Frisco i Eurocash mówią "nie" marnowaniu żywności

Grupa Eurocash prowadzi kampanię na rzecz niemarnowania żywności skierowaną do właścicieli sklepów detalicznych oraz współpracujących z nią sieci, m.in. ABC, Groszka, Lewiatana. Wspiera ją też Frisco, a partnerem społecznym jest Caritas Polska.

Co roku w Polsce marnowane jest blisko 5 mln t żywności (dane Instytutu Ochrony Środowiska oraz SGGW). Do śmietnika trafiają produkty niewykorzystane w domach oraz zniszczone w procesie produkcji, przechowywania i w handlu, w którym marnuje się blisko 7% jedzenia.

Opublikowany w tym roku „Raport wpływu Grupy Eurocash na rozwój przedsiębiorczości jej klientów za 2020 rok” pokazał, że 53% klientów firmy podejmuje działania zmierzające do bardziej odpowiedzialnego gospodarowania żywnością – ograniczają zamówienia, przeceniają i promują towary z krótką datą ważności oraz pilnują terminów przydatności do spożycia produktów.

– Angażując cały łańcuch dostaw – od produkcji, przez dystrybucję, aż po sprzedaż – możemy wspierać odpowiedzialne gospodarowanie produktami spożywczymi. Prowadzimy własne programy w zakresie niemarnowania żywności, współpracujemy również z bankami żywności i zasięgowymi instytucjami – mówi Pedro Martinho, Członek Zarządu Grupy Eurocash.

Od początku 2021 r. firma zajmująca się hurtową dystrybucją żywności przekazała ponad 200 t produktów do 60 różnych organizacji pozarządowych (NGO). Stawia na edukację i kieruje ją bezpośrednio do współpracujących sklepów detalicznych i sieci (franczyzobiorców): ABC, Groszka, Lewiatana, Euro Sklepu, Gamy i Delikatesów Centrum.

– W 2020 roku w ramach całego programu Spiżarnia Caritas wsparcie żywnościowe otrzymało ponad 60 tys. osób w Polsce. W realizację programu było zaangażowanych ponad 500 zespołów parafialnych i ponad 1600 wolontariuszy. To zasługa naszych partnerów, w tym m.in. Grupy Eurocash, z którą współpracujemy stale od 2019 roku – uzupełnia Magdalena Masiak z Caritas Polska. I dodaje, że przez cały okres współpracy Grupa Eurocash przekazała Caritasowi ok. 130 t żywności.