Ulice handlowe się odradzają [WYWIAD]

Słychać głosy o czwartej fali, tymczasem najemcy dopiero co zdążyli wrócić do lokali handlowych, pojawili się też nowi, którzy zajęli miejsce tych co nie przetrwali. O tym jak obecnie wygląda sytuacja na ulicach handlowych opowiada Beata Kokeli, partner, head of retail agency, Cushman & Wakefield.

Handel Extra: Jak zmieniła się liczba pustostanów w Warszawie od marca br. Jak to jest w innych miastach?

BEATA KOKELI, partner, head of retail agency, Cushman & Wakefield:

Bitwa wygrana. Najemcy wracają do lokali, a liczba pustostanów maleje – proces ten jest jednak zróżnicowany i zależny od lokalizacji. Najwięcej pustostanów pozostało na ulicach handlowych w centrach miast. Inaczej sytuacja przedstawia się w przypadku lokali usytuowanych w osiedlach mieszkaniowych, gdzie pandemia praktycznie nie wyrządziła szkód.

W centrach miast najbardziej ucierpiała branża gastronomiczna. Z uwagi na to, że na początku pandemii obroty w tym sektorze spadły o niemal 90%, ok. 30% przedsiębiorstw z branży zniknęło z kulinarnej mapy Polski. Jeszcze na początku roku ok. 30% lokali nie miało najemców, dziś wskaźnik ten, w zależności od miasta, waha się pomiędzy 10 a 20%. W Warszawie sytuacja wygląda podobnie – liczba pustostanów maleje, a branża gastronomiczna odradza się.

Z danych z raportu firmy Stava wynika, iż w 2020 r. z gastronomicznej mapy Polski zniknęło ok. 4,4 tys. lokali, ale w ich miejsce powstało ok. 6,5 tys. nowych – dane te wskazują na powrót optymizmu w branży, co z kolei przekłada się na zmniejszanie liczby wakatów, zarówno na ulicach handlowych, jak i w centrach handlowych.

W galeriach handlowych zlokalizowanych w centrach miast sytuacja przedstawia się podobnie – na początku roku ok. 30% lokali pozostawało wolnych jednak ich liczba wciąż maleje. W centrach handlowych zlokalizowanych poza centrami miast liczba wakatów nie przekraczała kilku procent, co jest sytuacją zwyczajowej fluktuacji najemców.

Jakie branże obecnie szukają lokali jeżeli chodzi o ulice handlowe.

Branża gastronomiczna poszukuje nowych ciekawych lokalizacji, stąd też zauważalny jest jej rozwój na ulicach handlowych. Pojawił się również nowy trend, tzw. dark stores. Zjawisko to polega na możliwości kurierskiej dostawy towarów po wcześniejszym zamówieniu ich przez aplikację. Można powiedzieć, że są to „sklepy” bez klientów. Na terenie Polski działa już kilka takich firm i to właśnie one poszukują lokalizacji na ulicach handlowych. Nie tylko branża gastronomiczna szuka tego typu lokali – również firmy spożywcze ulegają trendowi i coraz częściej decydują się na lokale handlowe zlokalizowane w parterach budynków mieszkalnych dużych osiedli. Dynamiczny rozwój przedsiębiorców, działających w tzw., szeroko rozumianej branży convenience przekłada się na wzrost zainteresowania lokalizacjami ulicznymi.

Jak kształtują średnie czynsze w wynajmowanych lokalach? Czy uległy one zmianie?

W czasie pandemii czynsze w centrach handlowych były czasowo obniżane. Wynajmujący starali się wesprzeć najemców w trudnym okresie, co doprowadziło do obniżek wahających się na poziomie 15-50%. Najemcy zobowiązywali się natomiast do przedłużania umów najmu na kilka bądź kilkanaście miesięcy. W prognozie długofalowej nie widzimy trwałego trendu obniżki czynszu – oczywiście są to generalne spostrzeżenia, ponieważ na mapie handlowej Polski pojawiają się koncepty handlowe, w których mamy do czynienia ze zmniejszonymi czynszami, jednak jest to raczej wynikiem nasycania rynku formatami handlowymi czy przyrostem konkurencji, a niekoniecznie sytuacja pandemiczną.

Wskaźnik nasycenia powierzchni handlowych w Polsce wynosi 296 mkw. na 1000 mieszkańców. Podana liczba to średnia wartość całego kraju; warto podkreślić, że w niektórych miastach wskaźnik nasycenia powierzchni handlowych wynosi ponad 800 mkw. na 1000 mieszkańców, co powoduje, że obroty najemców rozkładają się na większą liczbę centrów handlowych, przekłada się to na wysokość czynszu, jaki gotowi są zaakceptować.

Warszawa: 853 mkw./1000 mieszkańców
Poznań: 1 122 mkw./1000 mieszkańców
Trójmiasto: 934 mkw./1000 mieszkańców
Szczecin: 814 mkw./1000 mieszkańców
Wrocław: 1 092 mkw./1000 mieszkańców

Jeśli chodzi o ulice handlowe ulokowane w centrach miast to w 2020 r. oraz na początku 2021 r. zaobserwowaliśmy w tych lokalizacjach spadek wartości czynszu o ok. 25-30%. Jednak nie dotknął on wszystkich - najbardziej atrakcyjne miejskie lokalizacje nie odnotowały takich spadków.

Joanna Hamdan 12906 Artykuły

Z redakcją „Handlu” związana od 1996 r. Na rynku FMCG nie umknie jej żadna nowość produktowa, kampania reklamowa ani akcja promocyjna. Pasjonatka podróży stopem.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.