Organic24.pl z 300-proc. wzrostem sprzedaży [News HE]

Kanał online, w zależności od miesiąca, stanowi już około 10% sprzedaży całej sieci Organic Market. O szczegółach i planach na dalszy rozwój tego kanału opowiada HandelExtra.pl Katarzyna Linoż, marketing director sieci.

HE: Czy to prawda, że bardzo dobrze idzie wam sprzedaż przez internet? Poproszę o garść danych obejmujących okres sprzed pandemii i pandemiczny.

KATARZYNA LINOŻ, marketing director sieci Organic Market: Tak, to prawda, sprzedaż internetowa w zależności od miesiąca stanowi około 10% sprzedaży naszej sieci. Porównując okres sprzed pandemii i teraz mam około 300-proc. wzrost e-sprzedaży. W tej chwili wzrost utrzymuje się na stabilnym poziomie około 30% LfL.

Nasze działania marketingowe mocno są skierowane na kanał online, co pozwala nam na utrzymanie tendencji wzrostowej. Przykładem może być tegoroczny okres wakacyjny, gdzie utrzymaliśmy dynamiczny wzrost, a wcześniej występowała dużo sezonowość sprzedaży ze względu na wyjazdy klientów. Było to spowodowane akcją „zabierz nas na wakacje!”, która miała spowodować, że klienci stacjonarni oraz korzystający ze sklepu internetowego w Warszawie, mogli zamówić swoje ulubione produkty, w tym świeże, do każdego miejsca w Polsce.

Które produkty są hitami sprzedażowymi?

Produkty świeże, które od tego roku dzięki zmianom w logistyce możemy oferować dla klientów w całej Polsce. Prezentujemy szeroką ofertę owoców i warzyw ekologicznych, nabiału (w tym też nabiał specjalistyczny np. bez laktozy lub kozi i owczy), mięsa, wędliny i dania gotowe. To wszystko dzięki sprecyzowanym procesom logistycznym, różnym stopniom zabezpieczenia przesyłek oraz firmom, które są w stanie zapewnić trwałość łańcucha chłodniczego.

Niezmiennie mamy duże zainteresowanie produktami roślinnymi, jak napoje zbożowe, zamienniki mięs oraz nabiału. Staramy się wprowadzać nowości rynkowe w tej kategorii, by nasi klienci na diecie roślinnej lub chcący ograniczać mięso mieli szeroki wybór. Również produkty specjalistyczne, jak oferta bezglutenowa, mają swoich stałych odbiorców.

Oferujecie też produkty dla dzieci. Jak one sprzedają się?

Doskonale. Mamy ofertę dla dzieci i niemowląt, gdzie staramy się mieć najlepsze marki europejskie tj. BabyBio, żeby zagwarantować tym wymagającym konsumentów pewność i bezpieczeństwo. Teraz w okresie jesiennym widzimy wzrost zainteresowania produktami wspierającymi odporność, jak miody, syropy czy nasz bestsellerowy sok 100% z cytryn.

Jaki jest średni koszyk zakupowy i czy on wzrósł w ciągu ostatniego np. roku?

W okresie lockdownów koszyk zakupowy był bardzo bardzo wysoki, w niektórych miesiącach wzrósł o 100%. W tej chwili się ustabilizował na niższym poziomie, ale jest blisko stałej średniej wartości.

Co to konkretnie oznacza?

Porównując dzień dzisiejszy do roku 2019 jest on o 30% niższy. Jest to też spowodowane większym nakładem na działania marketingowe, mającym na celu pozyskanie nowych klientów, których pierwsze zamówienia są dużo niższe z tego względu, że chcą przetestować sklep.

Jak wygląda logistyka waszych dostaw? Jakie rejony obejmujecie?

W ostatnim czasie postawiliśmy sobie na cel, żeby udostępnić wszystkie produkty oferowane w największych sklepach Organic Market wysyłkowo na terenie całego kraju. W Warszawie i okolicach jest ona realizowana transportem bezpośrednim, jeśli klient złoży zamówienie do godziny 10, to otrzymuje produkty tego samego dnia. Wysyłkowo następnego dnia roboczego. Cały czas rozwijamy naszą logistykę, żeby czas realizacji zamówienia był maksymalnie krótki, a godziny dostaw dostosowane do preferencji klientów. W ostatnim czasie mocno pracowaliśmy też nad logistyką dostaw, opartą również o suchy lód, która umożliwia wysyłkę całej oferty, w tym chłodniczej i mrożonej na terenie Polski.

Ostatnio połączyliście wasze domeny spółki organicmarket.pl i e-sklepu organic24.pl w jeden omnichannelowy portal. Jakie cel przyświecał temu połączeniu?

Chcieliśmy stworzyć coś więcej niż e-sklep z produktami. Pracowaliśmy też intensywnie nad funkcjonalnością e-sklepu. Po długich testach user experience oraz konsultacjami z ekspertami rynku przebudowaliśmy drzewo kategorii, stworzyliśmy nową stronę produktową oraz przyspieszyliśmy proces samego zakupu produktu. W tej chwili jeszcze trwają prace nad dalszymi udogodnieniami dla klientów, o których na pewno będziemy informować.

Na organic24.pl przenieśliśmy też m.in. nasz magazyn GoOrganic! – wydawany od kilkunastu lat w formie papierowej – do sieci. Klienci mogą przeczytać wywiady z dostawcami, których produkty kupują na co dzień, w niedługim czasie obejrzeć filmy nie tylko z przepisami, ale także z odwiedzin na farmie czy produkcji swojego ulubionego kimchi. Chcemy też zamieszczać tam inspirację ze świata kulinarnego i ciekawostki z rynku ekologicznego, tak żeby każdy mógł znaleźć coś ciekawego dla siebie.

A jakich zmian można spodziewać się w najbliższym czasie?

Pracujemy dalej nad przyspieszeniem składania zamówienia na stronie, w oparciu o listy zakupowe klienta, tzw. wishlisty i polecenia na podstawie preferencji innych klientów. Wishlisty mają pamiętać każde zamówienie złożone na stronie przez zarejestrowanego klienta, co pozwoli mu ponowić swoje zakupy w mniej niż minutę. Dodatkowo chcemy, by system oferował produkty na podstawie propozycji najczęściej wybieranych produktów i pokazywał dostępne zamienniki. Chcemy by zakupy spożywcze były przyjemnością dla klienta, a nie codziennym obowiązkiem.

Dodatkowo planujemy wewnętrzne zmiany logistyczne, które usprawnią proces zbiórki produktów i konfekcjonowanie towarów do wysyłek, a także wprowadzenie podejścia omnichanellowego, które ma spiąć wszystkie działania sieci Organic Market, połączenie programu lojalnościowego i umożliwienie odbioru zamówienia w sklepie.

Ile SKU jest teraz w ofercie waszego sklepu i czy ta liczba urosła/zmalała w ciągu ostatniego roku?

Na dzień dzisiejszy to około 4 tysięcy produktów. Wszystkie te produkty mamy u siebie na stanie, co pozwala nam na szybkie przygotowanie zamówienia dla klienta i dostarczenie przesyłki nawet w ciągu 3 godzin dla mieszkańców Warszawy. W najbliższym czasie planujemy połączenie się poprzez API z dwoma największymi hurtowniami ekologicznymi – EkoWital i BioPlanet, co pozwoli nam na zwiększenie swojej oferty 3-krotnie. Mimo że jest to dość prosta sprawa technicznie, to nie chcemy, by nasi klienci musieli czekać na realizację zamówienia dopiero na następny dzień, przez produkt którego nie będziemy mieli akurat na stanie. Dlatego też szukamy rozwiązania, które będzie połączone z szybką dostawą też od partnerów.

 

 

 

 

Katarzyna Pierzchała 4802 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.