GfK: co do jesieni ma sprzątanie?

Łukasz Arseniuk, junior consultant Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia, analizuje dla HandelExtra.pl, zwyczaje zakupowe Polaków w chłodniejsze, jesienne dni. Po które produkty spożywcze sięgają rzadziej, a po które częściej i dlaczego?

Na zdjęciu: Łukasz Arseniuk, GfK

Wraz z porami roku zmieniają się przyzwyczajenia Polaków – także te zakupowe. Jesienią więcej czasu spędzamy w domach, co ma wyraźny wpływ na koszyki zakupowe. Jedną ze zmian jest np. częstsze pieczenie ciast niż w okresie letnim. Analizując dane GfK, zauważamy wyraźny wzrost sprzedaży dodatków do pieczenia – wynosi on 60%. Konsumenci także częściej kupują takie produkty jak: naturalne kakao (+118%), mąki (+52%) czy jajka (+19%). Jako analizowany okres letni uwzględniamy czas od lipca do września, z kolei jako okres jesienny – od października do grudnia.

Kolejne zmiany w zwyczajach zakupowych dotyczą rodzajów spożywanych posiłków. Jesienią Polacy rzadziej sięgają po sałatki owocowe i warzywne (spadek wolumenu względem lata wynosi odpowiednio -9,3% oraz -14,7%). Częściej natomiast kupujemy dania gotowe, np. gotowe zupy lub zupki instant (wzrost wolumenu względem lata wynosi odpowiednio +160,2% oraz +68%). W jesiennych miesiącach Polacy piją więcej herbat – w ich przypadku wzrost względem lata 2020 r. wyniósł 33,1%.

Kolejne wzrosty są widoczne w sprzedaży przekąsek: zarówno słonych takich jak popcorn czy krakersy, jak i słodkich. Jesienią 2020 r. cukierki z karmelem odnotowały wzrost wolumenu względem lata 2020 r. o 18,9%, a cukierki z toffi o 21,8%. Podobnie jest w przypadku produktów czekoladowych – jesienią sprzedaje się o blisko 60% więcej tabliczek czekolady niż w letnich miesiącach. Zmiana pogody wpływa także na spożycie alkoholu. Jesienią 2020 r. Polacy kupowali mniej piwa (-18,5% względem lata 2020 r.), jest to naturalna zmiana związana z pogodą – sprzedaż piwa jest mocno skorelowana z letnimi dniami, które wpływają na zwiększoną liczbę okazji do konsumpcji. Jesienią natomiast nabywcy częściej wybierali wina (+76,5%) oraz alkohole mocniejsze (+34,1%).

Podczas chłodniejszych miesięcy decydujemy się na gruntowne porządki. Wówczas rośnie wolumen sprzedawanych artykułów do sprzątania, np. środków do czyszczenia podłóg (+21,7% względem lata 2020 r.) czy okien (+4,7%).

Źródło informacji: Panel Gospodarstw Domowych GfK Polonia

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.