Mapa e-sklepów: gdzie powstaje ich najwięcej

W Polsce zarejestrowanych jest obecnie 51 tys. sklepów internetowych. Najwięcej działa ich w województwie mazowieckim, ale najwięcej nowych powstaje w innych regionach. Dynamiczny wzrost liczby sklepów internetowych niestety nie idzie w parze z ich dobrą kondycją finansową.

Raport o e-commerce w poszczególnych regionach Polski powstał na podstawie danych wywiadowni gospodarczej Dun & Bradstreet i informacji z KRS. Wynika z niego, że najwięcej e-sklepów działa w województwie mazowieckim - nieco ponad 10 tys., czyli niemal 20%. Drugie w kolejności pod tym względem jest województwo śląskie - 6,5 tys.

Następnie są: małopolskie (5,1 tys.), wielkopolskie (4,9 tys.), dolnośląskie (4,2 tys.), łódzkie (3,6 tys.), pomorskie (2,6 tys.), podkarpackie (2 tys.), lubelskie (1,9 tys.), zachodniopomorskie (1,8 tys.), kujawsko-pomorskie (1,7 tys.), lubuskie (1,5 tys.), podlaskie (1,3 tys.) oraz świętokrzyskie i warmińsko-mazurskie (po 1 tys.). Najmniej e-sklepów jest zarejestrowanych w województwie opolskim - tylko 914.

Przełomowy 2019 rok

Co ciekawe, pod względem tempa wzrostu liczby sklepów internetowych w Polsce najbardziej dynamiczny nie był wcale, jak mogłoby się wydawać, pandemiczny 2020 r., kiedy niemal wszystkie zakupy robiliśmy przez internet, ale rok 2019.

Największy wzrost liczby e-sklepów odnotowano wtedy w województwie dolnośląskim - o 44% w stosunku do poprzedniego roku. Na drugim miejscu znalazło się województwo warmińsko-mazurskie - wzrost o 41% w stosunku do poprzedniego roku. Następnie kolejno województwa: lubuskie (37,5%), podlaskie (34,5%), świętokrzyskie (32,5%), łódzkie (32%), zachodniopomorskie (31%), podkarpackie i lubelskie (po 30%), małopolskie (29%), pomorskie (28%), kujawsko-pomorskie (24%). W dalszej kolejności były województwa śląskie i wielkopolskie (po 20%), mazowieckie (19%) i opolskie (16%). W sumie w 2019 r. liczba zarejestrowanych w Polsce sklepów internetowych wzrosła o 26,5%.

Rok 2019 był przełomowy dla polskiego e-commerce z jeszcze jednego powodu. Wtedy też liczba transakcji w internecie dokonywanych za pomocą BLIK-a przekroczyła liczbę tych dokonywanych kartami płatniczymi. Według danych NBP w 3. kwartale 2019 r. Internauci płacili kartami 28 mln razy, a BLIKiem niemal 40 mln razy. W tym samym roku pierwszy raz w historii wydatki na reklamę internetową w Europie przekroczyły sumę wydatków na pozostałe media.

- Trudno się dziwić. Według statystyk z 2018 r. już 24% swojego czasu spędzaliśmy na korzystaniu z sieci w smartfonach. Dla wszystkich stało się jasne, że osiągnięcie sukcesu w handlu wymaga obecności w internecie - komentuje Rafał Gadomski, CEO Advox Studio, software house’u, który zrealizował ponad 120 projektów sklepów internetowych.

W 2020 r. ten wzrost nieco spowolnił. Najwięcej nowych e-sklepów zarejestrowano w województwach kujawsko-pomorskim - wzrost o 37,5% w stosunku do poprzedniego roku - i w podkarpackim - o 35% w stosunku do poprzedniego roku. Najmniejszy wzrost był w województwie lubuskim - zaledwie 5%.

Natomiast w 2021 r. do końca września najbardziej dynamiczny wzrost liczby e-sklepów odnotowano w województwie podlaskim – 22% w stosunku do 2020 r. Na drugim miejscu jest województwo lubelskie – 21,5%, na trzecim zachodniopomorskie – 17,5%. Następnie kolejno województwa: lubuskie (17%), świętokrzyskie (16%), małopolskie i mazowieckie (po 14,5%), kujawsko-pomorskie (14%), dolnośląskie (13,5%), pomorskie i warmińsko-mazurskie (13 proc.), śląskie (12,5%) oraz wielkopolskie i łódzkie (po 12%). Najwolniej przybywa sklepów internetowych w województwach podkarpackim i opolskim. Do końca września ich liczba wzrosła o 11,5% w stosunku do poprzedniego roku.

Słaba kondycja finansowa e-sklepów

Dynamiczny wzrost liczby sklepów internetowych niestety nie idzie w parze z ich dobrą kondycją finansową. Stosunkowo najlepiej wygląda obecnie sytuacja e-sklepów zarejestrowanych w województwie małopolskim, gdzie w dobrej lub bardzo dobrej sytuacji finansowej w ocenie Dun & Bradstreet znajduje się 30% z nich.

W województwie opolskim dobrze radzi sobie 27,5% sklepów internetowych, a w mazowieckim 26,5%. Najgorzej jest w województwie łódzkim, gdzie zaledwie 18,5% e-sklepów znajduje się w dobrej lub bardzo dobrej kondycji finansowej. Niewiele lepiej jest w województwach warmińsko-mazurskim i lubuskim - tylko 19,5%. W sumie w całej Polsce niemal 80% sklepów internetowych boryka się z problemami finansowymi.

- Wielką bolączką polskiego e-commerce jest popularne przekonanie, że do prowadzenia sklepu internetowego wystarczy zaopatrzyć się w towar i stworzyć stronę www - mówi Rafał Gadomski. - Tymczasem dla powodzenia kluczowe są takie kwestie jak pozycjonowanie w wyszukiwarkach postrzegane jako proces długofalowy czy aktywność reklamowa – wymienia.

I dodaje, że często problem stanowi już sama strona www, fatalnie zaprojektowana, nieintuicyjna, zniechęcająca klientów. - Dlatego sklep internetowy warto budować na specjalnie do tego przeznaczonej platformie zakupowej. My polecamy naszym klientom elastyczną i korzystającą z zaawansowanej sztucznej inteligencji platformę Magento, z której korzysta już 10% sklepów na całym świecie – podkreśla ekspert.

Dane w raporcie o e-commerce w poszczególnych regionach Polski pochodzą z badania Dun & Bradstreet. Analizie poddano dane z rejestru KRS. W przypadku spółek prawa handlowego sytuacja finansowa firmy była oceniana na podstawie bilansu i rachunków wyników, natomiast w przypadku podmiotów nieprowadzących pełnej księgowości, co wśród sprzedawców detalicznych zdarza się dość często, oparto się na przychodach, kosztach i wyniku finansowym firmy. Główne czynniki wpływające na ocenę to wskaźnik płynności, zadłużenia, rentowności, zdolność finansowa, poziom zarejestrowanych przeterminowanych płatności oraz zarejestrowane wnioski o upadłość, lub postępowanie naprawcze, ogłoszenie upadłości, rozpoczęcie procesu likwidacji oraz negatywne sygnały prasowe.

 

Katarzyna Pierzchała 4732 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.