Żapkka Store, czyli zakupy z AI [PORTRET SKLEPU]

Bez kas, bez kolejek, bez gotówki - w ten sposób Żabka reklamuje nowy wymiar zakupów. Nazwała go Żappka Store. Do końca roku może być 30 takich placówek.

W Żappka Store nie ma kas ani obsługi. Jest to w pełni samoobsługowa, autonomiczna placówka, nazywana też nanosklepem, dostępna 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu, dzięki czemu klienci mogą korzystać z niej o dowolnej porze dnia czy nocy.

Jak konkretnie działa? Zakupy w nim są bardzo proste, trzeba jednak mieć smartfon z zainstalowaną aplikacją żappka oraz aktywować usługę Żappka Pay. Bez spełnienia tych dwóch warunków niestety nie da się dostać do środka.

JEDNORAZOWY KOD DO ŻABKI
Przed wejściem do Żappka Store aplikacja generuje jednorazowy, przypisany do punktu kod QR, który należy zeskanować na czytniku przy drzwiach. Po wczytaniu kodu drzwi otwierają się automatycznie. Gdy jesteśmy już w środku, wkracza się w inny wymiar robienia zakupów.

Wystarczy bowiem wziąć z półki wybrane produkty, zapakować je do siatki i… wyjść.

Zamontowany w Żabka Store system kamer, wykorzystujący algorytmy m.in. deep learning, rozpoznaje zdjęte z półek produkty, nalicza odpowiednią kwotę, po czym finalizuje płatność za pomocą podpiętej do Żappka Pay karty płatniczej. Jak zapewnia operator, system nie identyfikuje klientów, nie zapamiętuje również obrazu, co gwarantuje pełne zachowanie prywatności i bezpieczeństwo.

Ale trzeba też być czujnym i np. nie podawać grzecznościowo towaru innemu, ponieważ zostanie on doliczony do naszego rachunku. Jeśli natomiast rezygnuje się z kupna danego produktu, trzeba go odłożyć dokładnie w to samo
miejsce, z którego się wzięło. Nieprawidłowe odłożenie również poskutkuje wyższym paragonem (o cenę produktu).

– Żappka Store to połączenie światów offline oraz online, budujące nowe doświadczenie zakupowe dla klientów, którzy nawet w kilka sekund mogą zrobić szybkie zakupy, wybierając produkt, i po prostu wyjść bez konieczności dokonywania płatności na miejscu – wyjaśnia Tomasz Blicharski, dyrektor zarządzający Żabka Future.

Podkreśla, że kupujący nie muszą zastanawiać się nad tym, czy mają gotówkę lub kartę płatniczą, czy będą stać w kolejce, albo gdzie zrobią zakupy, bo jest 5 rano. – To nowa wartość na rynku i uzupełnienie na szej dotychczasowej oferty – zaznacza.

I dodaje, że koncept jest oparty na najnowszych technologiach, takich jak zaawansowane modele przetwarzania obrazu do obsługi klienta oraz inteligentnych rozwiązaniach do zarządzania zasilaniem, bezpieczeństwem i dostępnością sklepu. Wykorzystuje technologię opartą na AI, która powstała dzięki współpracy Żabki Future z amerykańską firmą technologiczną AiFi. Jak ustaliliśmy, jest to platforma AiFi OASIS (Orchestrated Autonomous Store Infrastructure & Services).

– Żabka zainteresowała się naszym rozwiązaniem sklepu bezobsługowego, ponieważ chciała stworzyć klientom możliwość dokonywania wygodnych zakupów. Wdrożone rozwiązanie to przyszłość handlu detalicznego i już się cieszymy na możliwość wprowadzenia tej technologii w innych lokalizacjach w całej Polsce, w partnerstwie z Żabką – mówi Steve Gu, współzałożyciel i dyrektor generalny AiFi.

Warto podkreślić, że formuła Żappka Store powstała w laboratorium technologicznym Grupy Żabka, w ramach którego tworzone są, testowane, a następnie wdrażane nowe rozwiązania cyfrowe. Inkubator Biznes Żabka Future łączy w sobie trzy elementy: zarządzanie i wyszukiwanie innowacji, przekuwanie ich na nowe produkty i usługi oraz ich komercjalizację. Projekt wpisuje się też w strategię Grupy Żabka, która zakłada realizację działań zmierzających do utrzymania neutralności klimatycznej – Żappka Store do swej działalności wykorzystuje wyłącznie ekwiwalent zielonej energii.

DEBIUT W POZNANIU, W KOLEJCE KOLEJNE MIASTA
Żappka Store to format opracowany z myślą o lokalizacjach, w których nie ma możliwości otwarcia standardowego sklepu, dzięki czemu sieć zyskuje możliwość zaistnienia w miejscach niedostępnych do tej pory dla niej, ale też dla konkurencji.

Jako pierwsi mogli go przetestować pracownicy oraz współpracownicy sieci. 14 czerwca br. przyszedł czas na klientów, kiedy to koncept zadebiutował na Międzynarodowych Targach Poznańskich. Dzień później na festiwalu poświęconym problematyce sztucznej inteligencji i nowym technologiom – CogX Festival 2021, Żappka Store miała światową premierę.

W ofercie jest trochę ponad 300 różnych produktów, wśród nich słodycze, dania gotowe, przekąski słone i słodkie oraz napoje, a także goąca, świeżo mielona kawa z ekspresu. Są to więc artykuły z segmentu convenience, przeznaczone dla tzw. klienta w biegu.

Wystrój też jest starannie opracowany. Dominuje oczywiście żabkowa zieleń przełamana jasną podłogą. Wrażenie nowoczesności podbijają – oprócz wszędobylskich kamer – elektroniczne ekrany promocyjne, elektroniczne cenówki oraz całościowe podkreślenia regałów. Z zewnątrz – również za sprawą efektywnego oświetlenia – sklep prezentuje się zachęcająco.

W czasie ograniczeń pandemicznych może w nim przebywać jedna osoba. Dla klientów dostępne są środki dezynfekujące, maseczki jednorazowe, rękawiczki.

W planach jest uruchomienie kolejnych Żappka Store w największych miastach w Polsce, m.in. w Warszawie i Krakowie, a także kolejny w Poznaniu. Na czterech nanosklepach zapewne się nie skończy. Z nieoficjalnych informacji wynika, że Żabka celuje w rozwinięcie sieci tego rodzaju placówek do ok. 30 do końca grudnia br. Ma też dostosować je dla osób korzystających z wózków inwalidzkich, co na razie nie jest możliwe.

– Grupa Żabka rozwija koncepty w obszarze modern convenience, które odpowiadają na potrzeby współczesnych klientów. Oczekują oni wygodnych, szybkich rozwiązań, łączących świat cyfrowy z ich otoczeniem. Żappka Store precyzyjnie się w ten trend wpisuje. Razem z aplikacją żappka, z której korzysta już 5 mln użytkowników, współtworzy ekosystem cyfrowych rozwiązań ułatwiających życie naszym klientom – podsumowuje Tomasz Suchański, CEO Grupy Żabka Polska.

Żappka Store stanowi uzupełnienie dla standardowych Żabek, podobnie jak uruchamiane od lat sklepy sezonowe. Obecnie w skład całej sieci Żabka wchodzi już ponad 7516 placówek (stan na 17 września br.).

Katarzyna Pierzchała 4796 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.