CBRE: parki i sieci handlowe czeka świetlana przyszłość

Pandemia wzmocniła pozycję parków handlowych wśród innych formatów. Ze względu na lokalność to one wpasowały się w potrzeby konsumentów, którzy zakupy robili w pobliżu domu. Klient, który zaspokaja swoje potrzeby w trybie omnichanell, nadal będzie odwiedzał centra handlowe.

Firma doradcza Cushman & Wakefield w raporcie „Rynek powierzchni handlowych ‒ powrót optymizmu?” podaje, że obiekty typu "convenience" i parki handlowe ‒ powierzchnie, w których funkcja handlowa przeważa ‒ mają się najlepiej. Obronną ręką z zeszłorocznej trudnej sytuacji wyszły też te punkty, w których klient związany jest z catchmentem (rzeczywisty teren wpływów wokół danego sklepu) bazującym na okolicznych mieszkańcach.

– Jak pokazuje badanie przeprowadzone wśród właścicieli obiektów handlowych, w miesiącach maj, czerwiec i lipiec 2021 r. 51% badanego GLA deklaruje obroty porównywalne i wyższe w stosunku do roku 2019 – komentuje Paulina Bauer, head of retail, asset services Poland z Cushman & Wakefield.

CBRE, międzynarodowa firma świadcząca usługi doradcze na rynku nieruchomości komercyjnych, z kolei donosi w najnowszym raporcie, że aktualna podaż parków handlowych w Polsce szacowana jest na ok. 1,97 mln mkw. GLA (powierzchnia najmu brutto). W 2000 r. parki stanowiły jedynie 6% podaży całkowitej, w 2020 r. ‒ już 15%.

Park handlowy niejedno ma imię

Pomimo wielu cech wspólnych, sektor parków handlowych jest bardzo różnorodny. Struktura najemców w parkach o zasięgu regionalnym (typu „big-box”) różni się od oferty tradycyjnych parków handlowych i obiektów „convenience”, czytamy w raporcie CBRE o parkach handlowych na rok 2021. Duże powierzchnie często mają ofertę meblową oraz wyposażenie domu, a z tego klient korzysta okazjonalnie. Mniejsze obiekty odwiedzane są regularnie, dlatego podstawa tutaj to sklep spożywczy, drogeria czy dyskont wielobranżowy, czyli asortyment FMCG.

Park handlowy big-box, o powierzchni min. 10 tys. mkw. GLA, mieści się najczęściej na obrzeżach miast i ma zasięg regionalny i rozbudowane propozycje specjalistyczne (np. meble i wyposażenie domu). W tradycyjnym (o powierzchni 5 tys. – 9999 mkw. GLA) o szerokiej i zróżnicowanej ofercie zakupowej załatwimy wygodnie sprawunki w drodze do domu. Park "convenience” to najmniejszy format (poniżej 5 tys. mkw. GLA), który proponuje ograniczony asortyment. Obiekt ten ma niewielki zasięg oddziaływania i przeznaczony jest dla klientów z najbliższego sąsiedztwa.

Pandemiczny stress test sieci handlowe zdały celująco

– Niewątpliwie pandemia była trudnym okresem dla tych obiektów, ale i swoistym stress testem, który pozwolił doprecyzować kierunki rozwoju sektora handlowego w najbliższych latach. To teraz powstają koncepty, które będą triumfować w przyszłości. Dobre dane z rynku najmu przedstawione w naszym raporcie powinny przełożyć się również na poprawę nastrojów na handlowym rynku inwestycyjnym – Aleksandra Sierocińska, senior investment surveyor, capital markets, Cushman & Wakefield.

Aktualnie w budowie znajduje się ok. 170 tys. GLA nowej powierzchni handlowej skupionej w parkach handlowych. Najwięcej (niemal 80%) nowej podaży zasili małe miasta (poniżej 100 tys. mieszkańców). Prognozy na kolejne lata również są bardzo obiecujące – segment parków handlowych będzie się stabilnie rozwijał – komentarz CBRE napawa optymizmem najemców, detalistów i nas, czyli konsumentów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.