Maspex kupuje CEDC, producenta m.in. wódek Bols i Żubrówka

Maspex, właściciel m.in. marek Tymbark, Kubuś, Lubella i Łowicz, dość nieoczekiwanie kupuje kultowe polskie marki, ale alkoholowe. W tym Żubrówkę, Soplicę i Bols. Po transakcji powstanie największa polska grupa spożywcza o obrotach przekraczających 11 mld zł. Zgodę na nią musi wyrazić jeszcze UOKiK.

– Długo czekaliśmy na taki projekt – komentuje Krzysztof Pawiński, współwłaściciel i CEO Grupy Maspex (na zdjęciu).

Grupa Maspex podpisała warunkową umowę z Roust Corporation na zakup jej spółki zależnej CEDC, która prowadzi całą działalność grupy Roust w Polsce.

W wyniku planowanej transakcji Maspex stanie się liderem rynku wódki w Polsce i powiększy swoje portfolio o polskie marki – Żubrówkę, Soplicę, Absolwent oraz Bols.

Dzięki tej operacji handlowej powstanie największa polska grupa spożywcza o obrotach przekraczających 11 mld zł.

To już 20. przejęcie firmy z Wadowic, w tym dziewiąte w naszym kraju.

W 2020 r. łączna wartość rynku napojów alkoholowych wynosiła ponad 39 mld zł, z czego sprzedaż wódki odpowiadała za 34% rynku i miała wartość powyżej 13 mld zł.

Warunkiem wejścia w życie umowy jest jeszcze uzyskanie zgody Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

– Długo czekaliśmy na taki projekt. Mocno wierzyliśmy, że kiedyś uda nam się zrealizować przejęcie, które w sposób skokowy zwiększy skalę naszego biznesu – podwoi nasze obroty. Wchodzimy w całkowicie nowy, ale bardzo interesujący segment rynku i poszerzamy nasze portfolio o kolejne kultowe polskie marki, w tym Żubrówkę – legendarną polską wódkę znaną na całym świecie. Ich bezdyskusyjna siła rynkowa – pozycja i znajomość oraz to, że będą skupione w jednych rękach. to kolejne atrybuty transakcji – komentuje Krzysztof Pawiński, współwłaściciel i CEO Grupy Maspex.

CEDC to lider na rynku wódki z udziałem powyżej 47% (ilościowo) i największy importer zagranicznych alkoholi w naszym kraju. W 2020 r. spółka ta uzyskała obrót ze sprzedaży rzędu 5,7 mld zł. Niespełna 10% sprzedaży jest realizowane na rynkach zagranicznych, a produkty spółki trafiają do prawie 100 krajów świata.

– Przejmując firmę w 2013 r., startowaliśmy z pozycji nr 2, mając 22,7-proc. udział ilościowy w rynku, aby do 2021 r. podwoić ten udział (47%) i osiągnąć pozycję niekwestionowanego lidera w Polsce. Po tych siedmiu latach, w których z sukcesem istotnie zwiększyliśmy wartość spółki, Roust Corporation zgodziła się przyjąć ofertę na sprzedaż CEDC inwestorowi strategicznemu, firmie Maspex – tłumaczy cytowany w komunikacie Roustam Tariko, główny akcjonariusz i prezes zarządu.

Maspex stawia na rozwój organiczny oraz akwizycje. Firma skupuje od polskich rolników corocznie 300 tys. ton owoców i warzyw oraz 130 tys. ton pszenicy. Przychody ze sprzedaży w 2020 r. wyniosły 5,22 mld zł.

Ilona Mrozowska 4831 Artykuły

W „Handlu” od 2005 r. Blisko tematyki przemysłowej i producenckiej. Właścicielka białej kulki, czyli szynszyli o imieniu Tula.