Plastik, szkło, papier: czy aby na pewno trzeba wybierać?

Wodorosty w opakowaniach, sprzedaż uszkodzonego sprzętu czy butelki zwrotne. HandelExtra.pl przygląda się inicjatywom, które pokazują, jak dużo można jeszcze zrobić w temacie przetwarzania, segregacji i drugiego życia opakowań, także plastikowych. Bo plastik wcale nie jest taki zły.

Analiza LCA (life cycle assessment) opracowana m.in. przez agencję c7-consult pokazuje, że wbrew potocznej opinii opakowania z plastiku (PET) są bardziej ekologicznym rozwiązaniem niż szkło czy metal. Skąd to wiadomo? Bo w przypadku PET wskaźnik ekwiwalentu emisyjności CO2 do środowiska wynosi 133 g na opakowanie jednolitrowej butelki wody mineralnej, podczas gdy dla jednolitrowych jednorazowych butelek szklanych współczynnik ten jest prawie czterokrotnie wyższy i wynosi 522 g.

Jest tylko jedno ale – opakowania plastikowe powinny być odpowiednio przetwarzane, a z tym jest krucho, bo jak wynika z badań przez ostatnie kilkadziesiąt lat do recyklingu globalnie trafiało tylko 10% wyrobów z tworzyw sztucznych (dane Santander Banku). HandelExtra.pl przyjrzał się więc inicjatywom, które pokazują, jak dużo można jeszcze zrobić w temacie segregacji, przetwarzania i opakowań bliższych środowisku.

Wodorosty zamiast drewna

DS Smith, dostawca ekologicznych opakowań, bada możliwość wykorzystywania wodorostów w swoich opakowaniach jako alternatywnego źródła dla włókien drewnianych i tworzyw sztucznych.

Opakowania marki Neboa z dna oceanu

Neboa (obecna w sieciach Rossmann) wytwarza opakowania na wegańskie kosmetyki z plastiku wydobytego z oceanów. Każda butelka Neboa sprawia, że z wód wyławiane jest tworzywo o równowartości prawie 38 słomek.

Biodoniczki od Ceres i Castoramy

Firma Ceres wypuściła do sprzedaży m.in. paper poty, czyli wykonane z biodegradowalnej otoczki celulozowej doniczki, które pozwalają na ograniczanie ilości plastiku stosowanego na plantacjach. 40% plastikowych doniczek w Castoramie jest pozyskiwanych z recyklingu. Do 2023 r. wszystkie mają pochodzić z takiego źródła.

Kaufland: zacznij od siebie

Sieć wykorzystuje recyklat w opakowaniach produktów marek własnych. W ramach ich optymalizacji zrezygnowano m.in. z plastikowego wieczka w kubeczkach z kawą mrożoną i napojami mlecznymi K-to go. Surowiec z recyklingu stanowi np. połowę butelki oleju słonecznikowego K-Classic czy też 60% opakowania na płyn do czyszczenia szyb tej samej marki. Kaufland eliminuje kolor czarny w opakowaniach marek własnych, bo utrudnia on mechaniczną segregację odpadów.

Aldi – segregacja odpadów to podstawa

Sieć wprowadza specjalne oznaczenia informujące o kolorze pojemnika, do którego powinny trafić poszczególne elementy odpadu. Kolorowe piktogramy pojawią się na opakowaniach marek własnych i mają pomagać konsumentom w prawidłowej segregacji. Do 2025 r. wszystkie opakowania artykułów Aldi mają zostać poddane recyklingowi. Do 2023 r. ekologiczne owoce i warzywa nie będą w ogóle pakowane lub będą miały opakowania przyjazne dla środowiska.

Frosch: redukuj – użyj ponownie – odzyskaj

Całkowicie nadający się do recyklingu stojący plastikowy worek z płynem do mycia naczyń jest nowością. Gdy worek Froscha poddawany jest recyklingowi, można odzyskać do ponownego użytku materiał z 85% całego opakowania.

Pasta do zębów Oral-B w obiegu zamkniętym

PureActiv w 99% została wyprodukowana z naturalnych składników (brak tu sztucznych barwników, aromatów lub słodzików, SLS czy dwutlenku tytanu), a jej opakowanie – tubka i pudełko wykonane są z materiałów nadających się do wtórnego wykorzystania.

Carrefour – format city, format eko

W nowo powstających sklepach Carrefoura – Carrefour Market City – sieć promuje torby wielokrotnego użytku, np. warzywa czy pieczywo klienci mogą pakować do własnych torebek. Przy kasach dostępny jest też specjalny wózek na torby wielorazowe. W każdym z hiper- i supermarketów Carrefour przyjmuje wszystkie butelki zwrotne bez paragonu. Z myślą o środowisku do minimum sieć ograniczyła druk katalogów i zachęca klientów do używania aplikacji mobilnej.

Kaufland  foliówki z recyklatu

W Kauflandzie foliówki w strefie kas zastąpiono torbami wielokrotnego użytku, m.in. wykonanymi w 80% z recyklatu i w 100% nadającymi się do ponownego przetworzenia. Sieci udało się ograniczyć zużycie plastiku o prawie 1400 ton rocznie.

Drugie życie sprzętu w Decathlonie

Decathlon wprowadza w swoich sklepach i na stronie secondlife.decathlon.pl koncept 2nd Life. Polega on na sprzedaży sprzętów sportowych po testach, z ekspozycji, z niewielkimi uszkodzeniami podczas dostawy i po zwrotach od klientów. Trafiają one do sklepów stacjonarnych, do dedykowanej strefy, po uprzednim serwisie i sprawdzeniu pod kątem bezpieczeństwa. Obecnie Decathlon pilotażowo odkupuje też rowery od swoich klientów i nadaje drugie życie. Usługa testowana jest na razie w warszawskim sklepie na Targówku.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.