Biedronka na straży zdrowego odżywiania

Sieć razem z pracownią badań społecznych IPSOS w czasie Forum Ekonomicznego w Karpaczu zaprezentowała najważniejsze wnioski z przełomowego badania "Zwyczaje żywieniowe w Polsce. Co się zmieniło w ciągu ostatnich 25 lat?".

- Biedronka pokazuje, że produkty spożywcze mogą mieć bardziej naturalny skład i lepszy profil odżywczy. Sieć tworzy wytyczne dla producentów żywności. Od 10 lat prowadzi reformulacje produktów. Nie używamy połowy z substancji dodatkowych dopuszczonych prawem. Wszystkie produkty dla dzieci marki własnej nie zawierają konserwantów, słodzików, syropu glukozowo-fruktozowego ani sztucznych aromatów i barwników. Od tego roku wprowadza też oznaczenia własnych produktów skalą Nutri-Score, co ułatwi klientom świadome wybory żywieniowe – mówi dr inż. Justyna Szymani, dyrektor Działu Rozwoju Jakości i Kontroli Marki Własnej w sieci Biedronka.

Jak wynika z badania przeprowadzonego przez IPSOS na zlecenie sieci, niemal 60% Polaków lubi eksperymentować, stosować nowe przepisy, próbować nowe dania. Ponad połowa przegląda dla przyjemności strony internetowe związane z kuchnią i odżywianiem. Polacy co najmniej raz dziennie lub kilka razy na tydzień sięgają po zimne napoje (w tym wodę), nabiał, produkty zbożowe oraz owoce i warzywa.

Dzisiaj jedzenie to przyjemność, a nie głównie odżywianie. Kuchnia jest urozmaicona i różnorodna, próbujemy nowych składników i potraw. Nawet „kuchnia polska” jest lżejsza. W ramach jednego domu reprezentujemy różne style odżywiania. Jemy przede wszystkim to, co lubimy. Sieć Biedronka demokratyzuje zdrowe żywienie: oferuje wysokiej jakości produkty w przystępnych cenach –  wyjaśnia Patrycja Szymańska, dyrektorka działu badań jakościowych z IPSOS.

Definicja zdrowego jedzenia to: regularne posiłki, w tym zawsze śniadanie, gotowanie w domu, używanie świeżych lub mało przetworzonych produktów oraz różnorodność, czyli spożywanie mięsa, warzyw i węglowodanów.
–  25 lat temu 48% Polaków oceniało swój styl odżywiania jako zdrowy lub bardzo zdrowy, obecnie aż 68% z nas składa takie deklaracje. Dla 82% Polaków jedzenie jest prawdziwą przyjemnością, a dla 73% doznania smakowe są w jedzeniu ważniejsze niż aspekty zdrowotne. 65% Polaków ma zdecydowaną słabość do słodyczy i przekąsek, a 58% dziennie zjada więcej kalorii niż potrzebuje. Połowa Polaków dodatkowo zdaje sobie sprawę z faktu, że je zbyt tłusto, co nie wpływa dobrze na ich zdrowie – wyjaśnia Grzegorz Juszczyk, szef Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH – Państwowego Instytutu Badawczego.

Z raportu płyną optymistyczne wnioski: 63% Polaków ogranicza obecnie ilości spożywanego cukru, a połowa soli i tłuszczu. Ponad połowa z nas pije codziennie 1,5-2 l wody, a prawie połowa codziennie spożywa porcję warzyw i owoców. 45% Polaków ogranicza ilość spożywanych produktów zawierających konserwanty, sztuczne barwniki i inne substancje dodatkowe E. Niemal 60% Polaków jest zdania, że to właśnie Biedronka czyni zdrowe odżywianie Polaków łatwym.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.