ARC: Biedronka i Żabka liderami programów lojalnościowych

Po kilku latach względnej stabilizacji na rynku programów lojalnościowych w tym roku nastąpił wzrost poziomu uczestnictwa w nich. Liderem wielkościowym jest program "Moja Biedronka", zaś ulubionym Żappka - wynika z Monitora Programów Lojalnościowych 2021 ARC Rynek i Opinia.

Według ARC o 5 punktów procentowych wzrósł w porównaniu z 2020 r. odsetek osób korzystających z programów lojalnościowych. Przeciętnie badani uczestniczą w trzech programach lojalnościowych.

Większe zainteresowanie programami lojalnościowymi widoczne jest przede wszystkim wśród kobiet z najmłodszej i najstarszej grupy wiekowej oraz wśród mężczyzn w wieku 50-65 lat. O ile kobiety bardziej interesują się programami sieci drogerii oraz hipermarketów, o tyle mężczyźni – programami stacji paliw. Warto zauważyć, że wyższy poziom uczestnictwa w programach jest również wśród mieszkańców najmniejszych miast (do 20 tys. mieszkańców).

Ogólnie około 40% uczestników deklaruje otwartość do zapisania się do kolejnych programów – częściej są to kobiety oraz osoby w wieku 26-35 lat, co pokazuje, że istnieje przestrzeń do zwiększenia nasycenia rynku. Głównym motywatorem do przystąpienia do nowego programu jest częste korzystanie z usług danej firmy – uczestnictwo jest zatem „bonusem” dla stałych klientów.

Największą zaletą programów są, zdaniem badanych, rabaty i zniżki, zaś największą wadą mała wartość zbieranych punktów.

Tańsze zakupy lojalnościowe w cenie

Około 2/3 uczestników programów lojalnościowych przyznała, że ma swój ulubiony program. Program Żappka w tym kontekście wskazało prawie 30% jego uczestników. Liderem na rynku pod względem liczby uczestników pozostaje program „Moja Biedronka”.

Według Agnieszki Doktorskiej z ARC Rynek i Opinia, autorki raportu, wzrost zainteresowania programami lojalnościowymi w tym roku może być reakcją na rosnące ceny w zasadzie wszystkich produktów i usług. Jej zdanie Polacy szukają oszczędności i starają się wykorzystać możliwości tańszego zakupu lub zyskania innego profitu.

Podkreśla, że bardzo pomocne w korzystaniu z programów lojalnościowych są aplikacje mobilne. O ile wcześniej często konieczne było noszenie ze sobą kart programów, o tyle teraz nie ma już takiej potrzeby, a wszystko mamy w telefonie.

- Co więcej, aplikacje w telefonie pomagają szybko sprawdzić aktualne promocje czy stan naszego konta w programach – na pewno jest to duże ułatwienie i dodatkowa zachęta dla klientów – komentuje Agnieszka Doktorska. - Naszą uwagę zwrócił dość wysoki odsetek osób gotowych przystąpić do kolejnych programów – jest to sygnał, że wiele można jeszcze na tym rynku zrobić – uważa.

Dr Adam Czarnecki z ARC Rynek i Opinia zwraca też uwagę, że ciekawą rzeczą jest, że oprócz stacji paliw, praktycznie we wszystkich programach lojalnościowych częściej uczestniczą kobiety. Niektóre programy, należące głównie do drogerii, sklepów odzieżowych czy obuwniczych, są wręcz przez nie zdominowane.

- To zjawisko może wynikać z faktu, że częściej klientkami w tych kategoriach są właśnie kobiety, ale przyczyną może być też większe docenianie przez nie korzyści płynących z uczestnictwa w programach lojalnościowych - mówi. - Potwierdzeniem tej tezy jest również większa chęć kobiet – zwłaszcza młodszych, do 35. roku życia – do dołączenia do nowych programów. Kobiety wykazują tutaj w większym stopniu charakter „smart shoppera” – podsumowuje ekspert.

Badanie Monitor Programów Lojalnościowych 2021 było realizowane metodą ilościową oraz jakościową (CATI, N=803 – zrealizowane na reprezentatywnej próbie pod względem płci, wieku, wykształcenia, wielkości miejscowości zamieszkania oraz województwa; CAWI, N=1412 – zrealizowane wśród uczestników programów lojalnościowych, struktura próby zgodna ze strukturą uczestników programów ustaloną w pierwszym etapie badania; pogłębione wywiady telefoniczne, N=10 – osoby aktywnie uczestniczące w co najmniej 3 programach). Realizacja aktualnej edycji badania miała miejsce w lipcu i sierpniu 2021 r.

 

Katarzyna Pierzchała 4732 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.