New Work: coworking jest przyszłością centrów handlowych

Przekształcenie części powierzchni handlowej na przestrzeń biurową jest sposobem na stworzenie samonapędzającej się społeczności, a w efekcie na zasadzie synergii przyciągającej różnych klientów, spędzających niemało czasu w galerii - przekonuje Hubert Abt, CEO New Work.

Ostatnie miesiące mocno zweryfikowały zarówno sposób funkcjonowania, jak i przeznaczenie centrów handlowych. Jednym z wiodących trendów na rynku nieruchomości na świecie jest transformacja części dotychczasowej przestrzeni handlowej między innymi w obiekty biurowe. Czy w Polsce też już można zaobserwować takie zjawisko?

Biura na terenie obiektów retail w Polsce są już coraz bardziej widoczne. Konieczność zamiany przestrzeni na powierzchnie do pracy wiąże się z transformacją podejścia office centric, w którym każdy spędza najbardziej produktywny czas pracy w biurze, na model human centric, w którym pracuje się w miejscu najbardziej dogodnym dla pracownika. W czasach, gdy przestrzeń jest dostarczana jako usługa, a nie jako zwykłe biuro, klienci wszędzie potrzebują miejsca do pracy, do którego można szybko dotrzeć. Optymalny jest dystans, który możemy swobodnie pokonać w maksymalnie 15 minut.

Czy dobrze rozumiem: przestrzeń biurowa jest wykorzystywana już nie tylko jako miejsce do pracy, ale w znacznie większym stopniu do tworzenia pewnego rodzaju hubu społecznościowego?

Racja, jest to widoczne szczególnie w przypadku coworkingu w centrach handlowych, w którym ludzie mogą się mieszać i przedłużać swój pobyt w zależności od potrzeb danego dnia. Głównym obowiązkiem każdego menadżera takiego centrum jest zadbanie o to, by klienci mogli jak najdłużej przebywać w obiekcie i tym samym generować jego przychody. Miejsca, w których można swobodnie pracować w obiektach retail są więc świetnym sposobem na to, by naturalnie poszerzać grono klientów.

Dlaczego akurat to biura są świetnym sposobem na przekształcenie wolnej powierzchni? Co zyskuje galeria handlowa mając w swojej ofercie powierzchnię biurową?

Przekształcenie powierzchni w przestrzeń biurową jest sposobem na stworzenie sporej, samonapędzającej się społeczności, a w efekcie na zasadzie synergii przyciągającej różnych klientów, spędzających niemało czasu w centrum handlowym. Miejsce pracy nie będzie już wybierane tylko dla powierzchni biurowej, ale przede wszystkim ze względu na udogodnienia, jakie towarzyszą lokalizacji i usługom w nieruchomości i w jej okolicy. Rekomendacje użytkowników mówiących o tym, jak wygodnie było skorzystać z przestrzeni coworkingowej w oczekiwaniu na ich pranie czy odbiór z restauracji, błyskawicznie trafią do innych użytkowników.

Czy dysponuje Pan wiedzą, które polskie centra handlowe zdecydowały się na taki krok lub wkrótce go uczynią?

Aktualnie prowadzimy rozmowy z kilkoma właścicielami i operatorami galerii handlowych. Jesteśmy na etapie ustaleń i negocjacji. Jak sądzę, za dwa lata w każdym z tego typu obiektów znajdzie się przestrzeń do pracy.

Czy można powiedzieć, że nowoczesne przestrzenie coworkingowe to przyszłość centrów handlowych, które chcą pozostać atrakcyjnymi i idącymi z duchem czasu obiektami?

Koncept tenant mix nie będzie koncentrował się na handlu detalicznym, ale znacznie bardziej na usługach. Centra handlowe, poza koniecznością dostarczania wyjątkowych usług muszą tworzyć też dla swoich klientów propozycję wartości dodanej. Widać, że wiele galerii handlowych dodaje do swojej oferty centra medyczne, obiekty rozrywkowe, sportowe, siłownie czy przedszkola. Obecnie centrum handlowe musi być punktem kompleksowej obsługi codziennych potrzeb swoich klientów.

Jak zorganizować strefę biurową biurową w galerii? Po czyjej stronie powinna stać jej organizacja?

Z definicji centrum handlowego jako społeczności, odpowiedzialność za jego rozwój i odpowiedź na potrzeby klientów spoczywa na kierownictwie obiektu. My jako New Work zapewniamy wszelkie wsparcie i zaplecze organizacyjne. Wyzwanie w skutecznym tworzeniu takiej przestrzeni polega na połączeniu efektywnego prowadzenia usług stacjonarnych z potrzebami klientów. Ważny jest także dostęp do narzędzi cyfrowych, a także zapewnienie efektywnej obsługi i sprzedaży takiej przestrzeni. Pod tym względem jesteśmy niezawodni, ponieważ koncept franczyzowy New Work obejmuje część operacyjną, narzędzia cyfrowe od workcloud24, zarządzanie projektem i planowanie dla zespołów pracujących na miejscu. Digitalizujemy przestrzeń, aby udostępnić ją wszystkim klientom centrum handlowego za pośrednictwem aplikacji, która łączy się także z programami benefitów głównych najemców. Wszystko to dostępne jest za pomocą kilku kliknięć. W ten sposób tworzymy propozycję wartości dodanej dla wszystkich klientów i sprawiamy, że zostają dłużej wspierając rozpowszechnianie informacji wśród współpracowników, rodziny i przyjaciół.

Jakich biur oczekują teraz pracownicy?

Aby zmotywować pracowników do korzystania z biura jako miejsca pracy, należy stworzyć unikalne doświadczenie użytkownika, które będzie połączone z wygodą i bezpiecznym środowiskiem. Dotyczy to zarówno warunków sanitarno-higienicznych, jak i infrastruktury IT. Znaczenie mają też czas dojazdu do biura, troska o środowisko, lekki i przyjazny design oraz możliwość organizacji spotkań i współpracy, dzięki oprogramowaniu i aplikacjom do zarządzania przestrzenią.

Jaka strategia jest najlepsza: wynajmować na dni, tygodnie czy godziny?

Wszystko zależy w dużej mierze od firmy i celu, do którego klient potrzebuje przestrzeni do pracy. Podczas gdy siedziby większych korporacji zawsze wybierają przestrzeń podstawową, która jest oparta na umowie najmu, coraz więcej małych i średnich przedsiębiorstw zwraca się z pytaniem o model typu core flex oraz opcje hybrydowe. Wtedy podpisywane są umowy elastyczne, pozwalające na korzystanie z wielu lokalizacji w ramach naszej platformy cyfrowej. Najbardziej elastycznym modelem, który rysuje swój trend już teraz, a w przyszłości będzie jeszcze bardziej popularny, jest model subskrypcji, w którym klient korzysta z funkcji pay as you go. W workcloud24 udostępniamy taki model poprzez produkt The Office Pass.

Katarzyna Pierzchała 4732 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.