Primark szykuje odzieżową rewolucję

Sieć zapowiada, że wszystkie ubrania marki będą wykonywane z materiałów pochodzących z recyklingu lub pozyskanych w sposób bardziej zrównoważony. Będzie dążyć też do zapewnienia godziwej płacy pracownikom łańcucha dostaw.

Primark ujawnił dzisiaj założenia rozbudowanej strategii zrównoważonego rozwoju, mającej na celu redukcję ilości odpadów odzieżowych, zmniejszenie o połowę emisji dwutlenku węgla w łańcuchu wartości firmy i poprawę warunków życia ludzi, którzy wytwarzają produkty marki.

Nowa strategia zobowiązuje międzynarodowego detalistę odzieżowego do zmiany sposobu, w jaki produkowane są ubrania marki, jednak nie zmieniając przy tym ich przystępnych cen i tym samym umożliwiając wszystkim dokonywanie bardziej zrównoważonych wyborów podczas zakupów.

W ramach nowych zobowiązań, firma zapewni, że do 2030 r. wszystkie jej ubrania będą wykonywane z materiałów pochodzących z recyklingu lub pozyskiwanych w bardziej zrównoważony sposób – obecnie odpowiadają one za 25% całej odzieży sprzedawanej przez markę. Kolejnym dużym krokiem w tym kierunku będzie zmiana wszystkich męskich, damskich oraz dziecięcych t-shirtów o najniższej cenie, na takie, które wykonywane będą z bawełny pozyskiwanej w sposób zrównoważony już w następnym roku.

Primark dokona zmian we własnym procesie projektowania, by zapewnić że ubrania marki mogą być poddane recyklingowi po zakończeniu ich użytkowania, czego efektem będzie mniejsza ilość odpadów odzieżowych. Firma zobowiązuje się także do poprawy wytrzymałości swoich ubrań, w tym do pracy nad określeniem nowych wytycznych branżowych w zakresie trwałości wraz z WRAP, brytyjską organizacją charytatywną zaangażowaną w przyspieszenie przejścia przemysłu modowego w kierunku cyrkularności, aby klienci mogli dłużej nosić ubrania i cieszyć się nimi.

- To nowy i ekscytujący etap w historii Primark. Naszą ambicją jest, by oferować klientom przystępne ceny, z których nas znają i za które nas kochają, a równocześnie proponując im produkty wykonane w sposób bardziej przyjazny dla naszej planety i ludzi, którzy je tworzą. Wiemy, że tego właśnie chcą i oczekują od nas nasi klienci oraz współpracownicy – mówi Paul Marchant, CEO w Primark.

Przypomina, że sieć pracowała nad tym, by stać się bardziej zrównoważonym i etycznym biznesem już przez ponad 10 lat.

- Jedna czwarta wszystkich sprzedawanych przez nas ubrań pochodzi już z asortymentu dostępnego pod marką Primark Cares – gamy produktów wykonanych z materiałów pochodzących z recyklingu lub pozyskanych w sposób bardziej zrównoważony. Nasze nowe zobowiązania oznaczają znaczne przyspieszenie tempa i zwiększenia skali zmian, co wymaga od nas innego sposobu myślenia o tym, jak prowadzimy działalność. Począwszy od tego, jak projektujemy i produkujemy nasze ubrania, aż po sposób, w jaki sprzedajemy je w sklepach - wyjaśnia.

Maciej Podwojski, area manager na Polskę, Słowenię oraz Czechy w Primark, dodaje, że klienci sieci, również w Polsce, są coraz bardziej świadomi tego, że ich zrównoważone wybory mogą mieć w dłuższej perspektywie ogromne znaczenie.

- Dzięki naszym zobowiązaniom będziemy im to w stanie umożliwić, poszerzając w ciągu kolejnych lat naszą ofertę odzieży wykonanej z materiałów pochodzących z recyklingu oraz tych pozyskanych w bardziej zrównoważony sposób, jednocześnie utrzymując ceny, z których słyniemy. Nowa strategia nie zakłada jednak postępów tylko w tym zakresie, a zmianę w naszym podejściu do biznesu i mody jako całości, z czego jesteśmy bardzo dumni - podkreśla.

Nowe zobowiązania zostały przygotowane także na podstawie konsultacji z ekspertami z całej branży. Obejmują zarówno działalność własną Primark, jak i cały globalny łańcuch dostaw firmy. Strategia rozszerza zobowiązania, które firma już podjęła jako sygnatariusz głównych inicjatyw branżowych, takich jak Textiles 2030 – projektu WRAP, mającego na celu przyspieszenie zmian w przemyśle odzieżowym i tekstylnym w Wielkiej Brytanii w kierunku cyrkularności oraz zmian systemowych. Firma współpracuje także z Fundacją Ellen MacArthur w ramach swojego zobowiązania, by wszystkie ubrania nadawały się do recyklingu już na etapie projektowania.

Oprócz zmiany sposobu, w jaki ubrania marki są produkowane, Primark będzie współpracował ze swoimi dostawcami, by zmniejszyć emisje dwutlenku węgla o połowę w ramach swojego łańcucha wartości, przyczyniając się do transformacji na poziomie branżowym. Firma wyeliminuje ze swojej działalności również plastik jednorazowego użytku, opierając się na pracy, jaką wykonała usuwając dotychczas ponad 500 milionów sztuk tego typu tworzyw.

Primark rozszerzy także swój Program Zrównoważonej Bawełny, największy jak do tej pory program tego typu w branży odzieżowej i będzie szkolił rolników w zakresie bardziej regeneratywnych praktyk rolniczych, w tym dotyczących mniejszego zużycia wody i środków chemicznych. Firma będzie działać w tym obszarze we współpracy z CottonConnect, wykorzystując wiodący w branży Kodeks Regeneratywny REEL w celu zwiększenia bioróżnorodności, dostosowania się do zmian klimatu i poprawy warunków życia rolników.

Detalista będzie opierać się też na dotychczasowo podjętych inicjatywach w zakresie etycznego handlu oraz współpracy z porozumieniem ACT, by poprawiać życie osób, które szyją ubrania dla marki, poprzez dążenie do zapewnienia godziwej płacy pracownikom we własnym łańcuchu dostaw, a także inwestować w programy dające większe możliwości kobietom.

- Wierzymy, że zrównoważony rozwój nie powinien być wyceniany tak, by mogli sobie pozwolić na niego tylko nieliczni. Wierzymy, że dzięki temu, kim jesteśmy, mamy szansę sprawić, że bardziej zrównoważone wybory w modzie staną się dostępne dla wszystkich - mówi Paul Marchant.

Primark to międzynarodowa marka odzieżowa, która oferuje klientom najnowszą modę, kosmetyki i artykuły gospodarstwa domowego w korzystnych cenach. Założony w Irlandii w 1969 r. pod nazwą Penney's, Primark jest obecny w 14 krajach w Europie i Ameryce Północnej, i wciąż się rozwija. Dziś posiada 397 sklepów i zatrudnia ponad 70 000 osób.

 

Katarzyna Pierzchała 4661 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.