Ceny w sklepach wciąż rosną

Sprzedaż detaliczna w cenach stałych we wrześniu 2021 r. wzrosła 5,1% w ujęciu rocznym, a w ujęciu miesięcznym spadła o 2,4% - podał Główny Urząd Statystyczny. Sprzedaż detaliczna w cenach bieżących wzrosła w ubiegłym miesiącu o 11,1% rdr.

Wg najnowszych danych GUS we wrześniu 2021 r. w porównaniu z sierpniem br. odnotowano też wzrost wartości sprzedaży detalicznej przez internet w cenach bieżących (o 5%). Udział sprzedaży przez internet w sprzedaży detalicznej zwiększył się z 7,9% w sierpniu do 8,4% we wrześniu br. 
 
- Sprzedaż odzieży wzrosła o 14,5% r/r wobec 28,6% w sierpniu, mebli o 8% wobec 0,1% w sierpniu. Sprzedaż paliw i żywności zwiększyła się zaledwie o 0,4% i 0,3% r/r. To kategorie, gdzie ostatnio utrzymuje się wysoki wzrost cen, co może wpływać na wybory gospodarstw domowych w ramach ograniczeń budżetowych, tym bardziej, że trzeba jeszcze opłacić wysokie rachunki za prąd i gaz. W ujęciu rocznym sprzedaż pojazdów spadła o 4,1% po 5,7% wzroście w sierpniu. Ograniczenia podażowe wpływają nie tylko na produkcję, również na konsumpcję dóbr. Na część z nich, jak choćby właśnie samochody, trzeba czekać w wielomiesięcznych kolejkach – podano w komentarzu ING Banku Śląskiego do danych GUS.

Wskazano w nim, że po eliminacji czynników sezonowych wrześniowy wzrost sprzedaży w stosunku do sierpnia wyniósł 0,2%, podczas gdy miesiąc wcześniej było to 0,4%. To oznacza, że wrzesień okazał się kolejnym miesiące ze słabym wynikiem sprzedaży detalicznej w ujęciu realnym.

- Ograniczeniem dla wzrostu sprzedaży może być wzrost cen. W ujęciu nominalnym sprzedaż we wrześniu wzrosła o 11,1% r/r, w sierpniu było to 10,7%. Dobre dane z rynku pracy, w tym spadająca stopa bezrobocia i szybszy od oczekiwań wzrost płac sugerują, że dochody gospodarstw domowych rosną, choć przyspieszająca równolegle inflacja ogranicza ich siłę nabywczą – wskazano w komentarzu ING BSK.

Ekonomiści banku sugerują także, że na wynikach sprzedaży wciąż może odbijać się zmiana struktury konsumpcji. Gospodarstwa domowe mogą bowiem korzystać z większej dostępności usług, których nie obejmują wyniki sprzedaży detalicznej.

PAP

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.