy Kapitałowej Krajowej Spółki Cukrowej.

 

Pochodzący z Łodzi Jacek Olczak został prezesem Philip Morris International w maju br. To pierwszy Polak w historii, który objął stery globalnej firmy. Ma on za sobą bogatą karierę w strukturach Philip Morris International - do firmy dołączył bowiem już 28 lat temu, w 1993 r. To pod kierownictwem Jacka Olczaka, wówczas jeszcze prezesa ds. operacyjnych (COO), firma PMI zwiększyła swój przychód netto ze sprzedaży produktów bezdymnych do 28% w pierwszym kwartale 2021 r. i rozbudowała ich globalną dostępność: od zera do 66 rynków (w całym kraju lub w głównych miastach, stan na 31 marca 2021).

1 czerwca Wolfgang König objął stanowisko executive vice president Beauty Care (sektor kosmetyków pielęgnacyjnych) w Henklu. Zastąpił Jensa-Martina Schwärzlera. Wolfgang König ma ponad 25-letnie doświadczenie w branży FMCG, zarówno na rynkach dojrzałych, jak i wschodzących. Swoją karierę rozpoczął w 1996 r. w firmie Beiersdorf, w  2005 r. dołączył do Colgate-Palmolive w Niemczech, następnie przeniósł się do Stanów Zjednoczonych, a potem do Meksyku. Odpowiadał tam za wszystkie kategorie, w tym personal care i Oral Care. W 2012 r. objął stanowisko dyrektora generalnego na region Europy Północnej w firmie Kellogg Company.

 

Nowy dyrektor finansowy w Wyborowa Pernod Ricard. Od początku lipca stanowisko to piastuje Guillaume Dumont, zastępując tym samym Hervé Fettera. Guillaume Dumont jest związany z Grupą Pernod Ricard od 15 lat, od kiedy w 2006 r. pracował przy projekcie tworzenia nowej destylarni Havana Club na Kubie. Od 2017 r. pełnił funkcję CFO Pernod Ricard Vietnam, odpowiadając m.in. za finanse, łańcuch dostaw, usługi IT i operacje. Guillaume Dumont ukończył Audencia Management School we Francji.

 

 

1 lipca Andrzej Kowalski objął stanowisko dyrektora sprzedaży i marketingu w Zakładach Mięsnych JBB Bałdyga, zastępując dotychczasowego dyrektora, Piotra Laskowskiego. Andrzej Kowalski jest związany z firmą JBB Bałdyga od 2015 r. Do tej pory pełnił funkcję dyrektora ds. sklepów partnerskich, odpowiedzialnego za rozwój i ekspansję sieci JBB Bałdyga na terenie całej Polski. Dzięki jego staraniom sieć ta liczy obecnie 800 sklepów i stoisk partnerskich.

 

 

Od sierpnia 2021 r. Victoria Abramova jest nową prezes zarządu Mars Polska (odpowiedzialną za segment Mars Wrigley), zastępując na tym stanowisku Macieja Wysockiego, który pełnił tę funkcję przez ostatnie lata. Victoria Abramova ma ponad 19-letnie doświadczenie w obszarach sprzedaży, marketingu oraz zarządzania, zdobyte w sektorze FMCG na różnych rynkach. Karierę rozpoczęła od pracy w L'Oréal, w którym po kilku latach została dyrektorem generalnym działu Active Cosmetics w Rosji. W 2014 r. dołączyła do Mars Central Eurasia & Belarus jako dyrektor kategorii czekolady i produktów dla zwierząt domowych, a następnie w 2017 r. objęła stanowisko dyrektora zarządzania kategorią i marketingu dla Mars Wrigley w Wielkiej Brytanii.

TiM z nowym zarządem. W sierpniu rada nadzorcza producenta i dystrybutora wina - spółki TiM - podjęła decyzję o nominowaniu i powołaniu Ewy Krzuś-Wiśniewskiej oraz Sebastiana Smietany na funkcje wiceprezesów zarządu. Obecnie zarząd TiM tworzą: Mariusz Glenszczyk, prezes zarządu; Ewa Krzuś-Wiśniewska, wiceprezes zarządu oraz Maciej Jurczyk, wiceprezes zarządu; Sebastian Smietana, wiceprezes zarządu. TiM należy do Grupy Kapitałowej Ambra, która działa na czterech rynkach: Polski, Czech, Słowacji i Rumunii.

Od października funkcję wiceprezesa ds. handlu i marketingu w spółce Sokołów pełni Maciej Częścik, dotychczasowy dyrektor spółki ds. cen w biurze zarządu. Zmiana jest wynikiem przejścia na emeryturę dotychczasowego wiceprezesa Mieczysława Walkowiaka, który był związany z Grupą Sokołów od 22 lat. Nowy wiceprezes ds. handlu i marketingu w Sokołów Maciej Częścik, pracuje w firmie od 1995 r., przez cały czas niezmiennie w pionie handlu i marketingu. Przez ostatnie lata piastował różne stanowiska managerskie, a od 2018 r. był dyrektorem spółki ds. cen w biurze zarządu. W swej karierze zawodowej tworzył i zarządzał zespołami handlowymi w oddziale Sokołów, jak również w biurze zarządu. Maciej Częścik rozwija dotychczasową strategię handlową spółki.

W październiku Derk Paessens objął stanowisko dyrektora zarządzającego fabryki Nestlé w Nowej Wsi Wrocławskiej. Zakład produkuje żywność dla zwierząt domowych tak znanych marek, jak Friskies, Felix, Gourmet, Purina One. Derk Paessens ma międzynarodowe doświadczenie, zdobyte m.in. w Szwajcarii, USA, na Dominikanie i w Niemczech. Z firmą związany jest od 22 lat.

Zastąpił Jakuba Żurowskiego, który zdecydował się kontynuować karierę poza grupą Nestlé.

Wraz z początkiem listopada, nowym wiceprezesem ds. surowcowych w firmie Sokołów został Leszek Jakielski. Dotychczasowy wiceprezes, Paweł Włodawiec odszedł na emeryturę. Leszek Jakielski, pracuje w firmie od 2004 r., niezmiennie w pionie surowcowym. Od początku swojej kariery jest związany z sektorem rolno-spożywczym, a od 2000 r. – z branżą mięsną. W Sokołowie współtworzył i wdrażał zasady, a także rozwijał program opasu bydła i współpracy z rolnikami, włączając do tych działań firmy wspomagające (banki, firmy paszowe, dostawców cieląt). W czasie, gdy zarządzał w firmie zakupem bydła, jego poziom wzrósł niemal dwukrotnie. Wiceprezes ds. surowcowych zapowiada kontynuację i rozwój dotychczasowej strategii.

 

W Procter & Gamble zmiany na szczycie. Z początkiem listopada Jon R. Moeller, wiceprezes i dyrektor operacyjny, zastąpił Davida Taylora na stanowisku dyrektora generalnego Procter & Gamble. David Taylor został prezesem wykonawczym Procter & Gamble. John R. Moeller dołączył do P&G w 1988 r.

To nie jedyna zmiana w strukturach koncernu. Z początkiem października Shailesh Jejurikar objął stanowisko dyrektora operacyjnego.

Joanna Hamdan 13652 Artykuły

Z redakcją „Handlu” związana od 1996 r. Na rynku FMCG nie umknie jej żadna nowość produktowa, kampania reklamowa ani akcja promocyjna. Pasjonatka podróży stopem.