Sodexo: promocje i nagrodomania dźwignią handlu

Jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Sodexo, w ostatnim roku aż 73% Polaków wzięło udział w rozmaitych promocjach. Dlaczego rodzimych konsumentów tak interesują rabaty i czego oczekujemy od loterii, konkursów i innych akcji?

Według badań firmy zajmującej się transformacją świadczeń pozapłacowych (badanie „Nagrodomania, czyli promowanie przez nagradzanie”) 50% z nas korzysta z promocji raz w miesiącu i częściej. Wbrew pozorom, nawet wydawanie pieniędzy staje się dla nas dobrą okazją do szukania oszczędności, a nawet podreperowania domowego budżetu. To między innymi dlatego zainteresowanie promocjami wśród polskich konsumentów jest wciąż wysokie.

Nagrodomania sprawia, że angażujemy się w różnego rodzaju akcje promocyjne, ponieważ chcemy zdobyć atrakcyjne nagrody i oszczędzać – takich odpowiedzi udzieliło odpowiednio 63,4% i 58% respondentów.
Niemal połowa Polaków korzysta z promocji dla zabawy i chęci urozmaicenia codziennego życia. Interesujące jest też to, że co dziesiąty badany chce poprzez udział w akcji promocyjnej zdobyć nową wiedzę.

– Niezmiennie od lat, najważniejsze dla sukcesu akcji promocyjnej są nagrody. To właśnie one przyciągają zainteresowanie klientów, angażują i motywują do konkretnych zachowań lub do interakcji z firmą, marką czy produktem. Dlatego tak ważna jest ich atrakcyjność, odpowiednie dopasowanie do preferencji i oczekiwań grupy docelowej, a także ich forma – podsumowuje Karol Kamas, dyrektor marketingu i rozwoju w Sodexo Benefits and Rewards Services.

Kto kocha promocje?

Na przestrzeni ostatniego roku niemal 73% Polaków przynajmniej raz wzięło udział w loterii, konkursie lub innej ofercie promocyjnej. Co ciekawe, z takich ofert częściej korzystali ankietowani z młodszych grup wiekowych (18 – 29 lat: 80,0%; 30 – 39 lat: 82,9%). Badani w wieku powyżej 60 lat zdecydowanie częściej wskazywali całkowity brak zaangażowania w akcje promocyjne (40,9%). Zaledwie co czwarty Polak przyznał, że w ostatnim roku ani razu nie dał się skusić żadnej promocji.

Więcej niż rabat

Aż 7 na 10 respondentów bierze udział w programach lojalnościowych, a niemal 2/3 w loteriach. Największą zachętą do wzięcia udziału w promocjach dla 71% ankietowanych są nagrody pieniężne, takie jak np. wartościowe karty podarunkowe, eVouchery do konkretnych sklepów czy karty przedpłacone,jak wirtualna czy klasyczna Karta Premiowa Sodexo. Nagrody rzeczowe w postaci np. sprzętu elektronicznego czy RTV lub hulajnogi są atrakcyjne tylko dla połowy ankietowanych. Znacznie niżej zostały ocenione rabaty czy wręczanie produktów własnych danego producenta, które paradoksalnie są tak często stosowane w praktyce. Z kolei prezenty w formie przeżyć, typu wycieczki czy pobyty w SPA, są w stanie zainteresowań jedynie 20% badanych.

Za słowem „promocja” stoi dziś znacznie więcej niż tylko obniżka cen. To cały wachlarz możliwości, które mogą budzić w uczestnikach emocje.

Badanie „Nagrodomania, czyli promowanie przez nagradzanie” zostało przeprowadzone na zlecenie Sodexo w sierpniu 2021 metodą wywiadów on-line (CAWI) przez pracownię badawczą Biostat, na reprezentatywnej próbie Polaków i Polek. (N = 1000).

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.