eService: pandemia zmieniła zwyczaje płatnicze

W Polsce aż 22% badanych przewiduje, że po pandemii będzie częściej korzystać z płatności kartami, a jedynie 5% wskazuje, że będzie to robić rzadziej niż przed pandemią. W przypadku gotówki trend jest odwrotny - zauważa eService.

Takie spostrzeżenia zostały zawarte w międzynarodowym badaniu „Jak COVID-19 zmienił zwyczaje zakupowe i płatnicze Europejczyków?”, które objęło ponad 3500 respondentów i zostało zrealizowane na zlecenie spółek Grupy EVO działających w siedmiu krajach Europy: eService (w Polsce, na Słowacji i na Węgrzech), REVO i MMB Platební Služby (w Czechach), BOI Payment Acceptance (w Irlandii) oraz EVO (w Niemczech i Wielkiej Brytanii). Partnerem badania m.in. w Polsce była Visa, a jego realizację powierzono agencji badawczej ARC Rynek i Opinia. Celem było ustalenie, w jaki sposób pandemia COVID-19 wpłynęła na nawyki zakupowe oraz zachowania płatnicze konsumentów w różnych krajach europejskich i jak wyglądają zwyczaje zakupowe Europejczyków po pandemii.

Kluczowe segmenty konsumentów

Pod względem dominujących preferencji płatniczych i zachowań zakupowych, na podstawie badania wyróżniono trzy zasadnicze segmenty konsumentów: multipłatnicy, bezgotówkowcy oraz gotówkowi tradycjonaliści. Bezgotówkowcy częściej niż pozostałe grupy deklarują wysoki standard życia. W porównaniu do grupy tradycjonalistów jest wśród nich statystycznie więcej kobiet. Z kolei grupę multipłatników wyróżnia największy odsetek osób młodych (43%) – w wieku 18-35 lat.

Ale po kolei. Najliczniejszą grupę (48% badanych w Europie), można określić jako multipłatników. Płacą zarówno gotówką, jak i elektronicznie. Co trzeci z nich – uważa, że za 10 lat ludzie nadal będą korzystać z gotówki. Doświadczenia pandemii przekonały ich do częstszych zakupów online.

Drugi z segmentów (31% badanych Europejczyków) stanowią bezgotówkowcy. Zdecydowanie wolą płacić metodami elektronicznymi, a większość z nich twierdzi, że ta metoda będzie dominowała w przyszłości. Gotówka jest dla nich niehigieniczna, często rezygnują z zakupu lub usługi, jeśli nie mogą zapłacić elektronicznie. W kontekście pandemii są optymistami, uważają, że najgorsze już za nami. Planują, co będą robić w najbliższej przyszłości i deklarują, że po zniesieniu ograniczeń będą częściej kupować przez internet.

Najmniej liczny segment (21% badanych w Europie) to gotówkowi tradycjonaliści. Uważają, że w tak niepewnych czasach lepiej nie trzymać pieniędzy w bankach. Jedna trzecia z nich jest wręcz przekonana, że najgorsze jeszcze przed nami. 32% deklaruje z kolei, że pandemia zachęciła ich do zakupów online, jednak w przyszłości nie chcą płacić wyłącznie elektronicznie.

Preferowane metody płatności

Jak wynika z przeprowadzonego badania, Polacy w większym stopniu niż pozostałe europejskie narody są przekonani, że możliwość zapłacenia za usługę kartą lub inną cyfrową metodą płatności jest wyrazem spełnienia ich oczekiwań w zakresie komfortowej obsługi klienta. Zapewnienie dostępu do preferowanych przez nich metod płatności przestaje być traktowane jako wyraz nowoczesności, a staje się oczekiwanym standardem.

Zmianę widać w metodach płatności, wykorzystywanych przy zakupach w tradycyjnych sklepach. Wśród metod płacenia wybieranych w sklepach tradycyjnych, zwolenników kart płatniczych w naszym kraju jest niemal tyle (96%), co gotówki (97%). Pod względem chęci i rzeczywistego wykorzystania cyfrowych form płatności wypadamy nieco lepiej niż większość zbadanych krajów europejskich. Choć odsetek typowych Bezgotówkowców (32%) jest u nas zbliżony do średniej (31%), mamy więcej Multipłatników (51% vs. 48%) i mniej Gotówkowych Tradycjonalistów (17% w porównaniu do średniej 21%) niż w innych zbadanych krajach. O ile w tym ostatnim segmencie dominują mężczyźni, o tyle w dwóch pozostałych zaznacza się przewaga kobiet, które w Polsce chętniej korzystają z nowoczesnych metod płatności.

Warto też odnotować, że choć Polska jest liderem płatności zbliżeniowych, za pomocą telefonu komórkowego, smartwatcha lub innych urządzeń częściej chce płacić 17% badanych. To poniżej średniej europejskiej (24%). Znacznie więcej, bo aż 32%, w ogóle nie korzysta i obecnie nie planuje korzystać z płatności za pomocą urządzeń umożliwiających zbliżeniowe płatności mobilne. Wynika z tego, że w Polsce są one mniej popularne (68% korzystających) niż w innych krajach Europy (od 71% w Czechach do 84% w Irlandii), w których realizowano badanie.

Płatności za zakupy przez internet

Przy zakupach internetowych aż 20% Polaków chce częściej płacić kartą (a 66% co najmniej tak samo często). Natomiast 19% planuje częściej niż przed pandemią korzystać z płatności za pomocą szybkiego przelewu. Kupujący w internecie Polacy chętnie korzystają też z płatności przy odbiorze w sklepie stacjonarnym lub bezpośrednio u kuriera.

Badani nasi rodacy deklarowali, że wówczas wybierają płatność kartą płatniczą (78%) lub gotówką (86%). Oznacza to, że wiele osób (74%) stosuje obie te metody zamiennie przy odbiorze, w zależności od rodzaju zakupów i dostępnych możliwości płacenia.

Badanie wskazuje też na zmiany, które zaszły w naszych zwyczajach zakupowych, a które mogą okazać się stałe. I tak, okazuje się, że w Europie gotówkowi tradycjonaliści częściej niż przed pandemią zamierzają korzystać z kart płatniczych, zarówno tradycyjnych (16%), jak i tych w telefonie (15%). Dodatkowo co siódmy z nich (14%proc.) skarży się, że doskwiera mu czasem brak możliwości zapłaty elektronicznie.

W Polsce aż 22% badanych przewiduje, że po pandemii będzie częściej korzystać z płatności kartami, a jedynie 5% wskazuje, że będzie to robić rzadziej niż przed pandemią. W przypadku gotówki trend jest odwrotny – tylko 10% deklaruje jej częstsze wykorzystanie, a dwukrotnie więcej ankietowanych zamierza korzystać z niej rzadziej.

Ponadto 19% badanych chce częściej niż przed pandemią robić zakupy w tradycyjnych sklepach (69% chce tam kupować tak samo często). Natomiast 20% zamierza częściej kupować online (64% chce to robić równie często jak dotąd). I kolejne liczby: 22% deklaruje, że będzie częściej płacić kartą, a jedynie 10% proc. chce częściej korzystać z gotówki.

Czego nam brakowało w pandemii

Dodatkowe wnioski płynące z badania wskazują, że w trakcie pandemii najbardziej brakowało nam podróży (49%), spędzania czasu w większym gronie (41%) i pójścia do restauracji, kawiarni czy pubu (37%).

Przedstawiciele wszystkich trzech segmentów deklarują, że po ustaniu pandemii chcą częściej robić zakupy w sklepach stacjonarnych, a nie w internecie. Możliwość płacenia kartą jest jednym z czynników, które zachęcają Europejczyków do częstszego odwiedzania lokalnych sklepów spożywczych (odpowiednio 18, 22 i 34%), piekarni (13, 22 i 32%), barów oraz restauracji (14, 21 i 29%).

Polacy jednak nie są pewni, co przyniesie im przyszłość. Z jednej strony nieco częściej (5% wskazań) niż w innych krajach (2%) deklarują, że ich życie wróciło już do normalności, ale aż 25% nie jest w stanie określić, kiedy ten powrót nastąpi (w Europie ten odsetek utrzymuje się na poziomie 14%). 18% z nas uważa, że będzie to pierwsza, a 14%, że druga połowa 2022 r.

 

 

Katarzyna Pierzchała 4661 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.