Ceny w sieciach handlowych maleją, a inflacja rośnie

Inflacja w sierpniu pobiła kolejny rekord. Sieci handlowe najwyraźniej postanowiły złagodzić nieco wzrost cen zauważany przez klientów, wprowadzając akcje promocyjne, m.in. Back to School. Średnie ceny spadły w sierpniu o 2,4% wobec lipca, ale zakupy spożywcze przez internet wciąż są najdroższe.

Ceny rosną najszybciej od 20 lat. Ceny towarów i usług konsumpcyjnych w sierpniu 2021 r. wzrosły rok do roku o 5,4% a w stosunku do poprzedniego miesiąca o 0,2%.  Tymczasem w sierpniu br. Badanie i Raport Koszyk Zakupowy przeprowadzone przez ASM Sales Force Agency, wykazało średnią cenę koszyka na poziomie 224,45 zł, co oznacza spadek o 5,53 zł (2,4%) w porównaniu do lipca br. i o 6,67 zł (2,93%) w porównaniu do sierpnia 2020 r.

Sklepy podwyżki biorą na siebie

Z danych zebranych przez Grupę ASM wynika, że w 9 na 11 sieci objętych badaniem, ceny w sierpniu br. były niższe niż w lipcu. Największy spadek średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w sieci Auchan (7,37%). W ujęciu rocznym w 8 sieciach również odnotowano spadek cen wobec 2020 roku. Były to m.in.: E.Leclerc, Auchan, Lidl czy Makro.

Analizując koszyk złożony wyłącznie z produktów najtańszych, moglibyśmy zapłacić 176,31 zł (mniej o 10,76 zł niż w lipcu), natomiast koszyk produktów najdroższych - 289,01 zł (mniej o 6,09 zł niż w lipcu). Suma koszyka minimalnego w sierpniu br. była niższa o 1,37% niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w sierpniu br. tańszy o 8,85% niż w 2020 r.

– Mimo szalejącej inflacji, średnia wartość badanego przez naszych ekspertów koszyka zakupowego nieznacznie się zmniejszyła. Wynika to z dwóch bardzo istotnych faktów. Po pierwsze, jak co roku w sierpniu sieci handlowe prowadziły szeroko zakrojoną akcję Back to School. Dla wracających z wakacji klientów to ważny czas, aby przed rozpoczynającym się rokiem szkolnym, wyposażyć dzieci w niezbędne akcesoria. Drugi powód niższej wartości badanego koszyka, to efekt wciąż zaostrzającej się walki sieci handlowych o klientów. W wielu przypadkach właściciele sklepów mają jeszcze przestrzeń do tego, aby nie przekładać rosnących cen na konsumentów i część podwyżek biorą na siebie. Ci, którzy realizują tego typu politykę, oferują wiele produktów w korzystnych cenach, co przekłada się na większe zainteresowanie ze strony klientów – komentuje wyniki raportu Patryk Górczyński, dyrektor zarządzający ASM Sales Force Agency.

Auchan w czołówce najtańszych sieci

W sierpniu pozycję lidera rankingu ponownie zajęła sieć Auchan, którą w zeszłym miesiącu wyprzedziły sklepy Lidl. Za zestaw analizowanych produktów w sklepach sieci Auchan należało zapłacić 202,85 zł. To aż o 10,66 zł mniej niż najtańszy lipcowy koszyk Lidla.

Najwięcej w zeszłym miesiącu trzeba było wydać w innej sieci Cash&Carry, gdzie wartość zakupów wyniosła 239,76 zł, czyli o ponad 18% więcej niż w najtańszych sklepach Auchan. Po raz kolejny e-grocery pozostaje najdroższym kanałem zakupów. Tam średnia suma koszyka zakupowego kształtowała się na poziomie 253,65 zł, co stanowi spadek cen w tym kanale o 4,76 zł (1,84 %) wobec lipca.

Najdrożej online, najtaniej w dyskontach

Badanie koszyka zakupowego przeprowadzone przez ASM Sales Force Agency w sierpniu 2021 r. wskazało, że podobnie jak w zeszłym miesiącu najtańsze zakupy można było zrobić w dyskontach - 219,12 zł. Za zakupy w najdroższym kanale e-grocery, trzeba było zapłacić o 15,76% więcej.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.