Pandemia rozpija konsumentów, w tym Polaków!

Średnio 21% badanych z 21 krajów z całego świata przyznaje, że pije więcej alkoholu niż dwa lata temu, czyli przed pandemią. Wzrost konsumpcji widoczny jest przede wszystkim w Hiszpanii, Chinach i Korei Południowej, ale również Polska znajduje się w tym zestawieniu.

Jaki odsetek osób w ogóle pija alkohol? Najnowsze międzynarodowe badanie sieci IRiS (skupiającej niezależne agencje badawcze z całego świata), a w Polsce zrealizowane przez ARC Rynek i Opinia* pokazuje, że średnio 62% respondentów. Zestawienie otwierają Szwajcarzy, Polacy i Rumuni. Warto jednak zauważyć, że spośród 23 badanych krajów aż w ośmiu przynajmniej trzy czwarte badanych pija alkohol.

Zdjęcie: Shutterstock

Patrząc już na częstotliwość konsumpcji – przynajmniej raz w tygodniu w domu alkohol konsumuje średnio 47% badanych – w przypadku Polski ten odsetek jest bliżej średniej i wynosi 51%. Najwyższy odsetek osób pijących alkohol w domu przynajmniej raz w tygodniu jest w Chinach, we Włoszech, w Japonii oraz Korei Południowej. Spośród badanych krajów europejskich Polska znalazła się w tym zestawieniu na przedostatnim – ósmym miejscu.

Znacznie niższy jest odsetek wychodzących przynajmniej raz w tygodniu „na drinka”. W Polsce ten odsetek wynosi zaledwie 13%, podczas gdy np. we Włoszech 47%, a w Hiszpanii – 43%. Spośród badanych krajów europejskich Polska znalazła się w tym zestawieniu na przedostatnim – ósmym miejscu.

A w pandemii ...?

W badaniu zapytano też konsumentów z różnych krajów, czy częściej niż dwa lata temu, a więc przed pandemią piją alkohol. Średnio 21% badanych z 21 krajów przyznaje, że tak. Wzrost konsumpcji widoczny jest przede wszystkim w Hiszpanii (44%), Chinach (41%), Korei Południowej (33%) i Kolumbii (31%). Polska znajduje się w tym zestawieniu na 13. miejscu (18%), ale trzecim jeśli wziąć pod uwagę tylko kraje europejskie [patrz wykres - przyp. red.].

- Z międzynarodowego badania dotyczącego m.in. konsumpcji alkoholu i zmian w tym zakresie wynika, że w okresie pandemii wzrosła na całym świecie częstotliwość spożywania alkoholu - mówi dr Adam Czarnecki z ARC Rynek i Opinia. - Te wyniki są też o tyle ciekawe, że wprawdzie Polacy przyznają, że często piją alkohol, ale to nie znaczy, że pijemy więcej niż mieszkańcy innych krajów, choćby europejskich. Wzorzec picia alkoholu w Polsce jest taki, że wypijamy więcej jednorazowo. Są jednak kraje, tak jak Hiszpania, Francja czy Włochy, w których alkohol towarzyszy konsumentom niemal przez cały dzień – jest wypijany i w porze lunchu i wieczorem.  Dlatego sama ilość alkoholu może być podobna. U nas też kultura alkoholu i rodzaj wybieranego alkoholu się zmienia – coraz częściej Polacy wybierają piwo i wino, zamiast wódki – dodaje Adam Czarnecki.

*Raport „Global eating, drinking and sustainability survey” powstał na podstawie międzynarodowego badania sieci IRiS, skupiającej niezależne agencje badawcze z całego świata. Badanie zostało przeprowadzone w 23 krajach. Polską część badania zrealizowała agencja badawcza ARC Rynek i Opinia. Czas realizacji badania: 12.07-18.08.2021.



 

Ilona Mrozowska 4642 Artykuły

W „Handlu” od 2005 r. Blisko tematyki przemysłowej i producenckiej. Właścicielka białej kulki, czyli szynszyli o imieniu Tula.