CMR: jak podatek obniżył poziom cukru w napojach

Opłata cukrowa weszła w życie 1 stycznia 2021 r. i narobiła sporo zamieszania. Dane CMR wciąż świadczą o tym, że ceny grup napojowych zwyżkują, opakowania napojów zmniejszyły swoją objętość, ale… w składzie mają mniej cukru. Badamy dlaczego.

Dla napojów gazowanych spadek sprzedaży ilościowej w pierwszym półroczu 2021 r. sięgał 20%, przy wzroście średnich cen o ok. 36%, w lipcu pisaliśmy na naszym portalu. I nic się nie zmieniło – cena podskoczyła z poziomu 3,50 do 4,76 zł/l.

Napoje bezalkoholowe mają trudny czas

Opłata cukrowa obejmuje także napoje bezalkoholowe z dodatkiem cukrów, substancji słodzących oraz kofeiny lub tauryny. Wyróżnione zostały dwie części opłaty naliczane na każdy 1 litr napoju: stała, która wynosi 0,50 zł, oraz zmienna – 0,05 zł za każdy gram cukrów przekraczających określony limit (5 gram/100 ml). Dodatkowej kwocie podlegają napoje zawierające kofeinę lub taurynę (0,1 zł za litr napoju).

Niższy podatek dotyczy napojów mających co najmniej 20% soku owocowego/warzywnego w składzie (np. nektary) czy roztworów węglowodanowo-elektrolitowych (np. izotoniki) ‒ zwolnione są one z części stałej opłaty cukrowej. Napoje słodzone z dominującą zawartością mleka (np. kawa mrożona) oraz suplementy diety i wyroby medyczne zwolnione są całkowicie z opłaty.

Dynamika zmian w sprzedaży herbat mrożonych była mniejsza ‒ wyniosła 5% natomiast cena za litr wzrosła o 18% rdr.

‒ Ciekawie zachowuje się sprzedaż napojów energetycznych, które jako napój słodzony również objęte są opłatą cukrową. Raportowany tu jest wzrost średniej ceny za litr o ok. 15% (skok z 9,54 na 10,93 zł) – dodał analityk CMR.

Cukier nie krzepi

Tymczasem Tomasz Rydzewski zwraca uwagę na inny, dość pozytywny dla naszego zdrowia, aspekt. Wprowadzenie opłaty cukrowej spowodowało, że część producentów podjęło działania obniżające wysokość tego podatku. Zaczęli zmniejszać poziom cukru lub całkowicie go eliminować. Promowane są wersje zero lub light, na półki wkroczyły produkty niesłodzone.

Downsizing – cena pozornie obniżona

Innym sposobem obniżenia cen segmentu napojów jest downsizing, czyli wprowadzania mniejszych opakowań popularnych produktów. – To pozwala producentom zredukować cenę jednostkową za butelkę i obniżyć psychologicznie barierę cenową – wyjaśnił analityk.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.