Właściciel Stokrotki rośnie dzięki Polsce

Przychody Maxima Grupė w I półroczu br. wzrosły o 6,5% właśnie dzięki naszemu krajowi i kanałowi e-commerce.

- Skonsolidowane przychody Maxima Grupė wzrosły o 6,5% w pierwszej połowie 2021 r. w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku, przy ciągłym wzroście we wszystkich krajach i uruchomieniu sklepu internetowego Barbora w Polsce. Grupa była w stanie utrzymać stabilny poziom rentowności, pomimo wyzwań związanych z trwającą pandemią COVID-19 i z powodu wprowadzonego podatku detalicznego w Polsce -  powiedziała Karolina Zygmantė, dyrektor finansowy Maxima Grupė.

Skonsolidowane przychody Maxima Grupė wzrosły o 6,5% do 2,18 mld euro. Skonsolidowany wzrost przychodów detalicznych w ujęciu like-for-like (LFL) wyniósł 2,3% (2,5% przy stałych kursach wymiany), przy czym wszystkie kraje wykazały dodatnią wartość LFL, mimo ograniczeń związanych z COVID-19, które nadal mają negatywny wpływ na wyniki sprzedaży.

Przychody w krajach bałtyckich wzrosły o 5,7%. Wszystkie kraje bałtyckie wykazały dodatnie LFL. I tak wzrost LFL na Litwie wyniósł 3,5%, w Estonii – 1,6%, a na Łotwie – 0,2% przy czym na wzrost w tym ostatnim kraju wpływ nadal miały surowe restrykcje związane z COVID-19. W pierwszej połowie 2021 r. Maxima Grupė kontynuowała otwieranie nowych sklepów w Polsce i była w stanie znacznie zwiększyć przychody. W naszym kraju wzrosły one o 8,3% (11,4% przy stałych kursach wymiany). Wzrost przychodów o 8,9% odnotowała także Bułgaria, co w głównej mierze było wynikiem otwarć nowych sklepów w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy. Wzrost przychodów LFL pozostał wysoki w obu krajach, ponieważ LFL w Polsce wyniósł 2,5% (3,7% przy stałym kursie wymiany), a w Bułgarii 2,1%.

Natomiast jeżeli chodzi o sprzedaż towarów Maxima Grupė za pośrednictwem kanału e-commerce to w omawianym okresie wzrosła ona o 71,3% w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku. Znaczna część tego wzrostu została osiągnięta dzięki sklepowi internetowemu Barbora w krajach bałtyckich. W pierwszej połowie br. Barbora rozpoczęła działalność w stolicy Polski - Warszawie. Ekspansja w naszym kraju była kontynuowana na początku drugiej połowy 2021 roku. W tym czasie internetowy sklep zawitał do kolejnych czterech 4 miast: Gdańska, Gdyni, Sopotu i Łodzi.

Za sześć miesięcy zakończonych 30 czerwca 2021 r. skonsolidowana EBITDA Maxima Grupė osiągnęła 175 mln euro, co oznacza wzrost o 12 mln euro w porównaniu z tym samym okresem w ubiegłym roku. Pomimo utrzymujących się kosztów związanych z pandemią i zwiększonych obciążeń podatkowych z powodu wprowadzonego podatku detalicznego w Polsce, skonsolidowana marża EBITDA pozostała na niezmienionym poziomie 8,0%. Stabilną marżę EBITDA osiągnięto dzięki skupieniu się na optymalizacji kosztów.

Z kolei poziom inwestycji kapitałowych w omawianym okresie wyniósł 32 mln euro (47 mln euro w tym samym okresie w 2020 r.). W Polsce dokonano dużych inwestycji, w wyniku których otwarto 26 nowych sklepów.

Jak informuje Maxima Grupė w najbliższym czasie firma skupi się na polskim rynku, co ma przełożyć się na dalszy jej wzrost przychodów w naszym kraju w łącznej skonsolidowanej sprzedaży.

Przypomnijmy. Maxima Grupė jest właścicielem sieci handlowych Maxima (w krajach bałtyckich), Stokrotka (w Polsce) i T-Market (w Bułgarii), a także sklepu internetowego Barbora działającego w krajach bałtyckich i w Polsce. Spółka jest częścią grupy Vilniaus Prekyba, która kontroluje i zarządza grupą spółek zależnych prowadzących sieci sklepów detalicznych i aptek oraz spółki deweloperskiej i zarządza nieruchomościami w krajach bałtyckich, Szwecji, Polsce i Bułgarii.

Joanna Hamdan 12906 Artykuły

Z redakcją „Handlu” związana od 1996 r. Na rynku FMCG nie umknie jej żadna nowość produktowa, kampania reklamowa ani akcja promocyjna. Pasjonatka podróży stopem.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.