Nestlé oraz PepsiCo mają ReFlex... w kwestii recyklingu

Obie firmy finansują oraz inaugurują w Polsce projekt recyklingu opakowań elastycznych. Celem przedsięwzięcia jest zwiększenie masy bardzo lekkich odpadów opakowaniowych, np. folii po czipsach czy płatkach śniadaniowych, by wykorzystać je w drugim obiegu.

Rocznie Polacy zużywają ok. 650 tys. ton plastikowych opakowań, jak podaje Rekopol Organizacja Odzysku Opakowań S.A. Niespełna 5% tej masy stanowią elastyczne opakowania z tworzyw sztucznych oraz wielomateriałowe opakowania z przewagą tworzyw sztucznych – są to np. folie po czipsach i  przekąskach, po płatkach śniadaniowych, cukierkach, przyprawach czy daniach instant. Do recyklingu przekazywanych jest wciąż za mało tego rodzaju opakowań głównie ze względu na ich niewielki rozmiar, który utrudnia wydzielenie tego rodzaju odpadów podczas sortownia w instalacjach komunalnych.

Torebka po czipsach cennym surowcem
Tymczasem wykorzystywane do produkcji opakowań tworzywa sztuczne w pełni nadają się do przetworzenia. Odpowiednio zebrane i wysortowane mogą otrzymać drugie życie, by znaleźć zastosowanie w przemyśle budowlanym, transportowym czy meblarskim w postaci np. płyt izolacyjnych, mat wygłuszeniowych czy elementów konstrukcyjnych mebli.

‒ Dążymy do tego, żeby żadne z opakowań naszych produktów nie trafiało na składowiska czy do środowiska naturalnego. Na wielu polach przyspieszamy działania i zwiększamy inwestycje w tym kierunku. W Polsce postanowiliśmy stać się liderami zmiany, dlatego podjęliśmy wyzwanie, które wielu uznało za nierealne do zrealizowania. Poprzez udział w projekcie „ReFlex” chcemy pokazać, że możemy mu sprostać. Każde opakowanie elastyczne zawiera cenny surowiec, który należy ponownie wykorzystać. Chcemy zamykać obieg w każdym możliwym obszarze oraz pokazać, jak to zrobić. Jesteśmy pewni, że wspólnie z partnerami osiągniemy cele, jakie sobie wyznaczyliśmy – mówi Artur Jankowski, prezes Nestlé Polska.

Techniczną realizację projektu, tj. współpracę z podmiotami odbierającymi odpady od mieszkańców, instalacjami komunalnymi i zakładami recyklingu, partnerzy projektu powierzyli firmie Eco Solutions.

‒ „ReFlex” to doskonały dowód, że producenci chcą i potrafią przeprowadzać z własnej inicjatywy ważne przedsięwzięcia zwiększające poziom recyklingu ponad ich zobowiązania prawne. Dzięki takim projektom korzyści odnoszą wszyscy, a najbardziej środowisko, na którym wszystkim nam powinno najbardziej zależeć – powiedział Michał Jaszczyk, prezes zarządu, dyrektor generalny PepsiCo Polska.

Koordynatorem całego przedsięwzięcia jest zaś Związek Pracodawców Przemysłu Opakowań i Produktów w Opakowaniach EKO-PAK.

Źródło: Shutterstock

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.