Klienci centrów Newbridge wydają więcej niż przed pandemią

Polacy wrócili do centrów handlowych i bynajmniej nie po to, aby oglądać witryny. Wręcz przeciwnie, po wielu miesiącach zaciskania pasa i odkładania zakupów, zwłaszcza większych, ostatnie miesiące przynoszą spore poluzowanie w wydatkach - donosi Newbridge.

Pomimo prognoz mówiących o tym, że czerwiec przyniesie wzrost w sprzedaży detalicznej na poziomie 11,5%, miesiąc zakończono ze wzrostem rzędu 13% - podaje GUS. Tę dobrą passę odczuwają także centra handlowe. Powód?

- Rosną wydatki w segmentach, które pokrywają się z ofertą galerii. W porównaniu do roku ubiegłego, Polacy znacznie więcej wydają m.in. w sklepach z ubraniami, butami w drogeriach czy w aptekach. Centra odczuwają więc poruszenie, jakie obserwuje się na rynku – zauważa Marta Drzewiecka, dyrektor w Newbridge.

Jej zdaniem to pozytywny sygnał z rynku, który pozwala markom na szybsze odrobienie strat. - Tym bardziej, że w parze ze wzrostami sprzedaży detalicznej, idą spadki w sprzedaży internetowej, co w swoim czerwcowym raporcie również sygnalizuje GUS. Polacy wracają więc do tradycyjnych zakupów – dodaje.

To, jak rosną wydatki widać na konkretnych przykładach trzech centrów z portfolio Newbridge – Nowych Czyżyn w Krakowie, Nowych Bielaw w Toruniu i Nowej Górnej w Łodzi. Obiekty te zanotowały blisko 20-procentowy wzrost wydatków przypadających na jednego klienta w porównaniu do czerwca 2019, a więc okresu sprzed pandemii.

Skąd ten skok? - O ile maj był miesiącem odroczonego popytu, tak w czerwcu o wydatkach klientów decydowały wyłącznie nastroje - a te są coraz lepsze. Panuje ogólne rozluźnienie. Jak pokazują najnowsze badania Deloitte, już 3/4 Polaków nie ma żadnych obaw przed zakupami w sklepie, co jest wynikiem najlepszym od wybuchu pandemii – wyjaśnia Marta Drzewiecka.

I dodaje, że to zresztą widać zarówno w stabilnie rosnącej liczbie klientów, jak i w czasie, jaki spędzamy na zakupach. Ten ostatni znów się wydłuża.

- Dominujący w ostatnich miesiącach fast shopping wypiera ponownie slow shopping. To sprawia, że klient odwiedza więcej sklepów, w pełni korzysta ze wszystkich funkcji centrum handlowego, ale i więcej wydaje podczas jednej wizyty – tłumaczy.

Ale to nie jedyny czynnik mający wpływ na wartość koszyka zakupowego. W czerwcu ożywiło się także życie społeczne, zauważa Marta Drzewiecka.

- Mamy wakacje, Polacy znów podróżują, spotykają się, chodzą na koncerty, wróciły też imprezy okolicznościowe, a to generuje nowe potrzeby zakupowe, które z coraz mniejszymi obawami, także finansowymi, zaspokajamy w centrach handlowych – mówi.

Według danych Deloitte „Global anxiety index” z 28 lipca br. dziś zaledwie co trzeci Polak powstrzymuje się od większych zakupów. Tę większą skłonność do wydatków widać chociażby w dużej popularności, jaką cieszą się m.in. sklepy z modą czy kosmetykami.

W przypadku centrów Newbridge na wydatki klientów wpływ ma jeszcze jedno.

– W czasie lockdownów udało się nam przekierować wielu klientów na zakupy do naszych centrów, czemu sprzyjała ich otwartość – ponad 50% oferty było dostępne. W tym czasie wielu kupujących przywiązało się do nas, lepiej poznało centra w Krakowie, Toruniu i Łodzi, a w konsekwencji zaczęło je wybierać nie tylko na codzienne zakupy jak w przeszłości, ale także na większy shopping, co jest zasługą chociażby rozbudowanego, wielosegmentowego tenant-mixu – uważa dyrektor w Newbridge.

Newbridge Poland to spółka założona w 2015 roku przez międzynarodową grupę Somerston, skupiająca się na inwestowaniu w centra handlowe typu convenience oraz parki handlowe. Obecnie w portfolio Newbridge Poland znajduje się 6 obiektów handlowych w Polsce: Centrum Nowe Czyżyny w Krakowie, Centrum Nowe Bielawy w Toruniu, Centrum Nowa Górna w Łodzi oraz Parki Handlowe Newbridge, zlokalizowane w Grodzisku Mazowieckim, Włocławku i Namysłowie.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Katarzyna Pierzchała 4661 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.