IKEA dostała wiatru w żagle

Całkowita sprzedaż detaliczna firmy, w tym sprzedaż usług, wyniosła w roku obrotowym 2021 41,9 mld euro. To o 5,8% więcej niż rok wcześniej.

Rok finansowy IKEA trwa od 1 września do 31 sierpnia.

- Nie było to łatwe, a zaopatrzenie sklepów i magazynów IKEA było dla nas wyzwaniem. W roku obrotowym 2021 zaobserwowaliśmy znaczny spadek dostępności, z którego jeszcze nie wyszliśmy. Będzie on kontynuowany do końca roku obrotowego 2022. W całym łańcuchu wartości IKEA, twórcy asortymentu, dostawcy, nabywcy, logistyka i oczywiście sprzedawcy detaliczni wspólnie dokładają wszelkich starań, aby nasze najpopularniejsze produkty, takie jak regał Billy, były dostępne w magazynie - mówi Jon Abrahamsson Ring, dyrektor generalny, Inter IKEA Group.

I dodaje, że jednocześnie na całym świecie rosną ceny transportu i surowców.

- W IKEA chcemy, by nasze produkty były dostępne dla jak największej liczby osób. Pomimo rosnących kosztów nadal będziemy dostarczać świetne, odpowiedzialnie produkowane artykuły w najniższych możliwych cenach - zapewnia Jon Abrahamsson Ring.

Pomimo trudności IKEA nadal rozwija swój biznes. Firma nieustannie wprowadza nowe produkty i rozwiązania. IKEA dostrzega także zwiększone zainteresowanie żywnością roślinną, taką jak chociażby klopsiki roślinne Huvudroll czy mielone mięso roślinne Vęrldsklok i deklaruje, że do 2025 roku 50% głównych posiłków oferowanych w restauracjach IKEA powinno być pochodzenia roślinnego.

Kolejnym ważnym elementem w rozwoju firmy są surowce.

- Ciężko pracujemy nad zobowiązaniem do używania w produktach IKEA wyłącznie materiałów odnawialnych i pochodzących z recyklingu. I jak zawsze szukamy nowych sposobów, aby zrobić więcej za mniej. Board on Frame – klasyczne podejście IKEA – jest jednym z przykładów. Teraz badamy nowe sposoby na zmniejszenie zużycia metalu, plastiku i drewna - informuje dyrektor generalny Inter IKEA Group.

IKEA nieustannie poszukuje również nowych sposobów, aby jej produkcja była bardziej zrównoważona, opłacalna i energooszczędna. Dlatego firma uruchomiła program mający na celu przyspieszenie przejścia dostawców na 100% odnawialną energię elektryczną. Dziś prawie 90% IKEA Industry (należąca do Grupy Inter IKEA) jest już zasilana energią odnawialną.

Ponadto w tym roku IKEA podjęła decyzję o nie wydawaniu katalogu IKEA w wersji papierowej. Jak podkreśla Jon Abrahamsson Ring była to trudna decyzja, ale właściwa zarówno dla naszej firmy i naszych klientów. Pozwoliło to nam skoncentrować się bardziej na urzeczywistnianiu naszej omnichannelowej wizji. A jest na czym, bo częściowo z powodu zamykania sklepów, kanały internetowe IKEA odwiedziło w tym roku ponad 5 mld odwiedzających, a sprzedaż detaliczna online wzrosła o 73%. Chociaż większość sklepów została ponownie otwarta, obecnie stanowi to 26% całkowitej sprzedaży (bez usług).

W tym roku po ponownym otwarciu prawie wszystkich sklepów łącznie odwiedziło je prawie 775 mln odwiedzających. W roku finansowym 2021 zostało otwartych około 45 nowych lokalizacji IKEA (w tym w fazie testów). Pierwsze sklepy IKEA pojawiły się w Meksyku i Słowenii, a we wrześniu franczyzobiorcy otworzyli pierwszy pełnowymiarowy sklep IKEA w Portoryko i uruchomili e-commerce na Filipinach.

- Otwarcie naszego pierwszego sklepu na Filipinach planowane jest na listopad, a w tym roku finansowym oczekuje się otwarcia blisko 60 kolejnych lokalizacji - zdradza dyrektor generalny.

I dodaje, że IKEA rozwija się tak szybko, jak nigdy dotąd. Od roku obrotowego 2019 do końca roku obrotowego 2023 firma spodziewa się otwarcia łącznie 17 nowych rynków i średnio 50 nowych lokalizacji rocznie (wliczając testy).

Jeżeli chodzi o Polskę to Grupa Ingka prowadzi w naszym kraju obecnie 12 sklepów IKEA i 65 Punktów Odbioru Zamówień IKEA (łącznie z Punktami Mobilnymi oraz sklepami), które zarządzane są przez IKEA Retail. Jest również właścicielem pięciu centrów handlowych zarządzanych przez Ingka Centres Polska oraz zlokalizowanego w Jarostach k. Piotrkowa Trybunalskiego Centrum Dystrybucji zaopatrującego 32 sklepy IKEA na 11 rynkach. Do Grupy Ingka należy również sześć farm wiatrowych w Polsce, które wytwarzają więcej energii odnawialnej, niż roczne zużycie energii związane z działalnością IKEA na polskim rynku.

Źródło i zdjęcie: Inter IKEA Group

Joanna Hamdan 13056 Artykuły

Z redakcją „Handlu” związana od 1996 r. Na rynku FMCG nie umknie jej żadna nowość produktowa, kampania reklamowa ani akcja promocyjna. Pasjonatka podróży stopem.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.