Dla kogo żywność ekologiczna

Rok w rok rośnie sprzedaż produktów organicznych, kolejni detaliści poszerzają tę część asortymentu i chwalą się wynikami. Kto, kiedy i co wybiera?

Nieco ponad 32% Polaków deklaruje, że kupuje żywność ekologiczną „przynajmniej raz w tygodniu” oraz „przynajmniej raz w miesiącu” i tym samym można ich zaliczyć do regularnych konsumentów żywności ekologicznej. Z kolei 20% sięga po żywność ekologiczną okazjonalnie, a 48% twierdzi, że nigdy kupuje tego rodzaju żywności*, wynika z najnowszej edycji raportu „Żywność ekologiczna w Polsce”, przygotowanego przez Koalicję na rzecz bio, którą tworzą m.in. resort rolnictwa, Carrefour i Polska Izba Żywności Ekologicznej.

– W 2020 r. Polacy na produkty bio (sygnowane unijnym znakiem zielonego listka) wydali nieco ponad 776 mln zł, biorąc pod uwagę wyłącznie zakupy dokonane w sklepach niespecjalistycznych. Warto podkreślić, iż pomimo że rok 2020 upływał pod znakiem pandemii, sprzedaż wartościowa tychże produktów kolejny rok z rzędu rosła dynamicznie. 23% wzrostu w stosunku do roku ubiegłego to wzrost czterokrotnie szybszy niż wzrost sprzedaży koszyka spożywczego, a same wzrosty są wyższe niż obserwowane rok wcześniej – mówi Monika Dyrda, client director w NielsenIQ, cytowana w raporcie.

Podaje, że w koszyku spożywczym obserwujemy znaczną koncentrację sprzedaży produktów certyfikowanych unijnym zielonym listkiem – połowę stanowi obecnie siedem kategorii.

– Porównując strukturę sprzedaży do roku 2019, obserwujemy istotne zmiany wśród najważniejszych dla sprzedaży koszyka bio kategorii. Oczywiście udział produktów bio różni się pomiędzy kategoriami. Wśród monitorowanych przez NielsenIQ kategorii spożywczych generujących największą wartość produktów bio znajdziemy produkty do żywienia małych dzieci, jogurty i napoje roślinne, a także produkty z kategorii soki, nektary, napoje. Te pozycje nie dziwią. Żywność w słoiczkach to kategoria, która wysunęła się na pierwsze miejsce, generując największą sprzedaż wartościową certyfikowanych produktów w roku 2020. Za nią plasuje się ubiegłoroczny lider – jogurty. Zaskoczeniem może być natomiast obecność wódki wśród top kategorii bio (miejsce szóste). I chociaż segment bio to tylko nieznaczny ułamek sprzedaży tej kategorii, ze względu na jej wielkość ułamek ten stanowi 3,5% całego koszyka produktów certyfikowanych unijnym znakiem zielonego listka – dodaje Monika Dyrda.

Gdzie ekokonsumentów jest najwięcej? Najwyższy ich udział (deklarowany) odnotowano w województwach śląskim,
mazowieckim, wielkopolskim oraz łódzkim. Wśród konsumentów, którzy kupują żywność ekologiczną „przynajmniej raz w tygodniu” lub „przynajmniej raz w miesiącu”, wyższy jest udział kobiet.

Najczęściej po żywność ekologiczną sięgają osoby w wieku od 36. do 45. roku życia, ale wysoki udział konsumentów regularnych odnotowuje się również wśród konsumentów od 25. do 35. roku życia oraz od 46 do 55 lat* – czytamy w raporcie.

Zdecydowanie częściej zakupów żywności ekologicznej dokonują mieszkańcy miast, w tym miast od 100 do 199 tys. mieszkańców oraz liczących 500 tys. mieszkańców i powyżej. Z kolei najrzadziej żywność ekologiczną kupują  mieszkańcy miast od 20 do 49 tys. mieszkańców oraz respondenci zamieszkujący na wsi. Polscy konsumenci deklarują, że najczęściej kupują ekologiczne owoce, warzywa. Ponad 1/4 respondentów przyznała, że kupuje je „przynajmniej raz w tygodniu”.

Z kolei 63% badanych regularnie zaopatruje się w ekologiczne jaja. Nieco rzadziej konsumenci kupują pieczywo oraz przetwory mleczne i mleko. Zakupów mięsa „przynajmniej raz w tygodniu” dokonuje 9% respondentów, a 13% deklaruje, że równie często kupuje ekologiczne wędliny.

Rzadziej do koszyka zakupowego ogółu konsumentów trafiają przekąski, zioła, przyprawy, herbata i kawa, orzechy i bakalie oraz półprodukty i dania gotowe. Dotyczy to również produktów adresowanych do dzieci i niemowląt, które częściej kupują młodsi konsumenci z dziećmi na utrzymaniu – podają autorzy raportu. 

Źródło badań: „Marketing, promocja oraz analiza rynku: analiza wartości i struktury rynku produkcji ekologicznej w Polsce, ze szczególnym określeniem wartości jego poszczególnych branż”.

____________________________________________________________________________________________________________________________

ZDANIEM PRODUCENTA

PAWEŁ LAZAR, dyrektor rozwoju rynku tradycyjnego, Roleski
W 2021 r. poziom sprzedaży kategorii produktów bio nie jest tak imponujący jak w latach minionych, niemniej jednak stale utrzymuje tendencję wzrostową. Większość sklepów, zarówno tych tradycyjnych, jak i sieciowych, aby zachęcić do zakupu produktów bio, wydzieliła na swoich regałach sklepowych miejsce dla produktów z tej kategorii, stosuje też specjalne oznaczenia. Według badaczy trendów i w związku z rosnącą świadomością konsumentów moda na zdrowe odżywianie nie przeminie, wręcz przeciwnie – będzie się wzmacniać i upowszechniać. Nie oznacza to jednak, że ta kategoria będzie rosła w nieskończoność. Jako producent żywności zwracamy szczególną uwagę na surowce, jakich używamy do produkcji naszych wyrobów. Większość produktów z naszej oferty już dzisiaj nie zawiera środków konserwujących i ma tak zwaną czystą etykietę, co komunikujemy konsumentom na  opakowaniach i za pośrednictwem naszych kampanii. Dzięki takiemu podejściu również produkty bez oznaczenia bio mają naturalny i dobry skład. Rozważamy wprowadzenie kolejnych nowości w kategorii bio, jednak priorytetem pozostaje także rozwój pozostałych produktów w oparciu o całkowicie czysty skład.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.