Już co 10. Polak wydaje ponad 500 zł miesięcznie na zakupy online

Większość e-konsumentów w kraju robi drogą internetową zakupy kilka razy w miesiącu. Blisko połowa wydaje między 101 a 300 zł miesięcznie. Jednak trzy czwarte sklepów online ma problemy. A kluczem do ich sukcesu jest określenie grup docelowych i dostosowanie do nich działań marketingowych.

Najczęściej kupowanymi online kategoriami produktów są dodatki i odzież, które wskazało 62% respondentów. Wygląda na to, że pandemia już na stałe wprowadziła zmiany w naszych przyzwyczajeniach konsumenckich. Tak wynika z nowego raportu polskiej firmy Advox „Jak Polacy korzystają ze sklepów internetowych: Zwyczaje e-zakupowe Polaków 2021”.

Polski rynek e-commerce należy do najszybciej rozwijających się w Europie - jego wartość na początku 2021 r. przekroczyła 100 mld zł, a od trzech lat w KRS przybywa ok. 25% sklepów internetowych rocznie, trzy czwarte z nich znajduje się w złej lub bardzo złej sytuacji finansowej. Dlaczego?

‒ Powszechną bolączką polskiego handlu elektronicznego jest założenie, że do sukcesu i efektywnej sprzedaży wystarczy założenie sklepu internetowego oraz jego uruchomienie i wystawienie towarów ‒ mówi Rafał Gadomski, CEO Advox Studio ‒ software house’u z główną siedzibą w Poznaniu i oddziałami w Europie, który zrealizował ponad 120 projektów sklepów internetowych. ‒ Tymczasem właściwe określenie grup docelowych i dostosowanie do nich działań marketingowych, poznanie potrzeb, zainteresowań i przyzwyczajeń konsumentów oraz zrozumienie, co zachęca i zniechęca ich do zakupów w danym sklepie, jest absolutnie kluczową kwestią w prowadzeniu tego typu biznesu.

Z raportu Advox wynika, że już 28%, a więc niemal jedna trzecia respondentów, kupuje przez Internet raz w tygodniu lub częściej ‒  prawie 3% nawet codziennie. Większość, bo blisko 60%, robi to raz lub kilka razy w miesiącu. Ponad jedna piąta wydaje pomiędzy 301 a 500 zł miesięcznie, a niecałe 20% pomiędzy 51 a 100 zł.

W mobilnych aplikacjach zakupowych jesteśmy w tyle

Najpopularniejszymi urządzeniami, za których pośrednictwem Polacy robią zakupy w Internecie, pozostają komputer stacjonarny lub laptop, wskazane przez ponad połowę badanych. Ponad 1/4 używa do tego przeglądarki na smartfonie lub tablecie, a niemal jedna piąta korzysta z aplikacji mobilnych i platform zakupowych.

‒ Coraz więcej osób, szczególnie młodych, ceni sobie wygodę robienia zakupów w dowolnym miejscu i czasie, dlatego mobile commerce, zwany też mCommerce’em, jest dziś niezwykle ważnym aspektem działań proklienckich. Z mobilnych aplikacji zakupowych, które w Polsce dopiero rosną w siłę, korzysta już 70 proc. użytkowników smartfonów na świecie ‒ komentuje Rafał Gadomski, CEO Advox Studio.

Topowe produkty online

Polacy przez internet kupują już w zasadzie wszystko, nawet ubezpieczenia, które wskazało 20% badanych, oraz samochody i części samochodowe, wskazane przez 24% osób. Najczęściej kupowanymi online kategoriami produktów od lat pozostają odzież i dodatki, które w raporcie Advox wskazało 62% respondentów. Na drugim miejscu znalazło się obuwie (56%), a na trzecim kosmetyki i perfumy - 49%. Najrzadziej kupowane online produkty to oprogramowanie komputerowe (13%) oraz materiały budowlane i wykończeniowe (14%). Już co 5. internetowy konsument robi tą drogą zakupy spożywcze. W sumie aż 80% internetowych konsumentów po zakupach dodaje swoje recenzje produktów na stronach sklepów internetowych.

‒ Wiele sklepów nie chce dawać klientom możliwości recenzowania swoich produktów, obawiając się negatywnych wypowiedzi, ale to błąd. Możliwość zapoznania się z opiniami zwykłych użytkowników zwiększa zaufanie klientów do sprzedających ‒ dodaje Rafał Gadomski, CEO Advox Studio.

Raport „Zwyczaje e-zakupowe Polaków 2021” powstał na podstawie wyników badania zrealizowanego metodą CAWI przez firmę badawczą w dniach 13-20 września 2021 na grupie reprezentatywnej 1000 osób. Źródło: https://eizba.pl/raport-co-ugryzie-e-commerce-21-wskazowek-dla-e-commerce-na-2021-rok/
Advox Studio specjalizuje się w projektowaniu sklepów internetowych opartych na platformie Magento. Firma współpracuje z takimi markami jak Deli2, Herlitz, Wiadomości Handlowe, Solaris, Power Body, Artim, Perfumesco, Asam Beauty.

 

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.