GfK: promocje i niskie ceny na wagę złota [BADANIE]

Szybująca w górę inflacja (realne nawet 7-8%), wciąż rosnące ceny wymuszają na konsumentach szukanie oszczędności. Jak podaje agencja PAP za "Rzeczpospolitą" najczęściej szukamy promocji i marek w niższych cenach. Dla handlu to nie lada wyzwanie, zwłaszcza w przededniu świąt.

Według październikowych badań GfK „Corona Mood” (dla „Rzeczypospolitej”) trzy czwarte Polaków ogranicza wydatki. Jak to wygląda w handlowej i producenckiej rzeczywistości?

Z raportu „Corona Mood" firmy GfK wynika, że dwie trzecie respondentów powstrzyma się od zakupu zbędnych rzeczy. Jak podaje PAP, liczba wskazań rośnie wraz z wiekiem respondentów – w grupie 50+ zapowiada to już 78% wypowiadających się osób.

Prawie polowa Polaków ma zamiar skupić się na promocjach, a 37% poszuka tańszych marek. Już rysuje się wyraźny trend rynkowy: rośnie popularność marek własnych, które oferują konkurencyjną cenę i jakość, która w niczym nie ustępuje brandom tradycyjnym i znanym.

Najmniej rodaków skłania się ku zakupom asortymentu z drugiego obiegu. Wszystkie te czynniki stawiają i producentów, i detalistów w bardzo trudnej sytuacji. Nie będzie im łatwo obniżać ceny, bo to wbrew panującym obecnie zasadom rynkowym. Jak pokazują wyniki badania International Business Report prowadzonego na zlecenie Grant Thornton, ostatnie miesiące to czas przyspieszenia dynamiki cen. 71% przebadanych przez tę organizację audytorsko-doradczą przedsiębiorstw planuje podnosić wartość swoich towarów i usług. Jednocześnie tylko 5% przedsiębiorców chce je obniżać. To dwukrotnie więcej niż w poprzednich latach. We wrześniu dynamika cen w ujęciu rocznym wzrosła do 5,9%, co było najwyższym wynikiem od 20 lat. Niestety, wiele wskazuje na to, że to zjawisko będzie przyspieszać. Pisaliśmy o tym na Handelextra.pl

Wygląda na to, że nie tylko marki własne wrócą do łask, ale, jak pisze „Rzeczpospolita”, coraz większe uznanie będą zdobywa dyskonty.