Grupa Muszkieterów: Polacy złapani w sieci

Operator sieci Intermarché zapytał konsumentów, czy i za ile robią średnio zakupy spożywcze w internecie. Okazuje się, że jest to popularna forma zakupów, ale nie dotyczy ona wszystkich kategorii spożywczych a jedynie wybranych.

Polacy nadal chętnie korzystają z możliwości dokonywania zakupów przez internet. 34% badanych decyduje się na to kilka razy w miesiącu, a jedna na dziesięć osób robi to raz w tygodniu – wynika z badania Jak kupuje polski konsument? Trendy e-commerce w zakupach z kategorii spożywczej oraz „dom i ogród” przeprowadzonego na zlecenie Grupy Muszkieterów.

Polacy wydają średnio 230,77 zł na artykuły spożywcze online miesięcznie, a ponad połowa z nich przeznacza nawet do 20% swojego miesięcznego budżetu na tę kategorię w sieci. Konsumenci niezmiennie podkreślają, że pandemia wywarła wpływ na ich nawyki w tym zakresie – aż 61% przyznaje, że obecnie decyduje się na internetowe zakupy spożywcze jeszcze częściej.

W przypadku produktów spożywczych na pierwszym miejscu wśród czynników wpływających na podjęcie decyzji zakupowej ankietowani wskazywali wygodę oraz oszczędność czasu. Jako trzeci z najważniejszych czynników wymieniano możliwość zrobienia zakupów o dowolnej porze dnia (51%).

Średnie miesięczne wydatki na zakupy produktów spożywczych przez internet wynoszą w Polsce 230,77 zł. Jednak aż ponad połowa konsumentów wskazuje, że online wydaje nawet do 20% swojego miesięcznego budżetu na kategorię spożywczą.

Kupując przez internet badani nie decydują się na wszystkie kategorie spożywcze. Najczęściej kupują te o dłuższym terminie przydatności – 73% z nich wybiera herbaty lub kawy, 58% przyprawy, a 47% produkty sypkie, takie jak kasze czy makarony. Wśród rzadziej wybieranych są produkty świeże, takie jak pieczywo (13%), wyroby garmażeryjne (11%) czy ryby (11%).

– Ze szczególnym zainteresowaniem obserwujemy obszar e-commerce, który dynamicznie się rozwija. Staramy się jak najlepiej odpowiadać na bieżące zapotrzebowanie, dlatego uruchomiliśmy usługę Drive, pozwalającą na zamawianie wybranych produktów przez Internet i odbieranie ich w wyznaczonej przy sklepie strefie o dogodnej dla klienta porze. W przypadku Intermarché aż od 45 do 48 proc. wolumenu artykułów zamawianych online stanowią produkty świeże, co bardzo nas cieszy, biorąc pod uwagę wyniki ogólnopolskiego badania – mówi Piotr Szczerba, kierownik działu e-commerce Intermarché.

Jak, gdzie i kiedy?

30% Polaków deklaruje, że kupuje produkty spożywcze przez internet kilka razy w miesiącu, a minimum raz w tygodniu robi to 24% z nich. Dzień dokonywania zakupów nie jest stały – ponad 60%. badanych deklaruje, że robi je w zależności od sytuacji. Natomiast ponad jedna trzecia ankietowanych (36%) kupuje online w porze wieczornej.  

Jak wynika z badania, aż 85% Polaków zakupy spożywcze w sieci najczęściej robi będąc w domu. Co ciekawe, 69% badanych korzysta w tym celu z komputera oraz strony internetowej sklepu.

Ceny najważniejsze

Poziom cen to najważniejszy czynnik wpływający na decyzję o ponownym zakupie w danym sklepie internetowym według Polaków. Ponad połowa ankietowanych (53%.) wskazuje również, że zwraca uwagę na szerokość asortymentu. Dodatkowo, 61% deklaruje, że w przypadku gdy wybrany przez nich produkt jest niedostępny chętnie akceptują oferowane przez sklep zamienniki.





Ilona Mrozowska 4309 Artykuły

W „Handlu” od 2005 r. Blisko tematyki przemysłowej i producenckiej. Właścicielka białej kulki, czyli szynszyli o imieniu Tula.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.