Polacy nie chcą ograniczeń w handlu stacjonarnym [RAPORT]

Ponad połowa ankietowanych odczuwała ograniczenia w handlu jako uciążliwe. Kochamy spędzać wolny czas właśnie w centrach handlowych: odwiedzać ulubione sklepy, chodzić do kina i spotykać się tu ze znajomymi. I wyraźnie mówimy "nie" dla ograniczeń pandemicznych w tej branży.

Klienci nie chcą rezygnować z zakupów w centrach handlowych, a wprowadzone restrykcje w sposobie ich dokonywania mocno utrudniają życie codzienne oraz spędzanie wolnego czasu – wynika z raportu Cushman & Wakefield, firmy doradczej na rynku nieruchomości, pt. „Rynek powierzchni handlowych – powrót optymizmu?”

Pisaliśmy już na portalu Handelextra.pl, że pandemia wzmocniła pozycję parków handlowych wśród innych formatów. Ze względu na lokalność i omnichanellową formułę to one wpasowały się w potrzeby konsumentów najlepiej i zdały pandemiczny stress test celująco.

Katarzyna Pierzchała na naszym portalu donosiła, że Retail Institute odnotowuje z kolei wzrost obrotów w centrach handlowych od maja 2021 r., od kiedy nie wprowadzono nowych ograniczeń. Rosnąca z miesiąca na miesiąc po zakończeniu lockdownu odwiedzalność galerii handlowych, w połączeniu z notowanym wzrostem obrotów, daje więc podstawy do optymizmu. Od początku roku do końca września podaż powierzchni powiększyła się o 327 000 mkw. GLA w ramach wszystkich formatów, a w budowie pozostaje kolejne 460 000 mkw.

Z kolei Cushman & Wakefield podsumowuje trudny okres przestojów w centrach handlowych. Od początku pandemii COVID-19 w Polsce, łącznie w ciągu 24 tygodni, obiekty handlowe o powierzchni powyżej 2 tys. mkw. działały w bardzo ograniczonym zakresie, a wielu najemców nie mogło prowadzić swojej działalności. Najemcy i właściciele obiektów handlowych boleśnie przekonali się o skutkach ograniczeń w handlu stacjonarnym. Brak możliwości robienia zakupów w swoich ulubionych sklepach, korzystania z oferty gastronomicznej i spędzania wolnego czasu oraz spotykania się ze znajomymi czy brak możliwości uczęszczania do kina, to tylko kilka najczęściej wymienianych przez respondentów niedogodności związanych z ograniczeniami w obiektach handlowych spowodowanymi pandemią. Ponad połowa ankietowanych odczuwała ograniczenia w handlu jako uciążliwe, a tylko dla 14% nie były one niedogodnością.

Kochamy zakupy w realu

Eksperci Cushman & Wakefield zapytali ankietowanych także, czy oraz w jakim celu odwiedzili oni obiekty handlowe w ciągu ostatniego miesiąca. Na to pytanie ponad trzy czwarte respondentów odpowiedziało twierdząco, a powodem wizyty w obiekcie handlowym najczęściej (dla 58% ankietowanych) była możliwość przymierzenia, obejrzenia i dotknięcia kupowanych produktów, co jest niekwestionowaną zaletą zakupów stacjonarnych.

Badanie konsumenckie zostało przeprowadzone na zlecenie Cushman & Wakefield przez Inquiry na reprezentatywnej próbie (N=1003) metodą CAWI (Computer-Assisted Web Interview) w czerwcu 2021 r.
O Cushman & Wakefield.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.