Arla Foods: napoje kawowe podwoiły swoją wartość [WYWIAD]

O perspektywach rozwoju tej najszybciej rozwijającej się kategorii napojów na polskim rynku opowiada Roman Jawczak, regional commercial manager Arla Foods.

"HANDEL": Na ile duża jest kategoria kaw "ready to drink" w Polsce i jaki ma potencjał? Czy jest to produkt sezonowy, np. spożywany głównie latem?

ROMAN JAWCZAK, regional commercial manager Arla Foods: Napoje kawowe to jedna z najszybciej rozwijających się kategorii napojów na polskim i europejskim rynku na przestrzeni ostatnich lat. Od 2018 r., gdy pojawiła się marka Starbucks w tym segmencie, wzrosty rok do roku są dwucyfrowe. Ostatni okres to rozwój na poziomie ponad 30% rok do roku. W porównaniu do roku 2017 kategoria warta jest blisko 100 mln zł i praktycznie podwoiła swoją wartość.

Jak przekonywać konsumentów do sięgania po tego typu produkty?

Kawy Starbucks Chilled Coffee, potocznie nazywane mrożonymi adresują szerokie spektrum potrzeb konsumenckich. Są źródłem doładowania energii, poprzez kofeinę zawartą w ziarnach kawy ale również rozpieszczają smakowo dzięki różnorodności smaków i dostępnych wariantów. W ofercie dostępne są trzy linie produktowe: Starbucks Doubleshot Espresso – doładowanie energii, Starbucks Chilled Classics – bestsellery kawiarniane, codzienna rutyna oraz Strabucks Frappuccino – przyjemność, rozpieszczanie, deser, płynna słodycz. 

Gdzie można kupić mrożone kawy Starbucks? Które warianty cieszą się największą popularnością?

Produkty można znaleźć w całej Polsce, w najpopularniejszych sieciach handlowych. Prym wiodą warianty klasyczne jak Caffe Latte, Cappuccino oraz Caramel Macchiato. Objawieniem sezonu jest Hazelnut Macchiato limitowana edycja smaku orzechowego w wakacyjnym opakowaniu, dostępna jedynie w roku 2021

Jakie Państwo mają plany sprzedażowe i promocyjne wobec kawy Starbucks? Czy w tym sezonie pojawią się nowości w tej kategorii?

W sezonie 2021 pojawiły się 4 nowości: limitowana edycja Starbucks Hazelnut Macchiato w kubku oraz 2 warianty Starbucks Tripleshot – potrójne espresso z idealnej proporcji z mlekiem. Wydanie bez dodatku cukru oraz wersja standard. W sezonie jesień-zima można spodziewać się kolejnej nowości.

Jak będąc detalistą zwiększyłby Pan rotację tych kaw również poza sezonem na nie? Przy jakich kategoriach w sklepie najlepiej ustawić te produkty?

Kategoria kaw gotowych do spożycia z roku na rok zyskuje na popularności również poza miesiącami ciepłymi , co zaobserwować można w oparciu o dostępne dane rynkowe na przykładzie rosnącej rotacji per punkt dystrybucji. Podobnie jak w przypadku innych kategorii napojowych i impulsowych istotnych aspektem jest lokalizacja. Poza półką nabiałową - najlepiej ustawiać produkty w pobliżu kas sklepowych, w strefach półki on-the-go ale też w lodówce z napojami energetycznymi i w pobliżu pieczywa i ciastek.

Joanna Hamdan 12883 Artykuły

Z redakcją „Handlu” związana od 1996 r. Na rynku FMCG nie umknie jej żadna nowość produktowa, kampania reklamowa ani akcja promocyjna. Pasjonatka podróży stopem.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.