GfK: turyści są bardzo ważni dla handlu

Już 10% sieciowych i zrzeszonych sklepów spożywczych w Polsce mieści się w pobliżu atrakcji turystycznych i obiektów noclegowych. Procentowo najwięcej jest ich w Małopolsce (23% wszystkich punktów handlowych), z kolei najmniej - w województwie lubelskim (4%) i mazowieckim (5%) - informuje GfK.

Jak wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego, w 2020 roku liczba turystów korzystających z usług noclegowych była niemal o połowę mniejsza niż w roku ubiegłym. Jednak pomimo pandemii i olbrzymich ograniczeń w działalności branży z usług obiektów noclegowych i tak skorzystało aż 17,9 mln turystów.

– Utrzymanie tak wysokiego wolumenu turystów w obliczu wielomiesięcznego zamrożenia branży turystycznej wiele mówi o potencjale tego sektora. Dlatego sieci handlowe, licząc na rychłe ustabilizowanie sytuacji związanej z zachorowaniami, wciąż bardzo chętnie otwierają nowe obiekty w lokalizacjach popularnych wśród turystów – mówi Agnieszka Szlaska-Bąk, client business partner w GfK.

I dodaje, że prym w takich miejscach wiodą popularne „sieciówki”, których niewątpliwą przewagą są rozpoznawalny szyld oraz oferta znana przez nabywców z całej Polski.

Z danych GfK wynika, że już 10% sieciowych i zrzeszonych sklepów spożywczych w Polsce jest zlokalizowanych w miejscach często odwiedzanych przez turystów. W efekcie ponad 5500 placówek handlowych znajduje się w pobliżu obiektów noclegowych, zaś w sąsiedztwie atrakcji turystycznych według GfK mieści się 4800 obiektów. Nabywcy cenią w nich szeroką ofertę spożywczą, zwłaszcza śniadaniową, oraz produkty w małych opakowaniach, impulsowe, a także typu ready-to-go. Z perspektywy turystów atutem sklepów jest także szeroka oferta lokalnych artykułów.

Analitycy z GfK podkreślają, że detaliści nie mogą jednak pomijać oferty dań gotowych i składników, które pozwalają na przygotowanie obiadu lub kolacji. Warto pamiętać, że pandemia zmieniła styl podróżowania Polaków, a obostrzenia wprowadzane w lokalach gastronomicznych zmusiły klientów do szukania innych rozwiązań. W ostatnim czasie coraz większą popularnością wśród turystów cieszą się apartamenty z aneksem kuchennym, co oznacza, że podczas wyjazdów wakacyjnych Polacy sami przygotowują przynajmniej jeden posiłek.

– Sklepy spożywcze muszą wychodzić naprzeciw takim potrzebom, czyniąc ofertę coraz bardziej kompleksową – podkreśla Agnieszka Szlaska-Bąk.

Najwięcej sklepów turystycznych, zarówno pod względem liczebności, jak i w ujęciu procentowym, jest w Małopolsce, gdzie sezon turystyczny trwa prawie cały rok. GfK podaje, że znajdują się tam 883 sklepy turystyczne i stanowią one 23% wszystkich obiektów handlowych w województwie. Na kolejnych pozycjach są województwa zachodniopomorskie oraz pomorskie, które turyści odwiedzają głównie w okresie letnim. Najmniejszy odsetek sklepów turystycznych jest natomiast w województwie lubelskim (4%), mazowieckim (5%) oraz łódzkim i kujawsko-pomorskim (6%).

Według GfK sieci detaliczne wciąż aktywnie poszukują danych o ruchu turystycznym w czasie planowania ekspansji i pozostaje on bardzo ważnym czynnikiem na etapie decyzji o otwarciu nowego sklepu. Liderem w kategorii „turystycznej” pozostaje sieć Żabka, która w „turystycznych” lokalizacjach ma już ponad 1200 placówek handlowych. Na kolejnych miejscach plasują się Abc oraz Biedronka, która zdecydowanie wyprzedza pozostałe sieci dyskontów. W pobliżu atrakcji turystycznych i obiektów noclegowych zlokalizowanych jest 270 sklepów pod szyldem Biedronki. Lidl oraz Netto w takich lokalizacjach mają po 44 sklepy.

W analizie GfK przedstawione zostały dane tylko dla sieciowych i zrzeszonych sklepów spożywczych. Ich baza liczy ponad 50 tys. obiektów.

 

 

Katarzyna Pierzchała 4723 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.