Zakupy także w siódmy dzień tygodnia [BADANIE]

Dane zebrane w okresie do lipca br. pokazują, że już wtedy Polacy chętnie robili zakupy w niedziele. A wówczas nie były jeszcze otwarte wszystkie sieci handlowe, tak jak to ma miejsce obecnie.

Fintech Stocard, odpowiedzialny za stworzenie darmowej aplikacji do przechowywania kart lojalnościowych i dokumentów w smartfonie, zbadał zwyczaje zakupowe Polaków pomiędzy początkiem 2020 r. i lipcem roku 2021. Dane były zbierane poprzez aplikację Stocard, z której korzystają 2 mln osób, w stacjonarnych sklepach i punktach sprzedaży w okresie od 6 stycznia 2020 do 19 lipca 2021 r.

Raport uwzględnia wyłącznie zakupy dokonywane stacjonarnie. Dane transakcyjne obejmują zakupy w następujących sklepach sieci handlowych: Carrefour, Biedronka, Kaufland, Auchan, Lidl oraz stacjach: Total, BP, Lotos, Moya, Circle K.

Okazuje się, że zmieniły się m.in. preferowane dni zakupowe - rzadziej niż przed pandemią kupujemy w soboty, za to częściej w poniedziałki, środy i - co ciekawe - niedziele. Mimo że wciąż - podobnie jak przed pierwszym lockdownem - są to ustawowo dni wolne od handlu. - Należy pamiętać, że są punkty, które na różne sposoby, również legalnie, otwierają się w siódmy dzień tygodnia. Po ostatniej zmianie prawa, wprowadzającej pozwolenie na handel w niedziele tylko dla placówek, których przychody z usług pocztowych stanowią większość, najpewniej to się zmieni - mówi Katarzyna Zborowska-Germann, head of retail sales CEE w Stocard. - Ponadto nasze dane były zbierane m.in. w sieciach stacji benzynowych, takich jak BP czy Circle K. One są otwarte nierzadko przez cały tydzień, 24 godziny na dobę - tłumaczy.

Jak będą się przedstawiały kolejne miesiące?

- Wiele zależy od tego, jakie będą kolejne działania rządu - zauważa Katarzyna Zborowska-Germann, . - Kolejne lockdowny - czy ogólnopolskie, czy lokalne - na pewno będą miały wpływ na obrót w “tradycyjnych” sklepach. Widać jednak, że ludzie wracają do sklepów i zakupy stacjonarne to wciąż lwia część ich wydatków. Przykłady wielu branż - choćby RTV - pokazują jednak, że producenci nie mają się czym martwić - twierdzi Zborowska-Germann.

Ilona Mrozowska 4377 Artykuły

W „Handlu” od 2005 r. Blisko tematyki przemysłowej i producenckiej. Właścicielka białej kulki, czyli szynszyli o imieniu Tula.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.